Hej Klaus
Flad ??
Højtalerne må ikke være for vanskelige.
EL34 er, IMHO, lidt et kedeligt rør, der er mere
"måsæk" i et 6L6

, specielt hvis modkoblingen reduceres og UL-koblingen slåes fra.
"Sag" er når udgangsrørene, i takt med signalet, trækker hele forstærkerens forsyningsspænding ned og således modulerer lyden, en slags kompressoreffekt. "Sag" er en væsentlig del af den "rørlyd" som efterragtes i guitarforstærkere. "Sag" opnås ved at konstruere en "slatten" strømforsyning med relativ høj indre modstand vha. relativt små lytter, seriemodstande, drosselspoler, slatne trafoer og rørensrettere.
I transsistorforstærkere gøres der som regel et stort nummer ud af at holde "sag" på et så lavt niveau som muligt vha. store lytter med lav ESR, bypassed med filmcaps og ringkærnetrafoer. Ligeledes oplever de fleste en væsentlig forbedring af lyden når hovedlytterne i den gamle Pioneer fra '75 udskiftes til nye og typisk lidt større lytter.
Sådan er det ikke altid med rør-fi-entusiaster, de kan have alle mulige holdninger til hvorfor de bedst kan li' en rørensretter, det skal jeg ikke gøre mig klog på.
Personligt bryder jeg mig ikke om rørforstærkere der lyder meget af rør, ligesom jeg ikke bryder mig om transistorforstærkere der lyder for meget af transistor
Jeg kan til gengæld ikke få for meget rørlyd på spaden
MVH spuncut