Lenco L75 byggeprojekt

Alt om GDS

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf vinyl » fre 22. dec 2017 12:55

Jeg kom til at tænke på om der ville være interesse for at finde en der kunne lave et antal plinte til fælles indkøb, jeg er i hvert fald med på tanken.

Glædelig jul og godt hi fi nytår til alle

Børge
vinyl
Fritids Branchemedlem
 
Indlæg: 325
Tilmeldt: 08 mar 2011
Geografisk sted: Sydøstjylland
Lokalitet: Egtved

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf CPD » fre 22. dec 2017 14:30

Hvis der bliver mulighed for at få lavet fælles plinte vil jeg gerne deltage-

Også glædelig jul og godt nytår herfra.

Carl Peter
Båndoptagere, radioer, forstærkere, helst rørbaserede.
Revox, Tandberg, Braun, Arena og alt det andet.
CPD
 
Indlæg: 208
Tilmeldt: 25 nov 2012
Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Jyderup

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf hificlassic » fre 22. dec 2017 15:17

samme her. kan godt lide dem her hvor værket er nedsænket
https://www.ebay.co.uk/itm/LENCO-L75-78 ... 1438.l2649
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf Ehapa » fre 22. dec 2017 16:56

Min plint er lavet i UK, den er stor!..ca.30kg i finsk kryds med cherry finer, man kan have sjov med 9-12 arme, jeg kender flere snedkere ,og kan godt få et tilbud på en lignede plint eller hvad der er stemning for, hvis der er tale om en hvis mængde.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Ehapa
 
Indlæg: 869
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf hmt » fre 22. dec 2017 16:59

Jeg er også interesseret i fælles plint projekt.

vh
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf hess » fre 22. dec 2017 23:54

Fin idé med et fællesindkøb. Men det er altså super tilfredsstillende selv at bygge! Og nu tilbage på sporet med en opdatering:

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Jeg er fint tilfreds. Det var det bedste jeg kunne gøre med en stiksav. Som det ses, mangler jeg den øverste plade, som skal lukke mellemrummet mellem toppladen og resten af plinten. Den er på vej. Desuden har jeg fundet en løsning med hensyn til placering af armen. En flink bruger fra Lencoheaven vil lave sådan en her til mig:

Billede

Den er asymmetrisk og vil betyde jeg kan placere armen så ”pivot to spindle” bliver 210mm. Fedt. Skulle andre komme i en lignende situation, kan den bestilles her:

http://www.lencoheaven.net/forum/index. ... #msg370279

Mht. pickup svinger jeg mellem Denon DL-110 eller DL-103. 110 betyder at jeg slipper for en step up eller en ekstern riaa, men jeg synes bare den der 103'er ser super spændende og cool ud. Og så vidt jeg kan læse vil den passe godt til armen. Til gengæld har jeg besluttet mig for at droppe Lencos cueing system og lukke hullerne i chassis, for et mere clean look. I stedet vil jeg finde en armlift som passer til 212’eren. Jeg håber lidt at den her passer til:

Billede
Billede
Billede

Det er en Jelco JL-45 og den måler 12.8mm i diameter. De sælger også en meget lignende (hvis ikke den samme bare meget dyrere) på Ortofons egen hjemmeside, men jeg er usikker på om den passer i hullet på en AS-212. Er der nogen der kan be- eller afkræfte det? Ellers må jeg bare vente indtil armen kommer, så jeg kan måle.
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf his067 » lør 23. dec 2017 02:44

Den passer ikke helt, fandt jeg ud af. Men det drejer sig kun om nogle få 100-del af en mm så med en Dremel og en slibe-tingest tog det 10-20 minutter at slibe hullet op til den rette størrelse...
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf Louis » lør 23. dec 2017 08:16

Dejligt med en Update - det går fremad! Personligt synes jeg også det er meget tilfredstillende at bygge selv. Jeg tror jeg har en lift liggende fra en Stax ua7, måske passer den?

Smart løsning med den asymetriske insert!
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf hess » lør 23. dec 2017 16:59

Cool. Tak for info his067. Og tak for tilbuddet Louis. Jeg undersøger lige sagen nærmere, men skal nok vende tilbage i fald det er noget. Den her løsning er sgu også smart:

https://www.youtube.com/watch?v=I-5O7Z4ZyZs
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf K_50 » man 25. dec 2017 03:23

Fedt projekt!
Det ser jo nærmest helt overkommeligt ud. Og så kan det også blive til en glimragende grund (ikke undskyldning) til at købe værktøj ;)
K_50
 
Indlæg: 117
Tilmeldt: 05 feb 2015
Lokalitet: København S

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf hess » lør 13. jan 2018 00:16

Så blev der tid til en update. Her til aften har jeg renset og smurt motoren efter anvisninger på Lencoheaven.
Billede
Billede
Billede
Nu ruller den så godt og lydløst, som den kan…Altså den ”ryster/rumler” stadig, når den fx står tændt på et bord. Men går ud fra, det er normalt?

Og så er Ortofon-armen ankommet! Men desværre så den sådan her ud:
Billede
Billede
Lang historie kort: Elendig indpakning, sælger var ikke til at hugge eller stikke i og jeg fik ingen kompensation. Det endte med den første negative feedback, jeg nogensinde har givet. Anywho, i første omgang har jeg besluttet mig for ikke at købe nyt leje. I stedet har jeg simpelthen bare limet stubben på. Det lader til at virke fint, men nu må vi se.

Hurtigt videre til noget mere opmuntrende. Jeg har nemlig modtaget adaptoren som gør at armen kan monteres, og den passer helt perfekt. Se her:
Billede
Billede
Som det måske kan anes, er den øverste træplade også blevet skåret. Tallerkenbunden af chassis hviler nu på det andet øverste lag, og der er ca. 2 millimeter luft mellem kanten af chassis og plinten. Lige efter bogen.

Jeg har besluttet mig for selv at strippe chassis med Nitromors og lukke de huller jeg ikke skal bruge med glasfiberspartel. Til gengæld vil jeg gerne have en pro til at lakere den. Jeg håber lidt det kan gøres for nogenlunde de samme penge, som hvis jeg selv skal ud og købe grunder, maling og lak. Er der nogen, der har gode erfaringer med en autolakerer i København?

Knapperne til hastighedsindstilling og tænd/sluk er de originale, som har fået fjernet aluminiumspladerne. Det så ikke helt ud som jeg havde håbet. Derfor har jeg anskaffet dem her i stedet:
Billede
De ser lidt mere lækre ud. Desuden har jeg købt nye M2.5 x 6mm skruer til montering af de fire hastighedsindstillinger. De gamle var rustne og grimme. Har købt både sølv og sorte, og så må jeg se, hvad der ser bedst ud.

Hmmm, og så er der finertræ på vej med posten. Det er ”american-walnut-preglued-iron-on-wood-veneer” og skal stryges på med et strygejern :cool1: Har for nylig afprøvet det på et andet projekt. Det er rimelig nemt og giver et fint resultat til mit behov. Jeg overvejer pt hvilken form for olie og/eller bejdse, det skal have. Kan uploade et par billeder, når det ankommer.

Go’ weekend.
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf hmt » lør 13. jan 2018 00:36

Flot projekt. Det skal blive spændende at høre hvad du siger til lyden. Har du PU?

Æv med armen - folk der ikke kan pakke ordentlig er vel lidt i samme samme kategori, som folk der ikke kan parallelparkere!

vh
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf Helikon » lør 13. jan 2018 01:09

hess skrev:Og så er Ortofon-armen ankommet! Men desværre så den sådan her ud:

Billede


Go’ weekend.


Jeg har en magen til hvor tappen knækkede for mig og det er ikke fordi den led specielt meget overlast, blot et lille stød og så knækkede den. Jeg tror den plasttype der er anvendt bliver meget sprød og skør med tiden. Det må være et generelt problem for AS-212 da de sælges af mange hobbydrejere på ebay, både i plast og metal.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf his067 » lør 13. jan 2018 01:13

Jeg ordnede problemet ved at købe en messingstang (Ø=4mm), som jeg skar til en passende længde. Den passer dejligt stramt i det hulrum som der er i plastikken så det er bare et spørgsmål om at skubbe de to stykker sammen igen. Det er en ti-minutters reparation, ikke meget mere.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Lenco L75 byggeprojekt

Indlægaf hess » søn 14. jan 2018 00:39

hmt skrev:Flot projekt. Det skal blive spændende at høre hvad du siger til lyden. Har du PU?

Æv med armen - folk der ikke kan pakke ordentlig er vel lidt i samme samme kategori, som folk der ikke kan parallelparkere!

vh
Henrik


Tak. Jeg kunne godt tænke mig at prøve en DL103 med en matchende step-up fra Denon. Er dog lidt usikker på om den går til armen. Input er velkomne.

Mht. reparation af stubben så var jeg også ude i noget med en passende gevindstang. Men jeg tror det holder, som den er nu.
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

ForegåendeNæste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Hug og 28 gæster