Dynaco mark 4

Rør i alle afskygninger

Re: Dynaco mark 4

Indlægaf Tube mania » fre 11. nov 2011 13:32

Det ku man sgu godt... :cool1:

Sjovt...det er jo netop et ECC83 og 2 ECC82 i samme kolbe...
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Dynaco mark 4

Indlægaf Tonni » fre 11. nov 2011 18:48

Dejlig lille flaske...

Men de er vist ret eksotiske, for slet ikke at tale om soklen... - UHA!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4823
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Dynaco mark 4

Indlægaf mcs_5 » fre 11. nov 2011 19:10

Tonni skrev:Men de er vist ret eksotiske, for slet ikke at tale om soklen... - UHA!

Det er ikke så slemt med soklerne mere - kineserne laver dem. Rør + sokkel koster under en 50'er (på den anden side af vandet).

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Dynaco mark 4

Indlægaf jcr1972 » lør 12. nov 2011 20:15

Tube mania skrev:Jeg er enig i de fortjener et bedre driver del, men lad os nu se hvordan transformatorerne ter sig...derudover ser det ud til man har set sig sur på pentode-delen, men glemmer den er ødelagt af en diskant afskæring.
Læs om den her; http://www.triodeel.com/7199.htm Den kan godt spille musik...det garanterer jeg for, men man skal bruge lidt tid på at trimme katode modstanden i pentode-delen...så man får symmetrisk udstyring...den er lidt kritisk...taler af erfaring :roll:



Jeg tror ligeså meget at det er selve fasesplitteren man ikke mener er alt for heldig. Den som du har vist et diagram af, kan jo lave masser af sving. Og det er vist også sådan man har lavet dem der kan købes. Det ene alternativ har også en trimmer for AC balance, og som du nævner er det meget oplagt selv at samle hele molevitten på en lille plade af samme dimensioner som det originale.
Jeg ved godt at mange rynker på næsen af pentoderne, men er de ikke ganske udmærkede til småsignalforstærkning? Jeg synes da at de forskellige trin med fx. EF86 jeg selv har hørt, har lydt glimrende. :cool1:
jcr1972
 

Re: Dynaco mark 4

Indlægaf jcr1972 » lør 12. nov 2011 20:19

mcs_5 skrev:Og hvis det skal være lidt mere eksotisk, kan du bygge Kjeld's diagram med et 6U10 :Skor:

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen


Jeg har vist endda en kasse med compactroner stående ude på loftet :thumbsup:
Men det er nok lidt nemmere med ECC82/83 i tilfælde af at man vil afprøve forskellige fabrikater...
jcr1972
 

Re: Dynaco mark 4

Indlægaf Tube mania » lør 12. nov 2011 20:38

Jo da,,,der er ikke noget i vejen med pentoderne...bare man tager højde for deres høje udgangs-impedans, men jeg foretrækker da osse trioder...de er nemmere at have med at gøre. Hvad er det for compactroner du har på loftet...det lyder da spændende.
mvh
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Dynaco mark 4

Indlægaf rørglad » søn 13. nov 2011 20:33

Jo da, pentoder kan da også spille musik, men jeg går ud fra at en væsentlig grund til at udskifte pentode/triode røret er tilgængelighed af rørtypen?
Og så vil jeg kaste lidt benzin på bålet med en ultra simpel fasevender. Ved godt at nogen mener at det er blasfemisk at anvende halvledere i en rørforstærker, men vedlagte konstruktion virker fint,og du kan nok klare dig med et rør.
Det er tilmed simpelt at anvende forskellige rørtyper, alt efter hvor stor forstærkning der er påkrævet
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: Dynaco mark 4

Indlægaf rørglad » søn 13. nov 2011 22:04

Hvornår er det så lige man vedhæfter en fil?
Jo, det er inden man trykker udfør!
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: Dynaco mark 4

Indlægaf mcs_5 » man 14. nov 2011 00:41

rørglad skrev:Og så vil jeg kaste lidt benzin på bålet med en ultra simpel fasevender. Ved godt at nogen mener at det er blasfemisk at anvende halvledere i en rørforstærker, men vedlagte konstruktion virker fint,og du kan nok klare dig med et rør.

Jeg har brugt samme princip før - bare uden sand.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Dynaco mark 4

Indlægaf jcr1972 » tirs 15. nov 2011 02:39

Tube mania skrev:Jo da,,,der er ikke noget i vejen med pentoderne...bare man tager højde for deres høje udgangs-impedans, men jeg foretrækker da osse trioder...de er nemmere at have med at gøre. Hvad er det for compactroner du har på loftet...det lyder da spændende.
mvh


Ja jeg hælder nu også mest til trioderne må jeg sige...
Mht. compactronerne så er der alle mulige forskellige slags. Nogle er ens, men de fleste er forskellige. Der er vel en 60 stykker og de ser ud til at være nye allesammen. Sig til hvis det er noget for dig, for har haft dem stående i årevis uden at bruge ét eneste af dem... ;)
jcr1972
 

Re: Dynaco mark 4

Indlægaf jcr1972 » tirs 15. nov 2011 02:50

rørglad skrev:Jo da, pentoder kan da også spille musik, men jeg går ud fra at en væsentlig grund til at udskifte pentode/triode røret er tilgængelighed af rørtypen?
Og så vil jeg kaste lidt benzin på bålet med en ultra simpel fasevender. Ved godt at nogen mener at det er blasfemisk at anvende halvledere i en rørforstærker, men vedlagte konstruktion virker fint,og du kan nok klare dig med et rør.
Det er tilmed simpelt at anvende forskellige rørtyper, alt efter hvor stor forstærkning der er påkrævet


Har skam intet imod transistorer når det fx. drejer sig om en strømgenerator som her. Har set det samme anvendt til udgangsrør, hvorved hvilestrømmen holdes konstant, selvom man fx. ikke benytter rør der er matchede.
Jeg tror nu ikke det er et problem at finde triode/pentode røret, men et ECC82 eller 83 er nok lidt mere "alsidigt".

Tak for diagrammet! Det kan sagtens bruges i et af projekterne :Thumpsup:
jcr1972
 

Re: Dynaco mark 4

Indlægaf hificlassic » ons 11. jul 2012 11:26

De ser fine ud dine mk IV. Jeg havde engang et sæt mk VI http://www.westernlabo.com/8_977.html. De spillede rigtig fint og så fede ud, men vejede et ton og kom desværre ikke med hjem til DK da jeg flyttede.

Jeg har skaffet ECC85 til mine Philips EL6436. Skal jeg sende dem ned til dig?
mvh Verner
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2893
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Dynaco mark 4

Indlægaf jcr1972 » søn 15. jul 2012 00:09

hificlassic skrev:De ser fine ud dine mk IV. Jeg havde engang et sæt mk VI http://www.westernlabo.com/8_977.html. De spillede rigtig fint og så fede ud, men vejede et ton og kom desværre ikke med hjem til DK da jeg flyttede.

Jeg har skaffet ECC85 til mine Philips EL6436. Skal jeg sende dem ned til dig?
mvh Verner


Jo de er skam fine, og er også blevet ganske gode, men der er stadig plads til forbedring vil jeg mene... Det kan godt vente lidt med ECC85'erne, da jeg er igang med at finde lytter/overføringskondensatorerne til dine effekttrin. Så når alt det er på plads, kan vi lige vende tilbage til det ;)

Mvh. Jan
jcr1972
 

Re: Dynaco mark 4

Indlægaf Gottschalck » tors 7. feb 2013 23:59

Har anskaffet mig lidt (mere!)gammelt Dynacogrej og blandt andet - desværre kun een - Dynaco MK IV og fandt denne tråd og hvorfor ikke bygge videre på den i stedet for at lave en ny?

Jeg har et spørgsmål omkring rensning/polering af overfladen/chassiset da, der er svag rustdannelse på kromlegeringen. Nogen der har erfaringer med hensyn til blanke overflader/polering af krom?

Jeg har læst gennem diverse fora at man kan bruge autosol eller sølvpapir vædet i cola til at fjerne rust, men hvad siger i til det?

Og lidt billeder af det enlige trin, der mangler en makker.

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

PS. og trådsstarters trin ser vel nok fine ud. Spiller de endnu?

Venligst
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Dynaco mark 4

Indlægaf Fredmarantz » fre 8. feb 2013 00:16

Mon ikke der er nogle vintage McIntosh-ejere, som kender til dette med chrome/rust - issues?

Sølvpapir - vædet i cola?? - Det har jeg godtnok aldrig hørt - og jeg, som troede, at man kun brugte cola til at afsyre møbler med - ja, og så selvfølgelig til at drikke :lol:

btw: lækkert trin, , du har fundet :thumbsup:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 22 gæster