Jeg er altid på jagt efter visse specielle ting...så som en rigtig spectrum analyzer har jeg ledt efter længe..og endelig var der en som var overkommelig (ikke gratis). Den er enda udviklet specielt til lavfrekvens brug og hvad kan man så bruge sådan en til. Det har altid været kendt at forstærkere forvrænger...dvs sige yder et uønsket tilskud til lyden. Det kaldes harmonisk forvængning (overtoner) og det kan deles op i 2 typer 2. og 3. harmonisk.
Hvis man har en grundtone på ex. 500hz vil der komme noget på 1000hz (2.harmonisk) og noget på 1500hz (3.harmonisk) og måske hvis det er slemt forsætter det med 2000hz, 3000hz. Men det plejer at være sådan at efter de første 2-3 overtoner falder niveauet.
Jeg har fundet en gammel halvdefekt forstærker og se på analyzeren hvordan den danner overtoner...det næste billede har jeg repareret den og det ser jo bedre ud...nu ses kun grundtonen. Den forstærker forvrænger naturligvis stadig...lidt, men da skal analyzeren grave dybere og det kan den, men jeg skal først lære det. Det er kun 2 dage siden jeg lærte at tænde for den

Det er i grove træk det den kan bruges til, men den kan meget mere. Jeg ved godt man kan få fine ting til computeren der kan det samme eller mere, men når jeg nu godt kan lide sådan noget gammelt udstyr...dette instrument er fra 1980...da kostede det den nette sum af 11000USD.