Revox Pr99 mkII

Spaghetti sektionen

Revox Pr99 mkII

Indlægaf Louis » lør 2. dec 2017 15:12

Som Søren og jeg ikke havde projekter nok i forvejen er vi kommet til at købe to Revox Pr99 mkII, som PQrannes var så flink at hente for os i Viborg :thumbsup: En til hver.

De er i forbløffende flot stand rent kosmetisk. En hurtig rensning har gjort underværker. Vi har pt ingen bånd, men der er bestilt. Begge maskiner har været startet op og en lader til at være ganske sund og rask, der er lys i metra og digital tæller. Den anden har dog ikke lys i digitaltælleren, eller autolocatoren, som det vist hedder. Begge maskiner kan dog køre, spole osv, umiddelbart. Der skal naturligvis lige et bånd igennem til test.
Hovederne er slidte ca 4mm spejl.

Er der nogen der har et bud på hvad der gør at autolocatoren ikke er funktionsdygtig?

Er der andet man skal være ekstra opmærksom på med de her maskiner?

Hvem er bedst til service af den slags her hvis hovederne fx skal skiftes og kalibreres?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Revox Pr99 mkII

Indlægaf Torben » søn 3. dec 2017 03:07

tillykke med dem - jeg har selv en!
Samt en B77 hvor den elektroniske båndtæller var i udu!
Jens Villadsen ordnede den - de er svære at rode med, opskriften er vist en ny enhed normalt!
Med hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: Revox Pr99 mkII

Indlægaf Louis » søn 3. dec 2017 09:06

Torben skrev:tillykke med dem - jeg har selv en!
Samt en B77 hvor den elektroniske båndtæller var i udu!
Jens Villadsen ordnede den - de er svære at rode med, opskriften er vist en ny enhed normalt!
Med hilsen Torben


Her er det også den elektroniske båndtæller der simpelthen ikke er lys i. Vi må se om det kræver nyt eller om det kan laves. Forhåbentligt er det et par småting på powerboardet.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Revox Pr99 mkII

Indlægaf Louis » fre 8. dec 2017 17:35

Hvordan vurderer man lydmæssigt om det er tonehovederne der er slidt eller et eller flere komponenter der er skredet? Der er stort spejl på, omkring 4-5 mm, så de er udskiftningsmodne. Lyden er lidt ulden og tilbagetrukken.

Synes bare det ville være ærgerligt at skifte dem hvis de nu havde 50-100 gode timer endnu:)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Revox Pr99 mkII

Indlægaf Fredmarantz » fre 8. dec 2017 17:47

4-5mm spejl er ikke et godt fundament at justere en båndoptager op på. En udskiftning af hoveder er relevant først, vil jeg klart mene. Så slidte hoveder vil uvægerligt afspille og optage med en ikke-tilfredsstillende frekvensgang.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Revox Pr99 mkII

Indlægaf Sorenki » fre 8. dec 2017 17:52

Jeg tror Louis og jeg er enige om at det ikke giver mening at lave en justering på så slidte hoveder, men spørgsmålet er, hvordan hører man hovedslid? hvordan lyder det?

Hvordan bestemmer vi, at den utilfredsstillende lyd er foresaget af slidte hoveder og ikke fx forkert indstilling eller komponenter af skredet værdi?


Funktionaliteten af maskinen, er jo trods alt et økosystem med mange faktorer, som vi skal lære at skille ad og diagnosticere :thumbsup:
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Revox Pr99 mkII

Indlægaf Tophøj » fre 8. dec 2017 18:01

Er den to eller fire spors? Og er det samme hoveder som B77? for så har jeg muligvis et fornuftigt sæt til to spors.

/Per
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 09 apr 2013
Lokalitet: 3230

Re: Revox Pr99 mkII

Indlægaf mcs_5 » fre 8. dec 2017 18:01

Sorenki skrev:Hvordan bestemmer vi, at den utilfredsstillende lyd er foresaget af slidte hoveder og ikke fx forkert indstilling eller komponenter af skredet værdi?

Det plejer at være modstande og filmkondensatorer der bestemmer frekvensgangen. Så skredne værdier er ikke sandsynlige. Er der nogen der har pillet ved den? Det kunne jo give forkerte indstillinger...

Ulden lyd kunne sagtens være slidte hoveder alene.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Revox Pr99 mkII

Indlægaf Fredmarantz » fre 8. dec 2017 18:46

Sorenki skrev:Jeg tror Louis og jeg er enige om at det ikke giver mening at lave en justering på så slidte hoveder, men spørgsmålet er, hvordan hører man hovedslid? hvordan lyder det?

Hvordan bestemmer vi, at den utilfredsstillende lyd er foresaget af slidte hoveder og ikke fx forkert indstilling eller komponenter af skredet værdi?


Funktionaliteten af maskinen, er jo trods alt et økosystem med mange faktorer, som vi skal lære at skille ad og diagnosticere :thumbsup:


Dette kan jeg sagtens forstå.

Hovedslid over grænsen kan frekvensmæssigt høres på manglende top og med en ulden lyd som følge deraf - så det er fuldstændig i tråd med Louis oplevelser. .

Jeg tvivler også på, at normalt skredne komponetværdier kan påvirke frekvensgangen lige så meget som så slidte hoveder.

Mit råd er at få skiftet hovederne allerførst (022 samt 027, medmindre der er tale om butterflyheads/Schmetterlingsköpfe), og få dem opjusteret pr. SM. Derefter kan man indstille de øvrige ting.

ovenstående er skrevet på baggrund af oplysninger om 4-5mm slidspejl. Hvis man med det blotte øje kan se magnetgabet som en gaaanske tynd linie (1/10mm eller endnu tyndere) på tværs af selve hovedet er dette nok til at dømme udskiftning.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Revox Pr99 mkII

Indlægaf Louis » fre 8. dec 2017 19:08

Tophøj skrev:Er den to eller fire spors? Og er det samme hoveder som B77? for så har jeg muligvis et fornuftigt sæt til to spors.

/Per


De er to spors, og samme hoveder som a77, b77. Du må gerne sende en besked med pris og stand osv. Jeg er lidt i overvejelse om jeg skal ofre pengene på et helt nyt sæt.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Revox Pr99 mkII

Indlægaf Jan » lør 9. dec 2017 19:37

Den uldne lyd kan også skyldes at hovederne trænger til at blive afmagnitiseret, der vil dog også være mere båndsus hvis det er tilfældet.
Jan
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 22 maj 2011
Lokalitet: Kbh


Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster