Jo...det er voldsomt, men nødvendigt...du skal nu ikke tro der er nogen som helst chance for at komme i berøring med bilens elforsyning....det er forsvarligt pakket ind.
Hvis vi antager el motoren som ex udvikler 75hk skal den bruge 56KW...for at holde strømmen på et *fornuftigt* stade er man nødt til at have den høje spænding. Trods denne spænding bliver det alligevel mange ampere der løber til motoren;
I= P / E = 56000 / 400 = 140 Ampere...hvis man sænkede spændingen til 200V vil strømme blive 280 Ampere for samme effekt og HK
Lad os se på ledning-tykkelsen...som en tommelfiger regel siger vi 0,75mm2 til 10A
140 / 10 = 14
0,75 x 14 =
10,5 kvadrat ledning til 75hk...værsgo og spis...ved 200V kan man doble det kvadrat.
For at undgå spændingstab kører de nok med større kvadrat end den beregnede...
Den største risiko ved de biler synes at være kortslutning i elektronikken og sikringer kan godt være på 200Ampere eller mere for at klare spids belastninger...så kan der dælme godt nok ske mange ting inden sikringen springer.
Dette er sådan groft set...i virkeligheden regner jeg med at bilen har *intelligent overvågning* som afbryder inden det hele bryder i brand...håber jeg da.
Jeg tror jeg skal have sådan et batteri til at drive min rørforstærker...ska det være overkill..så..