sorenb skrev:Rysz skrev:Det er stadig komprimeret, men da man er nød til at have et større headroom på vinyl, for at det overhovedet kan skæres, så er problemet ikke helt så stort. Og selvom der er kompression, så er forvrængningen ofte mere lyttevenlig.
Hvad betyder det? RIAA-korrektion er ikke det samme som dynamisk kompression/expansion, som dbx, dolby eller high com fx.
Jahh...joh... jeg tror, at begreberne blandes lidt her, dog ikke fuldstændigt. Det med RIAA'en er jo primært relateret til det, som SørenB stiller spørgsmålstegn ved (tror jeg). RIAA-korrektionen blev/bliver lavet netop for at reducere de meget voldsomme udsving i skæringen, samt at det også blev mulig at have mere end 1 minuts musik på en LP.
Den (til tider stærkt) begrænsede dynamik, der er trådens emne, er helt nødvendig, da man ellers ikke ville kunne sætte et lytteniveau overhovedet. Det kan
til nød gå i forbindelse med akustisk musik, hvor det er små ensembler a la kammermusik - enkel folkemusik - enkel etnisk osv. (men ikke altid)., men lige så snart man blander mere storladen musik ind i det. Rock - fusion - klassisk (101) - pop af nærmest enhver slags, er det HELT nødvendigt at komprimere nærmest hjernedødt, da ingen alm. og nok heller ikke ualmindelige hifi-anlæg ville kunne gengive den dynamik alligevel. Man ville også blive sat på gaden med det samme. Live-musik er så dynamisk (der komprimeres dog også voldsomt live, da live ofte bliver "produceret", så det lyder som på udgivelsen
) - at det ville være umuligt at sætte sin volumekontrol på ét sted og så nyde det -
Den, der ved, hvor dynamiske fx rigtige trommer er, vil kunne nikke genkendende til at det nødvendigvis må være nødvendigt at comp'e.
Det med "loudness-wars" tror jeg lige så meget sigter til ,at man ikke bare nøjes med at komprimere helt ihjel - men at man samtidig også løfter det generelle lydniveau par streger op mod max. input/output. Da kurven er fladet ud, er der plads til dette uden at der er peaks (de mangler jo grundet den voldsomme compression). Det vil samtidig afstedkomme, at mere musik kan spilles på alle anlæg (også de famøse ghettoblasters) - TV - transistorradioer - mao, så kan vi ikke slippe for det. Vi oplever det også i reklamespots alle steder,. Man får en oplevelse af, at der snart ikke KAN stoppes mere ind i kablerne.
Comp'et musik når ud til alle (og kan styres med en volumekontrol)- men ikke-så-comp'et musik kun med fordel kan spilles for dynamik-freaks - eller/og folk med meget dynamiske anlæg, og som bor alene.
Ukomprimeret musik kan hifi-anlæg på det nærmeste ikke holde til - dertil skal bruges helt andet skyts. Musikken findes heller ikke i musikhandelen incl. downloads. Det kan findes i øvelokalerne og på live-scenerne, hvis lydmanden har et dogme om at undgå kompressorer.
Tilføjelse: Bare lige for god ordens skyld, vil jeg lige nævne, at jeg dog godt ved, at dynamisk musik ikke nødvendigvis er højt altid, men det bliver det, når musikken har udladninger - og til gengæld bliver det også helt helt stille, når musikken er stille. Hvor sætter man volumekontrollen?
Når det er comprimeret helt ihjel, kan man sætte sin volumekontrol på "kl. 10" og høre både Volbeat og radioavis uden at ændre noget.
Yderligere (en lidt flov) tilføjelse: Jeg havde ikke set, at Rysz havde begået indlægget 21:43 - hvilket i et vist omfang afstedkommer, at mit indlæg blev lidt irrelevant - sorry.
Vh
Freddy