Dynaco Pas 3 stumper

Rør i alle afskygninger

Dynaco Pas 3X for de få

Indlægaf kj2005 » man 21. apr 2025 19:04

For at berolige eventuelle med-kiggere her på tråden, så nærmer afslutningen sig hastigt..... de sidste informationer om Pas 3X tonekontroller........

Ved ændring af to 0,002 uF (2 nF) kondensatorer til 1% Philips polypropylen kondensator KP464 / 0,001 uF (1 nF) ...incl.udskift af to 0,020 uF kondensatorer forbundet til diskant kredsløbet med Wima MKP 0,010 uF...så er der bedre kontrol over diskant reguleringen . .... mindre kondensatorer i diskant kredsløbet giver en større dæmpning... der er mulighed for eksperimenter .

Til baskontrol, fire MPL / MKP 0,022 uF / 630V metalliseret polypropylen kondensatorer fra Italian ICE i baskontrol kredsløbet til at erstatte de eksisterende Wima 0,0068 uF / 400V.

De valgte 22 nF flyttede frekvens overgangs punktet væk fra potentiometerets 0 udgangspunkt....basknappen skal nu drejes mere end 5 grader for at opnå en hørbar stigning i bas niveauet......
Og..... at frekvensresponsen fra Pas 3X-forstærkeren stadig er lineær med tonekontrollerne i nulpunkts lodret position....også selvom crossover-punktet flyttes endnu længere væk med 30 nF eller 40 nF for bastone kontrollen.
Bastone kontrollen fungerer bedre som en eksponentiel funktion, som jeg hørte det....

Et par dage med LP lyd fra Pas 3X afklarede tingene for mig. Dynaco Pas 3X's riaa er uden overdrivelse en rigtig god forstærker, der på mange måder leverer fin hifi lyd! Pas 3X’s riaa kvalitet kan opleves, når Bang & Olufsen’s 3300 tangential pladespiller er forbundet til MM grammofonindgangen. Efter at have lyttet til analog lyd via denne forforstærker blev det tydeligt, hvorfor Dynaco havde succes med dette forstærker design.

Sidste opgave bliver at få bedre styr på loudness funktionen.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005

Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Dynaco Pas 3 stumper

Indlægaf JMP » man 21. apr 2025 23:21

Det er fantastisk at se så meget omhu og energi i en vintage forstærker God gået siger jeg bare
JMP

Geografisk sted: 250km over polarcirklen
Lokalitet: Sisimiut

Indlægaf Fredmarantz » man 21. apr 2025 23:32

Ja- det er flot. Det, der slår mig hjem, er den akkuratesse og detaljefokusering der ligger i KJ2005's arbejde og tilgang. Det arbejde - den håndværksmæssige standard, ligger jo uden for min fatteevne. Når man så tilmed er vidne til de måletekniske detaljer, er det jo fuldført.

Det er jo mere en tilgangsmæssig vinkel, men jeg har jo, som alle nærmest ved, aldrig været vild med at ændre meget på vintageapparater, men skal det gøres, er dette uimodståeligt flot gjort!

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf kj2005 » tirs 22. apr 2025 16:59

JMP skrev:Det er fantastisk at se så meget omhu og energi i en vintage forstærker God gået siger jeg bare

Hvorfor gøre så meget ud af den gamle Dynaco?....en gammel mentor sagde: ”Sandhedens vej er lang og trang”....en sætning jeg har forsøgt at følge i arbejdsforløbet (men også nu hvor elektronikken kun er en hobby).. derfor bliver info om et emne undersøgt.. nogle har udtrykt sig positive overfor den holdning...(andre tænker deres)

Og ja, Pas 3X er en gammel vintage forstærker, men testet mod min Luxman C03 i mint foretrækker jeg Dynaco’en

Tak for dit indlæg... oppe fra nord

Fredmarantz skrev:Ja- det er flot. Det, der slår mig hjem, er den akkuratesse og detaljefokusering der ligger i KJ2005's arbejde og tilgang. Det arbejde - den håndværksmæssige standard, ligger jo uden for min fatteevne. Når man så tilmed er vidne til de måletekniske detaljer, er det jo fuldført.

Det er jo mere en tilgangsmæssig vinkel, men jeg har jo, som alle nærmest ved, aldrig været vild med at ændre meget på vintageapparater, men skal det gøres, er dette uimodståeligt flot gjort!

Vh
Freddy

Og tak til dig Freddy.....nu må du helst ikke skrive mere...jeg får jo røde kinder af al det du skriver :oops:

Jeg ved godt, at du er mere til originalitet inde i forstærkeren og det originale visuelle look udenpå, når vi taler om vintage grej :!:

...men lige her står man med en forstærker, hvor lydgengivelsen kan måle sig med nyere hifi udstyr! Så kan det jo ikke nytte noget, at den gode lyd bliver moduleret (ødelagt) af et kraftigt bas-boost, når der drejes 1 til 2 grader på baskontrollen.
Jeg målte ikke på det, men vil gætte på noget omkring +6 til +9 dB... komplet ubrugeligt ved at dreje yderligere på basknappen. Som baskontrollen fungerer nu, kan den "pynte" lidt på dårlige LP indspilninger, og det var egentlig målet. Andre med en Pas 3X kunne forsøge med 33 nF i stedet for de originale 7,8 nF....det vil sandsynligvis give mere "luft" (flere graders drej) til at aktivere basknapperne.

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005

Dynaco Pas 3 loudness funktion

Indlægaf kj2005 » tirs 22. apr 2025 22:32

Dynaco Pas 3X mangler at få loudness funktionen ændret ,så den kan bruges på lavt lydniveau.

Som diagrammet viser består loudness funktionen af omskifteren (LS), en kondensator på 100 nF som er sluttet til et loudness udtag på 250K volume potentiometeret, hvor modsatte ende har forbindelse til en 4,7K modstand som går til stel. Andre diagrammer over loudness kredsløb viser to serielle CR led, ( et CR led for bas og et for diskant) men for Pas 3X ser det ikke ud til andre komponenter "spiller" med ?..."loudness" for Pas 3X ligner en bas hævning?

Når Loudness er "OFF" løber en del af signalet fra loudness udtaget gennem 4,7K modstanden til stel. DC modstands målingen over 4,7K ligger på 4,36K

Når loudness er "ON" er 4,7K afbrudt DC mæssigt..samtidig med at en del af AC signalet løber igennem de 100 nF. En DC modstand fra loudness udtag til stel viser 44,2K.

Er det muligt at ændre kondensatorværdien for de 100 nF og flytte frekvens skærings punktet, som for bas kontrollerne?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005

Indlægaf tctla » ons 23. apr 2025 10:42

Hej Kim,

Loudness funktionen, der har til opgave at hæve bas og diskant ved lav volume for at kompensere for ørets ujævne frekvensgang. Typisk udkobles loudness automatisk, når volumeknappen står højere end 20-30%.
Der er 2 måder at hæve bas og diskant. Quick & dirty fix er, at man i stedet dæmper mellemtonen. Øret vil opfatte det som om bas og diskant er fremtrædende, når mellemtonen dæmpes.
Mere omstændigt er det rent faktisk at hæve bas og diskant, hvilket kræver mange flere komponenter, end de 2, der er anvendt i din Pas-3.
Forestil dig, at din volumekontrol står på 10% = lav volume. Signalet, der tilføres volumekontrollen, passerer gennem kulbanen på vej mod udtaget, men skal forbi det punkt, hvor RC-leddet 0.1u/4,7KOhm går til sted. Dette led har en overgangsfrekvens på 338Hz, og virker som et sug for frekvenser her omkring (lavere mellemtone), der dæmpes. Filtret er ikke særlig stejlt, er centreret på 338Hz, men virker også på højere og lavere frekvenser her omkring.
Hvis du synes, det skal være virksom på andre frekvenser, kan du ændre kondensatoren til f.eks 47nF. Herved flyttes overgangsfrekvensen til 720Hz, hvilket utvivlsomt er hørbart.
Overgangsfrekvensen Fo = 1 / (2 x Pi x R x C), men fortvivl ikke, for du taster bare RC værdierne ind online her:
https://www.omnicalculator.com/physics/rc-circuit
Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla

Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Indlægaf kj2005 » ons 23. apr 2025 12:21

tctla skrev:Hej Kim,

Loudness funktionen, der har til opgave at hæve bas og diskant ved lav volume for at kompensere for ørets ujævne frekvensgang. Typisk udkobles loudness automatisk, når volumeknappen står højere end 20-30%.
Der er 2 måder at hæve bas og diskant. Quick & dirty fix er, at man i stedet dæmper mellemtonen. Øret vil opfatte det som om bas og diskant er fremtrædende, når mellemtonen dæmpes.
Mere omstændigt er det rent faktisk at hæve bas og diskant, hvilket kræver mange flere komponenter, end de 2, der er anvendt i din Pas-3.
Forestil dig, at din volumekontrol står på 10% = lav volume. Signalet, der tilføres volumekontrollen, passerer gennem kulbanen på vej mod udtaget, men skal forbi det punkt, hvor RC-leddet 0.1u/4,7KOhm går til sted. Dette led har en overgangsfrekvens på 338Hz, og virker som et sug for frekvenser her omkring (lavere mellemtone), der dæmpes. Filtret er ikke særlig stejlt, er centreret på 338Hz, men virker også på højere og lavere frekvenser her omkring.
Hvis du synes, det skal være virksom på andre frekvenser, kan du ændre kondensatoren til f.eks 47nF. Herved flyttes overgangsfrekvensen til 720Hz, hvilket utvivlsomt er hørbart.
Overgangsfrekvensen Fo = 1 / (2 x Pi x R x C), men fortvivl ikke, for du taster bare RC værdierne ind online her:
https://www.omnicalculator.com/physics/rc-circuit
Mvh,

/Torben

Hej Torben

I går havde jeg "fiflet" med overgangsfrekvensen og den formel du viser, men slettede mit "Edit" som var:

Edit:
Man skal nok se volume potentiometret som en spændingsdeler på 200K og 50K , for når man forsøger at måle 4k7 med 50K i parallel får man de 4,36K jeg målte...............tænkte at man kan beregne crossover frekvensen for Pas = 1/(2 x pi x 4,7K x 0,1uF) ~ 338,6Hz vil bas udgangs niveauet så stige med 6dB/oktav under de 338,6Hz? Det ville passe godt med det boost jeg hørte. Loudness "ON" på Pas 3X lyder voldsomt!
Det med loudness bas ligner et kompromis. Hvis man sænker modstanden i CR leddet til 3,3K og sætter kondensatoren til 220 nF får man crossover frekvensen for Pas = 1/(2 x pi x 3,3K x 0,22uF) ~ 219Hz
CR leddet sidder parallelt over loudness tap-point til stel..

Det jeg havde fået forkert fat i var at frekvenskurven sænkes i niveau ved overskæringsfrekvensen, og dermed dæmper mellemtonen...det giver også mening når man kigger på "rigtige" loudness" kredsløb...for som du skriver skal der bruges flere komponenter.
Men hvordan kan man dæmpe effekten af CR leddet , når du siger at filteret ikke er særligt stejlt. For mig at se fungerer filteret som +3dB men når man har loudness "ON" lyder det som mindst +6 dB. Hvad siger du til at forsøge med de 3,3K og 220 nF og 219Hz?..jeg forestiller mig at bashævningen så bliver mindre?....hvis man bruger de 47 nF og 4,7K flyttes overgangsfrekvensen som du skriver til 720Hz, men bliver den oplevede bas så ikke bare endnu højere i forhold til mellemtonen?

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005

Indlægaf tctla » ons 23. apr 2025 13:55

Hej Kim,
Mit eksempel var ikke en opfordring, men medtaget for at vise hvordan man påvirker filtrets karakteristik.
I dit tilfælde skal Fo sikkert rykkes nedad, som du foreslår.
Det giver bare ikke megen mening at spørge om forslag/anbefaling til komponentværdier, for det forudsætter, man har en rigtig stor erfaring med, hvordan de påvirker lydbilledet på en Pas-3.
Nu sidder du jo heldigvis lige ved siden af een, og kan prøve dig frem :thumbsup:
Så er det bare at finde "The sweet spot" :Thumpsup:

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla

Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Indlægaf kj2005 » ons 23. apr 2025 15:08

[kryds]
tctla skrev:Hej Kim,
Mit eksempel var ikke en opfordring, men medtaget for at vise hvordan man påvirker filtrets karakteristik.
I dit tilfælde skal Fo sikkert rykkes nedad, som du foreslår.
Det giver bare ikke megen mening at spørge om forslag/anbefaling til komponentværdier, for det forudsætter, man har en rigtig stor erfaring med, hvordan de påvirker lydbilledet på en Pas-3.
Nu sidder du jo heldigvis lige ved siden af een, og kan prøve dig frem :thumbsup:
Så er det bare at finde "The sweet spot" :Thumpsup:

Mvh,

/Torben

Hej Torben

tak for dit hurtige svar :thumbsup:

...mange idé'er ... idé'en her gik på min fornemmelse af hvordan loudness kredsløbet fungerer.
... håber ikke lyden ændres, når loudness omskifteren står i "OFF" position, og 4,7K modstanden er skiftet til 3,3K ....så er der forbindelse fra volume potmeteret's loudness 50K tap gennem 3,3K til stel.

Som Dynaco Pas 3X fungerer nu med CR leddet , 0,1 uF og 4,7K, er der oplysninger som siger , at under de 338Hz vil udgangs niveauet stige med 6 dB for hver oktav.
Det med at udgangs niveauet stiger med 6 dB under 338Hz, passer meget godt til det hørte....forhåbentlig stemmer de +6 dB overens med virkeligheden? [kryds]

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005

Foregående

Tilbage til Vintage rør-grej