Leak Varislope Stereo kontrolknapper

Rør i alle afskygninger

Leak Varislope Stereo kontrolknapper

Indlægaf sej » tirs 7. feb 2023 17:59

For nogle år siden fik jeg, til min store tilfredshed, en Leak Stereo 20 serviceret af et af vores kendte branchemedlemmer i københavnsområdet. Siden har det været et af mine mest brugte sluttrin. Med mere end 60 år gammel engelsk lyd!

Nu er turen så kommet til den tilhørende kontrolenhed Varislope Stereo. Da disse ikke har det bedste ry, har jeg været noget tilbageholdene med at hælde alt for mange penge i den. Med stor hjælp fra en god ven er den imidlertid nu bragt i orden og fungerer perfekt - og lyder langt langt bedre end sit rygte.

Man kan diskutere apparatets skønhed. Hjemmestyret siger det ligner en gammel radio. På nettet mener mange at stilen ligefrem leder tanken hen på art deco. I den oprindelige brochure fra Leak står der, at den er "Styled by Lonsdale-Hands for enhanced appearance in your home" (samt "Designed by Harald J. Leak to give you OPTIMUM MUSICAL RESULTS..."). Lonsdale-Hands var en kendt industriel designer i efterkrigstidens England.

Da Varislope Stereo stammer fra overgangsfasen mellem mono og stereo har den flere funktioner, der er nyttige ved afspilning af de rigtige mono-plader fra 50erne. Bl.a. har den tre afspillestandarder ud over RIAA standarden samt forskellige mono-koblinger.

Som det ses på billedet er Varislopen imidlertid ikke helt færdig. Den ridsede topplade vil jeg lakere med samme type lak og farve som angivet af kj2005 i en tidligere tråd. Så det skal nok gå.

Jeg vil gerne havde den komplet, så den store udfordring er de manglende kontrolknapper, og her har jeg brug for al mulig hjælp. Jeg har søgt meget og mange steder uden resultat. Miraklet vil selvfølgelig være, hvis der lå nogle i en skuffe hos en af brugerne her. Det vil også være rigtig fint med en henvisning til et lille værksted et eller andet sted måske i Storbritannien, der kunne tænkes at have sådan nogen liggende. I så fald tager personlig over og henter dem.

Det realistiske alternativ er nok at finde nogen knapper der matcher så godt som muligt. Alle forslag hertil modtages med begejstring. Akslen til valg af "Filter" har en diameter Ø 6,35mm (1/4") og knappen må max være 10mm i højden, da slope knappen ellers ikke kan gå helt i bund. Akslen til den lille knap er 4,75mm (3/16").

Så kort sagt: hjælp søges.

Venlig hilsen
Svend Erik
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
sej
 
Indlæg: 98
Tilmeldt: 13 jul 2012
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: 2950 Vedbæk

Re: Leak Varislope Stereo kontrolknapper

Indlægaf kbekke » tirs 7. feb 2023 19:17

Jeg har desværre ingen knapper at byde ind med.

Men jeg synes, den er indiskutabelt skøn! :thumbsup:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1320
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Leak Varislope Stereo kontrolknapper

Indlægaf Fensten » tirs 7. feb 2023 19:53

Er det ikke muligt at lave en støbeform og så støbe nogle elfenbensfarvede knapper.


Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 851
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Leak Varislope Stereo kontrolknapper

Indlægaf Tonni » tirs 7. feb 2023 22:47

Der er en gruppe på FB, hvor der er mange "Leak'ies". Måske der er en, der inde, somhar en reserve-knap?

Gruppen hedder "Leak Club for Leak amplifier Lovers"
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Leak Varislope Stereo kontrolknapper

Indlægaf sej » tirs 7. feb 2023 23:13

Hej Tonni,
Der gav du mig en fornuftig grund til at komme på Facebook.
sej
 
Indlæg: 98
Tilmeldt: 13 jul 2012
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: 2950 Vedbæk

Re: Leak Varislope Stereo kontrolknapper

Indlægaf Tonni » ons 8. feb 2023 11:04

sej skrev:Hej Tonni,
Der gav du mig en fornuftig grund til at komme på Facebook.

Jeg beklager! ;)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Leak Varislope Stereo kontrolknapper

Indlægaf sej » ons 8. feb 2023 14:58

Hej Tonni
Min kommentar var skam positiv ment. :cool1:
sej
 
Indlæg: 98
Tilmeldt: 13 jul 2012
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: 2950 Vedbæk

Re: Leak Varislope Stereo kontrolknapper

Indlægaf Tonni » ons 8. feb 2023 15:08

sej skrev:Hej Tonni
Min kommentar var skam positiv ment. :cool1:

Ja, og min ironisk... :lol:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 23 gæster