RØR-TEKNIK

Rør i alle afskygninger

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf jcr1972 » lør 26. maj 2012 20:09

Tube mania skrev:Sidste nyt..-
mcs-5 var lige forbi i Søndags for at få trukket en tand ud...nå nej sg da...en 20ben IC i et HP oscilloscope som sad i hvad vi tror var et 4 lags print (ikke hverken min eller hans kop the). Operationen lykkedes og patienten lever stadig, men i den forbindelse havde han lige nogle KT77'ere med som blev afprøvet i Luxmannen...de virkede fint, men vi kunne ikke ved målinger umiddelbar konstatere nogen forskel på dem og EL34. Jeg tror stadig der kan være forskel på Beam tetroder og Pentoder, men måske mere når vi kommer til exstremer hvor der virkelig bliver 'gået til makronerne' .


Jeg har lige lavet forsøget i mit det ene udgangstrin også. 18/34 Watt triode/UL med EL34, og nøjagtig det samme gør sig gældende for KT77, så jeg har heller ikke konstateret nogen forskel overhovedet. Jeg har desværre ikke udstyr til at måle forvrængningsprodukter, men det kunne nu være lidt sjovt at se om der her skulle være en forskel. Jeg vil lige bestille et sæt KT77 til den anden kanal også, så kan det jo være man kan høre en forskel om ikke andet, selvom jeg tvivler at mine ører kan :Skor:
jcr1972
 

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Tube mania » ons 30. maj 2012 22:23

Lyder godt Jan...

Her er historien om en Sati forstærker som ikke er i stykker, men alligevel ikke lyder eller yder ret godt...faktisk kan den kun yde 3W i den ene kanal. Det er en SE med 52b rør som nok skulle kunne præstere 20-25W. Vanen tro...når det er den slags forstærkere rettes mistanken mod udgangs-rørene. Jeg har dog ikke i sinde at bestille nye rør til 5500..uden at være 110% sikker. Nu har jeg jo terpet teori et stykke tid...ka det bruges til noget?

Jeg har jo en AVO rørtester, men manualen nævner ikke noget om 52b. Ikke noget problem...skal kun vide om røret har emission og finder kurverne til dette rør. Nogle vil sige jeg bare kan teste i forstærkeren, men da jeg ikke kender hverken forstærkerens eller rørenes tilstand er det ikke nogen god ide.

Billede

Her kan jeg se røret skal trække 100mA ved 100V og 0V på gitter...på AVO'en har jeg fuld kontrol over anodespændingen...så jeg starter forsigtig på 0V og skruer stille op...røret begynder at arbejde allerede ved 20-30V...ved 100V og gitter 0V trækker det 100mA...godt jeg ikke bestilte nye rør.

Men hvad så..nu konstaterer jeg røret får noget at leve af...trækker 130mA...får fuldt sving på gitteret og skulle dermed kunne afgive sin effekt. Nu bliver jeg nødt til at tænke utraditionelt for hvem mistænker at en 18 år gammel forstærker er samlet forkert. Jeg vil checke udgangs-transformatorén.

Omsætnings forholdet (N) findes som Vout divideret med Vin...så jeg bruger vario-transformatoren hvor jeg sender AC ind på primæren og skruer op indtil jeg har 1V på sekundæren(højtalerudgangen)så har jeg nemlig omsætnings-forholdet direkte. Røret lader jeg bare sidde i under denne 'øvelse' ...det betyder ingenting.

9V får jeg...det var dælme ikke ret meget...

primær-impedans udregnes som
N^2 X r-load = (9 X 9) X 8 = 648...kan sg god forstå rørene ikke er glade når Emissionlab anbefaler 1500-3000ohm

Jeg kan se der ligger 2 sammenrullede ledninger som kommer fra transformatoren og bliver nysgerrig...det viser sig vha ohm-meteret at de hører til primæren. Jeg kan også konstatere der er mere tråd på de ledninger ifh til tranformatorens input...så jeg checker omsætnings forholdet på dem. Samme metode som før og kommer frem til 20 og 30...jeg prøver at regne med 20.

N^2 X r-load = (20 X 20) X 8 = 3200ohm...det kan godt bruges...30 er for meget...det ender i 8kohm

Så jeg kobler den ledning med 20 til anoden og voila...24W poster den ud og røret er glad nu.

Her ses den ændrede kanal foroven og den uændrede forneden...henholdsvis 24 og 3W...mon ikke min gode ven ofrer et par flasker rødvin på mig nu. Han har haft den i 18år og den har været til reparation hos producenten engang, men den lød stadig dårlig da han fik den igen og så opgav han.

Billede
Senest rettet af Tube mania søn 18. mar 2018 16:10, rettet i alt 9 gange.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Boptilyoudrop » ons 30. maj 2012 22:31

Fascinerende hvad teori, erfaring og almindeligt godt omløb i pæren kan udrette, patienten helbredt! :OLO:
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Tube mania » ons 30. maj 2012 22:54

Nemlig..og så er der ikke engang brugt stumper til det...det er rart når teori og praksis sådan går op.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf mcs_5 » ons 30. maj 2012 23:01

Og spændende at en 3W-forstærker slipper igennem "kvalitetskontrollen"...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Gottschalck » ons 30. maj 2012 23:15

Sikken da en crazy historie og at producenten ikke har kunnet finde fejlen - flot! og hvordan mon det hænder det at to ledninger bare ligger inde i et apparat?

Nu mangler vi bare at høre din vens udsagn, når den igen er sat til et par højtalere.

Jesper
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Tube mania » ons 30. maj 2012 23:25

Ja...det er præcis som du siger 'cracy'..der er altså på transformatoren 3 ledninger foruden input der udgår fra primæren, men kun en som skal bruges..normalt impedans-tilpasses der på sekundæren fordi det andet ændrer meget på traffoens selv-induktion. Jeg kender jo ikke baggrunden for dette...men et omsætnings-forhold på 9 kan ikke bruges til noget som helst. Han har spillet på anlægget, men aldrig været tilfreds med lyden...det tror jeg han blver nu. Jeg skal nok vende tilbage med en rapport...

Her er ledningerne...

Billede
Senest rettet af Tube mania fre 1. jun 2012 12:18, rettet i alt 1 gang.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Tube mania » ons 30. maj 2012 23:34

mcs_5 skrev:Og spændende at en 3W-forstærker slipper igennem "kvalitetskontrollen"...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen


Ja...ikke til at forstå... :roll:
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf The Canadian » tors 31. maj 2012 00:50

Det lyder sku ikke godt ... Nu da jeg kender både modelen og producenten, vil jeg nok - hvis jeg var din ven - tag en snak med ham - og forlægge ham din udredning ... Han plejer at være en en der gerne vil lytte ...

O&O
O & O, Jake

Stuen - Rega RP 10 + Athena 3 + Rega ISO / Tubelab pre + Ortofon GF-603 / Hørning Alkibiades Signatur Gold
Kontoret - Pioneer SA-9100 + TX-9100 / Thorens TD 127 Electronic + SME 3012R + SPU / Ortofon ST80 SE / Altec Lancing Series Three
Brugeravatar
The Canadian
 
Indlæg: 513
Tilmeldt: 11 maj 2010
Geografisk sted: Den Fynske Hovedsted
Lokalitet: Jakes Joint

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf eggers » tors 31. maj 2012 01:41

Det er en løjerlig historie. Sådan noget kan man forvente i en Kina-slæde, men en ellers er det vel sjældent set?
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Amsterdam
Lokalitet: Amsterdam

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf jcr1972 » fre 1. jun 2012 22:43

Jeg er chokeret over at den slags kan ske :QQS: Endda når den tilmed har været sendt ind... Hvis jeg tænker på alle de kvalitetskontroller de produkter der produceres på mit arbejde gennemgår, så er det utroligt at en SÅ grel fejl ikke fanges før et produkt sendes ud.

Mht. KT77 vs. EL34 længere oppe i tråden, så ER der klanglig forskel mellem disse 2 typer. Hvad EL34 angår har jeg prøvet med både =C= og JJ, og mellem disse kan jeg altså ikke høre forskel overhovedet, men bytter jeg over til JJ's KT77 som iøvrigt måler helt identisk med EL34'erne hvad effekt angår, så er der en tydelig forskel. De virker mere neutrale og noget mere detaljeret i toppen end de andre. De får lov at blive i :Thumpsup:

Det var alletiders at dette emne blev bragt op, da jeg netop syntes det var i toppen forstærkerne havde sin svaghed. Det er jo hermed afhjulpet :OLO:
jcr1972
 

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Tube mania » lør 2. jun 2012 19:06

Tak for det jcr...det var nyttig info...jeg tænkte egentlig ikke over at det var sådan et rør jeg valgte i sin tid til min egen forstærker...jeg skulle bare bruge strøm og det kunne det. Men flere ting tyder nu på at beam-tetroderne er pentoderne overlegne...der er nok en grund til at EL509 er en beam-tetrode for i de gamle TV blev der ikke lagt fingre imellem.

Der er jo et gitter mindre elektronerne skal passere og jeg har læst et sted at elektronerne bliver bremset lidt af G3, men nu skal man ikke tro det har nogen som helst betydning ved de små frekvenser vi arbejder med. Det kan dog ske at betyde noget i forhold til strøm...G2 speeder jo elektronerne op når der virkelig trækkes strøm...G3 ville gøre det modsatte, men det findes jo ikke i tetroderne...så måske gir det mening.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Tube mania » søn 3. jun 2012 11:00

eggers skrev:Det er en løjerlig historie. Sådan noget kan man forvente i en Kina-slæde, men en ellers er det vel sjældent set?


Joo...der var engang jeg reparerede mange forstærkere...der var da et par stykker eller flere som gjorde sig bemærkede. Jeg husker især et sæt Raymond Lumley monotrin...udmærkede sig ved at have et driver-trin som ikke var istand til at udstyre udgangs-rørene. Konstruktøren havde valgt anode-modstandene i driver trinnet til samme værdi som rørets indre modstand og så kan det ikke svinge ret meget. Jeg gangede værdien med 5...indstillede trinnet på nyt og sådan kom de til at sparke røv. Ejeren blev lykkelig...han troede han havde købt 'katten i sækken'

Det var sådan nogle...

Billede

Der var også et sæt Quicksilver som overraskede...de kunne spille, men ejeren syntes de var noget mørke at lytte på. Rørene var godt trætte...så de blev udskiftet og der blev masser af liv i dem...indtil jeg undersøgte deres frekvensområde. Fra 10Khz rullede de af, men det begyndte allerede ved 6Khz...modkoblingen arbejdede på højtryk for at holde nivauet og rørene blev meget røde på anoderne. Jeg ledte og ledte, men måtte konstatere at udgangs-transformatorene ikke duede...jeg tror de blev sendt tilbage til importøren og hvad der derefter skete ved jeg ikke.

Det var sådan nogen..

Billede

Så var der en Audio-Research VT-130...den er fuld balanceret og tåler ikke et ubalanceret signal...solgt fra en landskendt HIFI forretning i KBH sammen med en ....ubalanceret forforstærker...den holdt nogle år hvor den har ydet en 1/4 effekt+godt med forvrængning. Da jeg fik fat i den havde den brændt 8 udgangsrør samt div katode og skærmgitter modstande af.

Den indeholder ingen fasesplitter, intet differential trin og kan derfor ikke selv danne modfase signalet som kræves til udgangen...hvad skulle den også det for. Et balanceret signal består jo netop af 2 identiske signaler i modfase, men ulempen er at den mangler det ene signal hvis den bliver tilsluttet et ubalanceret og så brænder den sammen.

Det var sådan en fætter..

Billede
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf kj2005 » man 15. okt 2012 21:35

Hej,

Nu har jeg ikke læst hele tråden, og håber at jeg lige kan "skubbe" et enkelt off topic spørgsmål ind her omkring CJ MV75 ... det er også lidt rør-teknik.

Ved at optegne en Conrad Johnson MV75 igen, er der opstået tvivl om kredsløbs forbindelsen til TL032 kredsen, som skulle "holde øje med" 6550 rørernes bias og lyse med lamper når der løb for mange mA.
Optegningen er foretaget på baggrund af et meget utydeligt og uldent stykke papir.

Det ville være rart at vide om optegningen er ok, før klonen laves. Se billede på Picasa:

https://picasaweb.google.com/1031761866 ... 2673127378

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1431
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Tube mania » tirs 16. okt 2012 12:39

Det er en rigtig fint konstrueret forstærker...simpel og effektiv. Nå...den er er ikke helt den samme..jeg prøver om jeg finde mere om den anden udgave.

Billede
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 21 gæster