Sansui Model 1000-A

Rør i alle afskygninger

Sansui Model 1000-A

Indlægaf Arnborg » fre 12. jan 2018 20:35

Så kommer der lige en historie mere fra min side.... denne gang hele historien :-)

Det drejer sig om denne Sansui Model 1000 A (A er vigtigt). Det er en receiver fra begyndelsen af halvfjerdserne, og en slags hybrid fra slutningen af "rør tiden" og starten på "stereo tiden" Den er således udstyret med ikke mindre end 21 rør, men har stereo dekoder, og er fuld stereo, hele vejen igennem.

Denne gang får i det færdige resultat med det samme.

Model_1000A_2.jpg


Og så tilbage til begyndelsen. Den tidligere ejer fortalt at den havde stået i en stald, og spillet for køerne (Jow-den er go nok).

Ankommet.jpg


BEHOLD - HASHIMOTO ELECTRIC transformere

Helt stor beskidt.jpg

Mere stor beskidt.jpg


Behøver jeg sige mere.....meget beskidt, og selvfølgelig defekt. Der manglede et par rør, og så var der indført forskellige modificeringer for at komme ud af et ustabilt bias kredsløb....UDFORDRINGER :OLO:

Og så i gang med rensning:
Inter renset 1.jpg


De store lytter var trætte, og flere af dem helt uden kapacitet = i gang med restuff! man sætter jo ikke moderne blå eller gule kondensatorer i sådan en krabat.
Restuff1.jpg

restuff2.jpg

restuff4.jpg


Husk i øvrigt at hvis i bevæger jer ud i restuff disciplinen, så skal der være luft over de nye kondensatorer, og et lille rør så luften kan slippe ud. Eller er det et mindre kanonslag hvis der opstår fejl i ensretter eller lign.

restuff5.jpg


modstand brændt.jpg


Et af de større problemer jeg stødte på var at to af disse cementmodstande var brændt over (meget specielle. Sidder kun i dette apparat)
Nymodstand.jpg

BUM, hvor heldig kan man være. Nogen har sat dem til salg på nettet = haps.
Prrede rør.jpg


Alle rørene blev skiftet, her er det nye parrede udgangsrør, resten leveret af Fred Marantz (tak for det)

Bund_finnished.jpg


Nok den største del af projektet. Samtlige elektrolytter udskiftet til RIFA lytter og alle de øvrige kondensatorer skiftet til RS-pro typer.

Og SÅ GLØDER DET

Glowing in the dark.jpg


Uha den spiller godt, ren og velafbalanceret helt støjfri. Og en FM modtager der kan modtage selv de svageste japanske lokalradioer her i DK, udelukkende på skruen i et coax stik...... :cool1:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Arnborg lør 13. jan 2018 13:04, rettet i alt 1 gang.
Krell KSA-80. JBL L-112. Lænestol. Micro Seiki BL_77. Sony CDP-101. Revox PR-99. Parasound P/HP-850. AIWA AD-F990, Blusound Node 2.
Brugeravatar
Arnborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 52
Tilmeldt: 15 apr 2013
Geografisk sted: Arnborg
Lokalitet: 7400

Re: Sansui Model 1000-A

Indlægaf 2-mas » fre 12. jan 2018 21:23

:Thumpsup: FANTASTISK stykke arbejde. Tillykke med det flotte resultat
Brugeravatar
2-mas
 
Indlæg: 612
Tilmeldt: 27 okt 2011
Geografisk sted: Aalborg
Lokalitet: Aalborg

Re: Sansui Model 1000-A

Indlægaf Fredmarantz » fre 12. jan 2018 22:41

Ja- den er altså flot. Og et stykke rør-Sansui. Jeg mindes ikke selv at kunne huske Sansui's rørting da den slags var nyt- men det var jo også før min egen indtræden i dette univers med lyd og musikgengivelse. Senere ved vi jo, at Sansui var tidligere på den end som så og lavede meget fine ting. (fx AU-111)

Det er altså imponerende, hvor flot de kunne lave sådan noget - og jeg tør da slet ikke tænke på den fuglerede af lodninger- kabler og komponenter, der sidder unmder skørterne på sådan én. Det må have krævet både små fingre - skills og tid. Hvordan kunne de dog hitte ud af det. Jeg sider også lige nu og kigger op under skørterne på en Scott LK48 - hvor der er lignende tilstande.

Jo- når man har fat i den slags Hifi - så er jeg godtnok også tilhænger af restuffing. Det må blive et håndværk, som kan være værd at øve sig på. :thumbsup:

Jeg er meget glad for at se, hvor flot og sund den kunne blive - godt, du fik fat i den i sin tid :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Sansui Model 1000-A

Indlægaf Arnborg » lør 13. jan 2018 13:14

Model_1000A_1.jpg

I får lige et billede mere.......jeg har selvfølgelig også det lidt kedelige brune svøb til den, men synes altså den præsentere sig bedre uden den.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Krell KSA-80. JBL L-112. Lænestol. Micro Seiki BL_77. Sony CDP-101. Revox PR-99. Parasound P/HP-850. AIWA AD-F990, Blusound Node 2.
Brugeravatar
Arnborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 52
Tilmeldt: 15 apr 2013
Geografisk sted: Arnborg
Lokalitet: 7400

Re: Sansui Model 1000-A

Indlægaf Louis » lør 13. jan 2018 13:53

Det er jeg da helt enig i - I sær når den står så skarp og flot indeni - Godt arbejde :-)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Sansui Model 1000-A

Indlægaf dfms » søn 14. jan 2018 20:43

Flot arbejde :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Det med "overtryksventilen", er hullet i bunden ?
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Sansui Model 1000-A

Indlægaf Struktør » søn 14. jan 2018 23:21

Hamrende flot stykke renoveringsprojekt du her stiller til skue :thumbsup:
Især når man ved du også har sans for detalje og ikke tager de nemme løsninger.

Med venlig hilsen
Birger
Brugeravatar
Struktør
 
Indlæg: 417
Tilmeldt: 27 dec 2013
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Thyregod

Re: Sansui Model 1000-A

Indlægaf Sorenki » søn 14. jan 2018 23:51

Arnborg skrev:Husk i øvrigt at hvis i bevæger jer ud i restuff disciplinen, så skal der være luft over de nye kondensatorer, og et lille rør så luften kan slippe ud. Eller er det et mindre kanonslag hvis der opstår fejl i ensretter eller lign

Kan du uddybe det med røret? - jeg kunne godt komme til at restuffe i fremtiden, men det her er nyt ;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Sansui Model 1000-A

Indlægaf X-ray » man 15. jan 2018 10:01

Må vi se et billede af 'fuglereden'/kondensatorerne, inden du putter det tilbage i sin kapsel igen - og hvad er det du bruger til at forsegle med efter restuff..?

Hilsen X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Sansui Model 1000-A

Indlægaf Arnborg » man 15. jan 2018 18:08

Har ikke lige et billede af fuglereden. Det er såmænd bare en "klump" nye lytter, som jo for det mester er noget mindre end det der skal erstattes. Jeg lodder nogle tråde på som kan nå ud af dåsen, og så lægger jeg et stykke skum nederst (i bunden af dåsen) så der er lidt luft, og så sætter jeg lige et stykke plastikrør (sugerør, eller noget fra en vatpind) ned i skumfidusen, så der er udluftning i tilfælde af at lytterne "åbner sig".

Jeg støber de hele ind i noget 2-komponent polyurethan støbemasse. jeg husker ikke lige hvor jeg købte det, men det bliver varmt under hærdning, og hvis ikke der er udluftning til bunden, så koger det over efter at man har hældt det i.

Man kan købe farve tilsætning hvis det er vigtig at det f eks er brunt eller sort. Hvem ved......måske kan det høres

I gamle dage eksplodere lytter jo når de blev varme, men det er blevet god skik at lave nogle riller i toppen af dem så de bare åbner sig i stedet for. Støber man dem så ind i en hård plastik klump, og f eks. får en fejl i en ensretter diode, eller lign, så giver det nok et pænt brag når trykker er tilstrækkeligt, og i værste fald ødelægger et kabinet svøb eller skader en person.....

20121114_130725_resized_1.jpg

20121116_124418_resized_1.jpg

I baggrunden to tanke med 2-komponent polyurethan støbemassen som jeg bruger
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Krell KSA-80. JBL L-112. Lænestol. Micro Seiki BL_77. Sony CDP-101. Revox PR-99. Parasound P/HP-850. AIWA AD-F990, Blusound Node 2.
Brugeravatar
Arnborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 52
Tilmeldt: 15 apr 2013
Geografisk sted: Arnborg
Lokalitet: 7400


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 24 gæster