Luxman CL-34

Rør i alle afskygninger

Luxman CL-34

Indlægaf Tube mania » fre 16. aug 2024 15:20

Jeg har en Luxman CL 34..faktisk 2, men den ene mangler nettransformator.n Og det er netop humlen med dem..den er hårdt belastet. Det trækker jo heller ikke i den rigtige retning at netspændingen ofte er 236V ..i hvert fald her og de er jo indrette til 220V. Så..hvad gør man..den kan ikke omstilles til 240V som mange andre apparater kan og det er jo dejligt når de kan det.

MEN en forforstærker har jo et beskeden forbrug som oven i er konstant. Løsningen er at jeg har målt forstærkeren forbrug og det andrager knap 200mA. Så er det enkelt at udregne en modstand og tabe 15V i den før nettransformator..Det må man godt. Det bliver 75 ohm og en 5W kan klare det. Jeg har anbragt min tæt på afbryderen..der er fint plads til den.

Fordele; spændingen sænkes passende og div strømpulser (enretter) under drift og opstart bliver mindre.

Indløbsstrøm til hele forstærkeren dæmpes godt og grundigt..man kan se det på kontrollamper. Her tænker jeg på 8 rør med kolde glødetråde samt div elektrolytter som er direkte på ensretter.

Alt i alt kan det være det som får transformatoren til at overleve :)
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..

.
Brugeravatar
Tube mania

Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Luxman CL-34

Indlægaf kbekke » fre 16. aug 2024 15:51

Det lyder som et godt tip, hvis man er komfortabel med at arbejde på den side af net-trafoen.

Godt at høre fra dig igen. Der er alt for længe imellem.
Senest rettet af kbekke fre 16. aug 2024 22:49, rettet i alt 1 gang.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Indlægaf ralphandersen » fre 16. aug 2024 18:51

Interessant:. Jeg har også en CL34. Tror du også at det kunne gøre noget for levetiden af rørene? Jeg synes, de skal skiftes ofte: hver 18-24 måned.
Vitavox CN 121 med S3 og Peerless C150Ws i OB, Vitavox Bitone 6201, Vitavox Bitone 3200, El Pipe-O subwoofer. Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Elekit 8900, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen

Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Indlægaf kbekke » fre 16. aug 2024 19:08

ralphandersen skrev:Interessant:. Jeg har også en CL34. Tror du også at det kunne gøre noget for levetiden af rørene? Jeg synes, de skal skiftes ofte: hver 18-24 måned.

Det lyder da helt vildt - i en for-forstærker :shock:

Er den tændt 24/7?
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Indlægaf Fensten » fre 16. aug 2024 20:04

Hvad om man købte et 1kwh batteri, lig dette?

https://www.avxperten.dk/backups-noedst ... koQAvD_BwE

Og så “bare” indstillede det til den rette spænding.

Er det en dum idé?

Mvh.

Fensten
Sansui, Sony, Leak, Fisher, Garrard, Tannoy.
Fensten

Lokalitet: Brabrand

Indlægaf Tube mania » fre 16. aug 2024 20:30

Jeg ved ikke om det er en dum ide, men jeg foretrækker min løsning for så er den stadig en 'stand alone unit'. :) Og jeg kan godt lide 'soft start' ingen tvivl om at det er godt.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

.
Brugeravatar
Tube mania

Indlægaf kbekke » fre 16. aug 2024 20:51

Tube mania skrev:Jeg ved ikke om det er en dum ide, men jeg foretrækker min løsning for så er den stadig en 'stand alone unit'. :) Og jeg kan godt lide 'soft start' ingen tvivl om at det er godt.

Ja, især for rørene, hvis der ikke er andet til at beskytte dem. UPS’er er jo beregnet til noget lidt andet.

Ellers kan man jo også gøre som Freddy og “køre den op” på vario-trafo 8)
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Indlægaf AnalogBo » fre 16. aug 2024 22:03

Jeg bruger 220 : 12 eller 230 : 12 voltstrafoer som autotrafo. De har tidligere har været brugt til at drive halogenlamper og kan som regel klare både stort og småt.
Mvh Bo
Brugeravatar
AnalogBo
Branchemedlem

Lokalitet: Glostrup

Indlægaf Tube mania » lør 17. aug 2024 06:41

ralphandersen skrev:Interessant:. Jeg har også en CL34. Tror du også at det kunne gøre noget for levetiden af rørene? Jeg synes, de skal skiftes ofte: hver 18-24 måned.

Ja..det lyder helt galt. Hvad sker der? Har du gemt de 'slidte' rør? For så vil jeg da gerne teste nogle af dem.

Kbekke :cool1:

Analogbo :cool1:

.
Brugeravatar
Tube mania

Indlægaf ralphandersen » lør 17. aug 2024 21:41

Tube mania skrev:

Ja..det lyder helt galt. Hvad sker der? Har du gemt de 'slidte' rør? For så vil jeg da gerne teste nogle af dem.

Kbekke :cool1:

Analogbo :cool1:

Jeg har kasseret rørene. Jeg skifter et stykke tid efter at jeg opdager, at det lyder "mærkeligt". Når rørene er skiftet lyder det rigtigt igen. Halvandet år med 4 timer om dagen (meget musik i mit liv :p ) svarer til ca. 2000 timer. Er det ikke meget normalt for kinesiske eller jj-rør?
Men hvis de kunne holde lidt længere, ville det være dejligt.
Hvor længe holder dine?
Vitavox CN 121 med S3 og Peerless C150Ws i OB, Vitavox Bitone 6201, Vitavox Bitone 3200, El Pipe-O subwoofer. Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Elekit 8900, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen

Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Indlægaf Tube mania » søn 18. aug 2024 09:34

Jeg ved ikke hvad der er normalt for nye rør. Min kører med de gamle som altid har siddet i den. Jeg tester dem nu og da og så kommer de i igen..jeg har ikke fundet nogle endnu som ikke duede. Jeg har en hel del gamle rør så jeg kommer nok ikke til at købe nye i dette liv. Om dine rør holder bedre ved at lave den lille indgreb..joo..det kan da kun blive en fordel, men om det er mærkbart ved jeg ikke. Næste gang du skifter rør..vil du så ikke sende dem til mig? Jeg er nysgerrig :p

.
Brugeravatar
Tube mania

Tilbage til Vintage rør-grej