Herofon Petite FM A-58.

Rør i alle afskygninger

Herofon Petite FM A-58.

Indlægaf Poul » tors 27. jul 2017 23:47

Er der nogen der ved, hvordan den indbyggede FM-antenne ser ud på denne gamle radio?
Antennen er blevet fjernet fra mit eksemplar, men udfra nogle "limmærker" i toppen af kabinettet, ser det ud til, at der har været pålimet et par metalskinner som antenne. Kan det mon passe?
Poul.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Herofon Petite FM A-58.

Indlægaf tctla » fre 28. jul 2017 12:15

Indvendig i kabinettet på gamle rør-radioer, kunne der godt være monteret en simpel FM-antenne.
Den var selvfølgelig ikke særlig effektiv, men signalet var trods alt kun i mono, så der krævedes meget mindre antenne signal end ved stereo, for gengivelse uden sus.
Antennen kunne være 2 flade, brede strimler af pålimet alu-folie, kunstfærdig bukket i div. faconer efter kabinettet, og forbundet til en ledning, påmonteret et par flade banan-stik (Normalt begge røde), der kom ud gennem bagklædningen ved siden af FM antenne-stikket.
Frit valg, om ejeren så vil bruge en ekstern FM-antenne eller forbinde den indbyggede.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Herofon Petite FM A-58.

Indlægaf Poul » fre 28. jul 2017 22:51

Tak for oplysningerne tctla.
Så er jeg sikker på, at der har været pålimet et par matalskinner e.l. indvendigt i toppen af kabinettet.
Det passer fint med mærkerne efter limen, og den flade antenneledning med de to flade bananstik sidder stadig på kabinettet.
Jeg prøver at rekonstruere selve FM antenne-dipolerne.
Poul.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Herofon Petite FM A-58.

Indlægaf Poul » fre 18. aug 2017 12:53

Fik fixet en FM-antenne og satte langsomt strøm til Petite'n. Svag FM-modtagelse og en masse brum (forventeligt).
Den store Hunts-elektrolyt på 4x40uF/320-350v var faldet i værdier til omkring 30uF, så den blev udskiftet med 4 stk. nye elektrolytter på 47uF/450V. Desværre kunne de ikke være i det oprindelige metalhylster, så de blev monteret enkeltvis.
Skiftede også 2 andre elektrolytter samt 10 kondensatorer (se vedhæftede diagram).
Med undtagelse af C14/10nF og C29/5nF målte de godt nok rigtigt på min kondensatortester, men mange i forummet har jo advaret om de små sorte Hunts kondensatorer, så alle blev udskiftet.
C14 målte iøvrigt 0,5nF og C29 målte 1,6nF, så de var i hvert fald dårlige. Gad vidst hvad det har betydet for radioen? Jeg er desværre ikke tilstrækkeligt inde i elektronikken til at vide det, men der er nok andre erfarne medlemmer, der kender noget til.
Der er også en tone-omskifter på radioen, som ikke rigtigt fungerede (kunne ikke finde den på diagrammet).
Skiftede en elektrolyt på 100uF/200V og 2 kulmodstande på 15kOhm og 47kOhm, som sad ved toneomskifteren. Modstandene målte rigtigt, men elektrolytten havde fuldstændig mistet sin værdi.
Nu spiller Petite'n fint uden brum og med god FM-modtagelse. Har ikke prøvet AM-modtagelsen, da der ikke er indbygget ferrit-antenne, og jeg har ingen udvendig AM-antenne.
Skal nu igang med at ordne det kosmetiske. Fortsættelse følger for evt. interesserede.
Poul.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Herofon Petite FM A-58.

Indlægaf møffe » fre 18. aug 2017 16:20

Det ser da godt nok godt ud.
møffe's spøgelse....
Brugeravatar
møffe
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 306
Tilmeldt: 09 dec 2016
Geografisk sted: I udkanten af Danmark
Lokalitet: Nysted

Re: Herofon Petite FM A-58.

Indlægaf Elektronik » fre 18. aug 2017 18:54

UABC80 er godt nok speciel. Så mange diode funktioner. :QQS:
Elektronik
 

Re: Herofon Petite FM A-58.

Indlægaf tctla » fre 18. aug 2017 19:36

C45 er den kondensator, du skifter ALLER FØRST, når du renoverer gamle rør-apparater.
Kondensatoren fra driver-rørets anode til udgangs-rørets styre-gitter.
Her hedder den så C45, og er på 10nF, men den kan selvfølgelig ha' et hvilket som helst placerings-nummer og er normalt på 10~100nF (man ta'r hva' man har på lager).
Den mindste smule læk i fyren, og det er der ofte, og dit udgangs-rør er hurtigt på vej til den evige rør-hvile.
På diagrammet indrammet i blå firkant.

EDIT:

Nu vender diagrammet jo pænt, normalt på forum-siden efter min tilføjelse.
Det gør det så ikke, når du åbner det.
Derfor har jeg yderligere hæftet det ved som pdf.
Her er der ikke et roterings-problem :p

EDIT, EDIT:

Iøvrigt er tonekontrollen den omskifter, du ser ovenfor den blå firkant, lidt til venstre på diagrammet.
Lige oven over R21
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Herofon Petite FM A-58.

Indlægaf Poul » fre 18. aug 2017 21:17

Tak for kommentarerne!
Jeg må vist hellere kontrollere C45/10nF, som du skriver tctla.
Jeg har koncentreret mig om de sorte Hunts-kondensatorer, og der var C45 ikke imellem, men nu finder jeg den.
Du har garanteret ret med placeringen af tonekontrollen. Det forvirrede mig bare, at der var monteret en 100uF/200V elektrolyt over de to yderpoler, og den kan jeg ikke finde på diagrammet. Det var iøvrigt den, som helt havde mistet sin værdi.
Det må nok være en senere eftermontering, eller har de mon bare tilføjet den fra fabrikken uden at ændre diagrammet?
Poul.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Herofon Petite FM A-58.

Indlægaf Elektronik » lør 19. aug 2017 07:53

tcla: Der er stadig noget sært med billed roteringen :Skor:
Pouls upload diagram vender rigtigt, når man har åbnet billedet.
hvorimod dit upload vender på hovedet. :Tanke:
Elektronik
 

Re: Herofon Petite FM A-58.

Indlægaf MaxJ » lør 19. aug 2017 09:21

[quote="Elektronik"]tcla: Der er stadig noget sært med billed roteringen :Skor:
Pouls upload diagram vender rigtigt, når man har åbnet billedet.
hvorimod dit upload vender på hovedet. :Tanke:[/quot

Som jeg ser de to uploads vender de sig ikke når jeg klikker på dem.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Herofon Petite FM A-58.

Indlægaf Poul » lør 19. aug 2017 17:56

Har nu afloddet C45, som viste sig at være en Jamko-kondensator (10.000 pF/250 V). Et plasticrør lukket i enderne med noget sort stads og omviklet med rødt papir. Den målte faktisk OK (11 nF) på min kondensatortester, men jeg har alligevel tænkt mig at udskifte den med en af de firkantede blå højspændingskondensatorer på 12 nF/1600 V.
Samtidig har jeg afloddet de tre nærmeste kulmodstande R21/100kOhm - R23/1,0 MOhm - R24/100 kOhm.
De måler faktisk også OK, men nu kommer der nye på med samme nominel værdi. Se evt. vedhæftede foto.
(Det kommer nok også til at vende på hovedet - ved ikke hvorfor.........?)
Poul.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Herofon Petite FM A-58.

Indlægaf Poul » søn 20. aug 2017 20:10

Så er de nye komponenter C45, R21, R23 og R24 monteret. Kunne ikke umiddelbart høre nogen forskel på radioen, men nu kommer der i hvert fald ingen lækstrøm til gitter 1 på udgangsrøret.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Herofon Petite FM A-58.

Indlægaf Poul » man 21. aug 2017 21:04

Så er Petite'n blevet spilleklar.
FM fungerer på den indbyggede antenne, men det bliver væsentlig bedre, når jeg tilslutter en rigtig udvendig dipol-antenne.
2 m ledning i AM-bøsningen, så snupper den også stationer på KB, FB, MB, LB området.
NB! Læg mærke til "møffes" fine knapper, som passer godt til radioen.
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Herofon Petite FM A-58.

Indlægaf tctla » man 21. aug 2017 22:57

Poul skrev:Har nu afloddet C45, som viste sig at være en Jamko-kondensator (10.000 pF/250 V). Et plasticrør lukket i enderne med noget sort stads og omviklet med rødt papir. Den målte faktisk OK (11 nF) på min kondensatortester, men jeg har alligevel tænkt mig at udskifte den med en af de firkantede blå højspændingskondensatorer på 12 nF/1600 V.
Poul.


Jamko kondensatorer er noget snask.
Så vidt jeg ved, er det papir-kondensatorer, der opsuger fugt når det sorte beg i enderne krakelerer og tillader kondensator-indholdet adgang til den omgivne atmosfære.
Det gør, at kondensatorens værdi stiger, i modsætning til elektrolytter, der normalt reduceres i værdi når, de ældes og tørrer ud.
Denne kondensator er ganske vist forøget i værdi, men er stadig indenfor specifikationerne (nok +/-20%)
Den bør derfor ikke skiftes pga, kapacitets-afvigelsen, men den bør absolut skiftes pga. konstruktionen (og erfaring med hvad, der sker med denne type).
Endelig kan du jo lige sætte Ohm-meteret på fyren og måle dens læk.
Størst mulig Ohm-område bør kun meget kortvarigt vise et udslag, mens kondensatoren oplades.
Herefter uendelig stor modstand.
Hvis der er læk, læs: nogen-som-helst læk, så skal den i skraldespanden !
Nå, det er den jo heldigvis allerede :OLO:

Flot resultat, ellers :Thumpsup:
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Herofon Petite FM A-58.

Indlægaf Poul » man 21. aug 2017 23:20

Ja, den røde Jamko-kondensator er kasseret og erstattet med den blå højspændingskondensator som vist på billedet.
Den røde Jamko var ganske rigtigt steget i værdi, idet den målte 14-15 nF (10 nF påtrykt værdi), så det passer fint med dine erfaringer tctla. Jeg vil gøre det til en fast rutine, at udskifte denne gitterkondensator ved renovering af gamle rørradioer.
Poul.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 24 gæster