Fredmarantz skrev:Jeg tror generelt, at vi bevæger os på "snake-oil - territory"
Det med tonehoveder og båndstyr tror jeg på - men ligesom his067 har jeg endnu ikke kunnet høre en forskel på før og efter - men jeg har set forstandige mennesker afmagnetisere hoveder og båndstyr umiddelbart før en indjustering af båndoptager.
Ligeldes har jeg HØRT om, at visse højttalermagneter med tiden (vistnok Alnico) kunne RE-magnetiseres. Altså ikke DE-magnetiseres. Men hvor meget der er på dén historie aner jeg ikke.
Vh
Freddy
Som du sier: Forstandige mennesker avmagnetiserer lydhodene før kalibrering av bånd og kasettspillere.
Og joda, det er virkelig forskjell å høre, vel og merke der man faktisk har å gjøre med lydhoder som har samlet remanens magnetisme.
Og mye av hemmeligheten ligger i dette:
Dersom man nå engang har sin båndspiller stående på et sted, og den ikke flyttes rundt omkring, så vil det svært sjelden oppstå noen problemer med remanens magnetisme såfremt det ikke er direkte feil på båndopptagerens inn eller avspillingsforsterkere. Gode gamle høyttalere med kraftige og dårlig skjermede magnetsystemer kan også skape slik remanens magnetisme, om slike plasseres for nær båndopptagerne.
Hva man kan oppleve?
Lydhoder med remanent magnetisme vil evne å begrense såvel frekvensområde som dynamikken i innspilt materiale. Svært sjelden at de vil slette bånd, men overføringen av de magnetiske signaler på båndet og inn i lydhodets magnetisk følsomme kretsløp blir hindret av denne remanente magnetismen.
Likeså vil remanent magnetisme i lydhodene kunne begrense både frekvensområde og dynamikk på innspillinger som gjøres. I aller verste tilfeller vil man faktisk kunne oppleve at innspilling på bånd blir umulig grunnet slik remanent magnetisme.
Men til regelmessig bruk hjemme?
Nei der er slike dingser som den elektroniske hodeavmagnetisereren svært nær å være et snakeoil-produkt ja.
Ett er likevel greit å vite:
Man ødelegger svært sjelden noe som helst ved å kjøre med den avmagnetisereren.