"Om det er rørene eller dine ører der er “spillet til” er svært for mig at sige. Måske en kombination af begge dele? Jeg har det ofte sådan at når jeg skifter højttaler, så lyder det “forkert” indtil mine ører har vænnet sig det nye lydbillede.
Med teknikerens briller på kunne det være interessant om man rent faktisk kan måle de forskelle du oplever med de rør-kombinationer du indtil nu har prøvet.
Hvilken pladespiller og pickup har du spændt foran din RIAA?"
-Ja, hele spørgsmålet omkring psykoakustik, suggestion eller hvad vi nu skal kalde det, er meget spændende. Jeg har det på samme måde; at det, jeg er vant til at lytte til, bliver "normalen" og når der så bliver ændret noget, kan det pludselig lyde "for lyst" eller "mørkt" - men efter et stykke tid, går DET så hen og bliver normalen og så kan hele cirkusset starte forfra. Det er også derfor, jeg prøver at beskrive, hvad jeg oplever i forhold til konkrete indspilninger, som andre (måske) også kender til.
-Så kan man jo selv prøve at lytte og høre, om der er noget, man genkender. Eller ej.
Jeg har desværre hverken udstyr eller forstand til at måle, hverken på rørene selv eller f.eks. i forhold hvordan frekvensrespons eller andre parametre ændrer sig på udgangen af RIAA'en. Det er vel ikke utænkeligt, at en fremhævet mellemtone eller diskant f.eks. vil kunne ses på en trace?
I den RIAA, jeg bruger, er det beskrevet, at V3 og V4 medvirker til at kontrollere (sænke) udgangsimpedansen. Måske ændrer det sig, afhængigt af rørene og måske er det noget, der kan høres? Eller måske kan det ikke?
Et hi-fi anlæg er jo netop et system af komponenter, der hænger sammen og påvirker hinanden. Nogle steder elektrisk, andre steder mekanisk. Jeg har i hvert fald ikke indsigt nok til at kunne sige, om det alene er røret i sig selv, der gør en forskel eller om det istedet er en afledt funktion eller effekt et andet sted i kæden, der får de luft-molekyler, der ender med at ramme mine ører som lyd til at opleves forskelligt.
Pladespiller og pickup er desværre ikke vintage-værdige, så jeg vil ikke gå i detaljer her. Men der er dog tale om moderne udgaver af kendte klassikere. Et hint kan fåes her: viewtopic.php?f=585&p=132279#p132279
RIAA'en er de to anonyme bokse på hylde nr. to fra gulvet. Nålen er en beskeden OM10, som jeg dog synes gør det ganske godt, når den bliver rigtigt belastet. Hos mig får den +250 pF på indgangen af RIAA'en.
Jeg har masser af andre pickupper, der ligger og venter:
viewtopic.php?f=558&t=14427&hilit=de+mindste+ting&start=15
Men så længe jeg er i gang med at sammenligne rør, prøver jeg at lade være med at rode for meget rundt med variablerne.
MaxJ skrev:
"Hvis rørene er nye ( NOS ) så skal du give dem en chance, de skal spille nogle timer før de lyder rigtigt. Det du fortæller om diskanten lyder som nye rør der ikke er spillet til."
-Tak for info. De får bestemt en chance (til). Jeg har også læst, at nogle bruger at "jumpstarte" gamle rør, der har ligget længe ved at give dem en forhøjet glødespænding i ganske få sekunder eller ligefrem at "bage" dem i ovnen, vistnok "noget, der skal brændes af". Jeg savner dog flere detaljer, førend det er noget, jeg tør give mig i kast med.
Flere kommenterede også på “AEG”-rørenes mulige ophav:
-Og budene er mange: Hollandske tyskere, russiske tyskere, øst-tyske tyskere, jugoslaviske tyskere eller måske endda amerikanske tyskere. Det er jo i det hele taget NOGET ROD, med alt det her re-branding. Men selvfølgelig også lidt sjovt at nørde i. Blot ville jeg ønske, at Palle Lauring havde nået at skrive "Radiorørenes Historie" og havde gjort det med samme grundighed, som da han skrev om Valdemarerne og Unionstiden. Det havde både været lærerigt og underholdende.
Jeg prøver at vedlægge et lidt mere detaljeret billede af "indmaden" af det ene "AEG" ECC88-rør, hvis det kan være til hjælp:
Endelig vil jeg lige slutte med at nævne, at samlingen af rør, selvom den endnu er lille, fortsætter med at vokse og jeg er ret sikker på, at det ikke slutter her

More to come. Tak til alle, der bidrager.