Rør "blow-up"...

Rør i alle afskygninger

Rør "blow-up"...

Indlægaf jcr1972 » søn 5. aug 2012 09:51

Hej alle!

Vil lige høre om der er nogen her, som har oplevet lignende fænomen, og hvad det evt. kan skyldes.
Ved opstart af en udgangsforstærker med splinternye (russer-) rør, nærmest eksploderer det ene af dem. Ihvertfald indvendigt... Der sidder 4 stk. 807 rør pr. forstærker, og for en sikkerheds skyld lod jeg dem stå med glød på i en times tid, for at være sikker på at getteret var godt varmt. Satte derefter spændinger på, og justerede hvilestrømmen op i dem alle 4. Intet unormalt her. Heller ikke med en 1kHz tone igennem for at måle udgangseffekten, men ville så lige tjekke frekvenskurven og drejede op på 10kHz, dog ved lav udgangseffekt (ca. 12W). Da jeg så nåede lidt længere op, ca. 11 - 12kHz, kommer der et kraftigt blåt blink fra det ene rør, og både anode- og gitter 2 sikringer er røget. Og heldigvis for det, ellers var det da sikkert hoppet helt ud af soklen... :QQS:
Herefter er der sorte belægninger inde i røret, se billeder længere nede. En plet på anoden, samt på det ene støtteblik øverst i flasken. Er det metal der er fordampet og så har sat sig dér??

Hvad kan være sket med dette rør, og er det noget man ind imellem må regne med? Jeg har aldrig før oplevet det, og har ellers arbejdet en del med rør efterhånden. Det skal lige siges at alle spændinger, signaler osv. ligger forsvarligt inde for rørenes grænseværdier. Prøvede at sætte nogle amerikanske NOS rør i og det fungerer helt upåklageligt, og begge trin spiller superfint. Var det ikke noget med at kinesiske rør, for en del år siden efterhånden, havde det med at "stå af" også...??

Billede

Billede

Mvh.

Jan
jcr1972

Re: Rør "blow-up"...

Indlægaf mcs_5 » søn 5. aug 2012 19:35

Et rør med produktionsfejl (eller noget der er sket under transport), kan man altid komme ud for. Det er jo derfor der er sikringer :)

Er der getterflash i de 807'ere, og er det blevet hvidt? Jeg har før været ude for nye rør med en lille utæthed, der først viste sig efter en times drift.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf jcr1972 » søn 5. aug 2012 20:17

Det er vel ikke kun pga. nye rør med risiko for produktionsfejl der er monteret sikringer... ;) Men selvfølgelig godt at de er der i disse tilfælde.

Ja getteret ser helt normalt ud. Havde det været hvidt indikerer det jo netop at røret er utæt.

Men produktionsfejl/transportskader kan man jo nok ikke helt undgå, så det må næsten høre under den kategori.

Mvh.

Jan
jcr1972

Indlægaf Elektronik » ons 21. nov 2012 09:04

Har været udsat for noget lignende.
Et spritnyt TAD E83CC rør efter et par timers spilletid G1 kortsluttede delvist til Katode (ca 10kOhm) Tog mig nogen tid at fejlsøge på forstærkeren :Megetvred:

Fik et nyt rør fra TAD Gratis :Thumpsup:
Elektronik

Tilbage til Vintage rør-grej