Infinity RS 2.5 reboot

Rosinen i pølseenden

Infinity RS 2.5 reboot

Indlægaf Arnborg » fre 12. jan 2018 17:23

Vil lige dele historien om mine Infinity RS 2.5 som jeg er "næsten" færdig med at restaurere. Jeg starter fra begyndelsen, og så opdatere jeg tråden hen ad vejen, så der er noget at se frem til :-)

R S2.5 er en af to "mindre udgaver" af Infinitys reference serie IRS sammen med RS 4.5. De anvender de samme EMIT og EMIM enheder, men er bestykket med en lidt speciel basenhed (ikke servo som i de store sæt) Enheden har to svingspoler med forskellig impedans hhv. 2 Ohm og 6 Ohm. På den måde kan man undgå radikale resonanser, med de stiller voldsomme krav til forstærkerens dæmpningsfaktor.

Da jeg første gang så dem var jeg sikker på at dem skulle jeg IKKE have med hjem. Billederne taler nok for sig selv. De var i en MEGET sørgelig tilstand, og jeg takkede da også nej til dem. Men sælgeren insisterede på at jeg da lige skulle høre dem. Han havde stillet dem midt i stuen, og spillede på en lidt mainstream Harman Kardon sorround receiver. Resultatet var, at uanset hvor sørgelige de så ud, ja så var jeg simpelthen nød til at købe dem! De spillede absolut fantastisk. Jeg husker vi hørte noget Diana Krall, og Damen var simpelthen til stede i stuen. Sjældent har jeg hørt noget så bredt, og både blødt og skapt på samme tid. (og det på trods af at to af EMIT diskanterne var defekte)

De kom med hjem i garagen, og der stod de så i måske næsten et år inden jeg kom i gang, men nu er jeg ved vejs ende og er super tilfreds med resultatet.

Følg med herunder :-)
2013-04-23 08.25.21.jpg

2013-04-23 09.09.12.jpg

2013-04-26 10.25.10.jpg

2013-04-23 08.25.04.jpg

2013-04-23 09.02.36.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Arnborg fre 12. jan 2018 19:41, rettet i alt 2 gange.
Krell KSA-80. JBL L-112. Lænestol. Micro Seiki BL_77. Sony CDP-101. Revox PR-99. Parasound P/HP-850. AIWA AD-F990, Blusound Node 2.
Brugeravatar
Arnborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 52
Tilmeldt: 15 apr 2013
Geografisk sted: Arnborg
Lokalitet: 7400

Re: Infinity RS 2.5 reboot

Indlægaf MAJ » fre 12. jan 2018 18:43

Jeg er da i den grad spændt på, hvordan det færdige resultat er blevet :p
Meget spændende højtaler.
Vh Poul

les realisations de
L’AUDIOPHILE
MAJ
Tidligere P. M. Hedegaard
 
Indlæg: 255
Tilmeldt: 06 nov 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Hassing

Re: Infinity RS 2.5 reboot

Indlægaf larsne » fre 12. jan 2018 19:42

Nøj, det er jo dem du købte af mig i sin tid, det var egentlig meningen jeg selv ville gå igang med dem, men da jeg så omfanget af en restaurering var det tydeligt at de var over mine håndværksmæssige evner.

Spændt på resultatet, og godt at de gik til en med det rette håndelag. :thumbsup:
larsne
 
Indlæg: 1271
Tilmeldt: 12 sep 2010
Lokalitet: Holstebro

Re: Infinity RS 2.5 reboot

Indlægaf Struktør » fre 12. jan 2018 19:56

:thumbsup: Glæder mig at høre mere om resultatet ;)

Med venlig hilsen
Birger
Brugeravatar
Struktør
 
Indlæg: 417
Tilmeldt: 27 dec 2013
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Thyregod

Re: Infinity RS 2.5 reboot

Indlægaf hificlassic » fre 12. jan 2018 23:54

Jeg har set dem hos Henrik, og de ser næsten ud som nye nu. Utroligt godt arbejde
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Infinity RS 2.5 reboot

Indlægaf Arnborg » lør 13. jan 2018 11:41

larsne skrev:Nøj, det er jo dem du købte af mig i sin tid, det var egentlig meningen jeg selv ville gå igang med dem, men da jeg så omfanget af en restaurering var det tydeligt at de var over mine håndværksmæssige evner.

Spændt på resultatet, og godt at de gik til en med det rette håndelag. :thumbsup:


Haha.....ja, og snart fortryder du ;)
Krell KSA-80. JBL L-112. Lænestol. Micro Seiki BL_77. Sony CDP-101. Revox PR-99. Parasound P/HP-850. AIWA AD-F990, Blusound Node 2.
Brugeravatar
Arnborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 52
Tilmeldt: 15 apr 2013
Geografisk sted: Arnborg
Lokalitet: 7400

Re: Infinity RS 2.5 reboot

Indlægaf Arnborg » lør 13. jan 2018 12:09

Finer.jpg

I gang med kabinetterne

Før slibning, måtte den løst siddende finer limes på plads igen. Afsted til apoteket efter en sprøjte, og så blande noget trælim op med vand, så det kunne gå gennem sprøjten. Lim ind under fineren, og så godt med pres på. Resultatet blev uventet godt. Fineren sidder nu lige hvor det skal
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Krell KSA-80. JBL L-112. Lænestol. Micro Seiki BL_77. Sony CDP-101. Revox PR-99. Parasound P/HP-850. AIWA AD-F990, Blusound Node 2.
Brugeravatar
Arnborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 52
Tilmeldt: 15 apr 2013
Geografisk sted: Arnborg
Lokalitet: 7400

Re: Infinity RS 2.5 reboot

Indlægaf Arnborg » søn 14. jan 2018 13:45

top.jpg

Nye top rammer

Og mens kabinet delene (det som er egetræ) ligger i venter hos lakfirmaet, så er der tid til at rekonstruere de dele af toppen som er lavet af spåntræ. Facaden var grim pga. lim fra dæmpeskum, og...ja så lugtede de bare fælt af gammel kælder og sur spånplade.
så der blev lavet helt nyt, og bejdset med sort ibenholt, nøjagtigt som originalt.
Lidt fræsearbejde involveret. Der skulle laves en fordybning til de bagud vendte EMIT diskanter.
De sorte plast-bøsninger til fromt rammerne viser sig at være nøjagtig de samme som man får hvis man bestiller hos Monacor....Lidt besynderligt i betragtning af at højttalerne er 30 år gamle, men de er HELT magen til.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Krell KSA-80. JBL L-112. Lænestol. Micro Seiki BL_77. Sony CDP-101. Revox PR-99. Parasound P/HP-850. AIWA AD-F990, Blusound Node 2.
Brugeravatar
Arnborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 52
Tilmeldt: 15 apr 2013
Geografisk sted: Arnborg
Lokalitet: 7400

Re: Infinity RS 2.5 reboot

Indlægaf Fredmarantz » søn 14. jan 2018 14:43

Når man går i gang, ja - så går man i gang - sådan for alvor. Fornøjelig læsning. Det er fedt, at du går til bunds i sagerne og håndværksmæssigt korrekt (går jeg da som lægmand ud fra :p ) - de højttalere skal nok inden længe stråle igen - glæder mig til at kigge videre med. Måske kan jeg en dag få lejlighed til at høre, hvad de i stand til?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Infinity RS 2.5 reboot

Indlægaf Arnborg » man 15. jan 2018 18:16

paneler1.jpg

Og så en af de lidt tungere......top-panelerne.

Rengøring kunne bestemt ikke gøre det, så eneste mulighed var at få dem slebet ned og lakeret med sort autolak (hos autolakkeren). Forinden havde jeg tegnet det originale tryk op i Adobe Illustrator, og det fik jeg så trykt/printet på, i en UV-printer så det ikke lige kan kradses af igen.

Og da jeg så alligevel skulle den proces igennem så kunne jeg ligeså godt få laser-skåret et par nye plader til terminalerne. De var af plastik, og blevet lidt møre. De fik også en gang autolak, og nyt tryk i sammen omgang.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Krell KSA-80. JBL L-112. Lænestol. Micro Seiki BL_77. Sony CDP-101. Revox PR-99. Parasound P/HP-850. AIWA AD-F990, Blusound Node 2.
Brugeravatar
Arnborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 52
Tilmeldt: 15 apr 2013
Geografisk sted: Arnborg
Lokalitet: 7400

Re: Infinity RS 2.5 reboot

Indlægaf Arnborg » ons 17. jan 2018 23:40

Kabinetter.jpg

Næste kapitel Kabinetterne

Her er kabinetterne (og de løse side-vanger) kommet tilbage fra lakfirmaet. Lakeret i en flot halvmat lak. Nu ser den før trætte egetræ igen ud som var det et nyt stykke møbel. Der er opvarmet PU lim i miniovnen, og så bliver de fuget ordentligt indefra, og nu skruet sammen i stedet for som før med klammer.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Krell KSA-80. JBL L-112. Lænestol. Micro Seiki BL_77. Sony CDP-101. Revox PR-99. Parasound P/HP-850. AIWA AD-F990, Blusound Node 2.
Brugeravatar
Arnborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 52
Tilmeldt: 15 apr 2013
Geografisk sted: Arnborg
Lokalitet: 7400

Re: Infinity RS 2.5 reboot

Indlægaf bjerager » tors 18. jan 2018 00:15

Arnborg skrev:
paneler1.jpg

Og så en af de lidt tungere......top-panelerne.

Rengøring kunne bestemt ikke gøre det, så eneste mulighed var at få dem slebet ned og lakeret med sort autolak (hos autolakkeren). Forinden havde jeg tegnet det originale tryk op i Adobe Illustrator, og det fik jeg så trykt/printet på, i en UV-printer så det ikke lige kan kradses af igen.

Og da jeg så alligevel skulle den proces igennem så kunne jeg ligeså godt få laser-skåret et par nye plader til terminalerne. De var af plastik, og blevet lidt møre. De fik også en gang autolak, og nyt tryk i sammen omgang.


Sgu imponerende!
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1871
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Infinity RS 2.5 reboot

Indlægaf Fredmarantz » tors 18. jan 2018 00:22

:thumbsup: Jeg mangler ord - det sker normalt ikke så tit, men det gør jeg her....... ;)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Infinity RS 2.5 reboot

Indlægaf X-ray » tors 18. jan 2018 00:52

Super flot - det bliver godt. De har jo 'Træf' potentiale...
Lidt en skam, at du ikke ligger billeder op i en bedre kvalitet. Jeg fangede dog din 'WARANTY' - dum lille bøf.. ;)

Hilsen X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Infinity RS 2.5 reboot

Indlægaf Arnborg » tors 18. jan 2018 13:23

X-ray skrev:Super flot - det bliver godt. De har jo 'Træf' potentiale...
Lidt en skam, at du ikke ligger billeder op i en bedre kvalitet. Jeg fangede dog din 'WARANTY' - dum lille bøf.. ;)

Hilsen X-ray


Der er mange billeder, så jeg tænkte at jeg kunne kombinere dem lidt. Bliver de ikke større/bedre hvis du klikker på dem?

Øv med den stavefejl, godt set :oops: ,men hvis vi holder det helt for os selv her på forum er der sikkert ikke nogen der opdager det..det hedder for resten "lægger billeder op", ikke "ligger....") :lol:

Har da overvejet at møde op til træf hvis det bliver i nærheden en gang, men de er lidt vanskelige at flytte rundt på.
Senest rettet af Arnborg tors 18. jan 2018 16:23, rettet i alt 2 gange.
Krell KSA-80. JBL L-112. Lænestol. Micro Seiki BL_77. Sony CDP-101. Revox PR-99. Parasound P/HP-850. AIWA AD-F990, Blusound Node 2.
Brugeravatar
Arnborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 52
Tilmeldt: 15 apr 2013
Geografisk sted: Arnborg
Lokalitet: 7400

Næste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 32 gæster