12AX7/ECC83 anbefaling

Rør i alle afskygninger

Re: 12AX7/ECC83 anbefaling

Indlægaf Nullergøj » tors 4. jul 2013 19:22

Der må være nogen der kan hjælpe med ny producerede rør.

Det eneste jeg kender er det du nævnte i starten og der er rigtig godt efter min mening.
Nullergøj
 

Re: 12AX7/ECC83 anbefaling

Indlægaf spuncut » tors 4. jul 2013 19:59

Sovtek 12AX7LPS
"LP" for lang plade.
"S" for Spiral glødetråd.
Spiralglødetråden har desværre den effekt at maximal katode-glød-spænding-specifikationen er lavere.
Man bør derfor overveje at "elevere" gløden hvis Sovtek 12AX7LPS skal anvendes til fasesplitter, cascodetrin eller katodefølger. En anden mulighed er at anvende Sovtek 12AX7LP. Der er dog nogen der mener at det støjer en kende mere :Tanke:
Billede
Pris 123,- Fra Pyndt :
http://pyndtshop.dk/product_info.php?products_id=56
Senest rettet af spuncut tors 4. jul 2013 20:15, rettet i alt 2 gange.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3616
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: 12AX7/ECC83 anbefaling

Indlægaf his067 » tors 4. jul 2013 20:09

Som sagt, Psvane. Jeg syntes de lød godt. Guldbelagte ben,
Tykt glas og tre mica-skiver (de fleste ECC83/12AX7 har kun to)= lav mikrofoni.


Billede
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (ind imellem: Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE22, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3836
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: 12AX7/ECC83 anbefaling

Indlægaf spuncut » tors 4. jul 2013 20:36

Jo jo fint skal det være :
http://pyndtshop.dk/product_info.php?products_id=764
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3616
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: 12AX7/ECC83 anbefaling

Indlægaf dfms » tors 4. jul 2013 21:19

Guldbelagte ben sikre ideelle kontakt til soklen.


Ja det er så det jeg kalder, fis i en hornlygte. :Skor:
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1077
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: 12AX7/ECC83 anbefaling

Indlægaf his067 » tors 4. jul 2013 22:40

Men det er OK med guld-belagte ben på Telefunken rør ?

Er I ikke lidt fordomsfulde overfor kinesiske rør? Det er et lidt væmmeligt træk herinde, at hver gang kinesiske rør bliver nævnt, bliver de straks nedgjort og forment enhver kvalitet, og det synes jeg sgu er synd bl. a. fordi I ikke bruger ørene, men straks afviser dem fordi de kommer fra Kina. Psvane-rørene er ikke billige men kvaliteten er i top
At Pyndt tager sig godt betalt for dem er også klart: de koster £45 for et sæt på eBay.

Psvane rørene er af en god kvalitet og lyder fremragende: jeg brugte dem i stedet for Western Electric og personligt foretrækker jeg et gennem-målt nyproduceret rør med matchede trioder frem for et 60-70 år gammelt konsumrør.
For slet ikke at tale om de skrækkelige europæiske Siemens rør, som simpelthen lækker inden et par år selv når de ikke blive brugt (og det gælder i min erfaring også de gamle RTF producerede Siemens rør).
Og egentlig kan jeg simpelthen ikke høre forskel på de forskellige producenter (men det har jeg jo skrevet om før).

Der er selvfølgelig en del anmeldelser på nettet, allesammen positive:
http://www.positive-feedback.com/Issue51/shuguang.htm
http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=339152
http://www.tonepublications.com/blog/psvane-12ax7s-are-fantastic-tubes/
http://6moons.com/audioreviews/triodekit/5.html (ikke helt overbevist, men stadig positiv)
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (ind imellem: Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE22, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3836
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: 12AX7/ECC83 anbefaling

Indlægaf Nullergøj » tors 4. jul 2013 23:50

his067 skrev:Men det er OK med guld-belagte ben på Telefunken rør ?

Er I ikke lidt fordomsfulde overfor kinesiske rør? Det er et lidt væmmeligt træk herinde, at hver gang kinesiske rør bliver nævnt, bliver de straks nedgjort og forment enhver kvalitet, og det synes jeg sgu er synd bl. a. fordi I ikke bruger ørene, men straks afviser dem fordi de kommer fra Kina. Psvane-rørene er ikke billige men kvaliteten er i top
At Pyndt tager sig godt betalt for dem er også klart: de koster £45 for et sæt på eBay.

Psvane rørene er af en god kvalitet og lyder fremragende: jeg brugte dem i stedet for Western Electric og personligt foretrækker jeg et gennem-målt nyproduceret rør med matchede trioder frem for et 60-70 år gammelt konsumrør.
For slet ikke at tale om de skrækkelige europæiske Siemens rør, som simpelthen lækker inden et par år selv når de ikke blive brugt (og det gælder i min erfaring også de gamle RTF producerede Siemens rør).
Og egentlig kan jeg simpelthen ikke høre forskel på de forskellige producenter (men det har jeg jo skrevet om før).

Der er selvfølgelig en del anmeldelser på nettet, allesammen positive:
http://www.positive-feedback.com/Issue51/shuguang.htm
http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=339152
http://www.tonepublications.com/blog/psvane-12ax7s-are-fantastic-tubes/
http://6moons.com/audioreviews/triodekit/5.html (ikke helt overbevist, men stadig positiv)


Jeg ville egentlig gerne sige min mening og erfaring om gamle og nye rør, jeg orker det ikke så jeg nøjes med at fortælle dig at jeg er dybt uenig i din holdning.
Nullergøj
 

Re: 12AX7/ECC83 anbefaling

Indlægaf Fredmarantz » fre 5. jul 2013 00:18

Jeg tror såmænd bare, at nogle kan lide blondinen og nogle brunetten. Jeg har lov til at foretrække NOS/pulls - og HIS067 har lov til at foretrække nyproducerede - jeg har lov til at "disse" kineserne og HIS067 har ret til at "disse" nos/pulls.

Der er vel mange faktorer i spil her - pris - tilgængelighed - mulighed for at matche - mulighed for at teste - kendskab i dybden - frygt for at købe katten i sækken osv....

Hvis man er til NOS-rør og Pulls mv - så er man lidt på herrens mark, hvad angår mulighed for at checke, om rørene nu er, som de skal være - har man ikke en ordentlig tester - eller ikke har kendskab til de forskellige typer - eller ikke vil/kan betale de ind imellem temmelig høje priser, for noget gammelt, som man ikke altid kan være helt sikker på er ubrugt og/eller intakt - så er det vel også lettere og måske mere "sikkert" at købe nyproducerede rør. Man kan endda købe dem pænt matchede (står der i hvert fald på pakkerne) - uproblematisk - sving dankortet og du modtager en matched NY kvartet EL34 . Så let går det ikke i NOS/pulls-verdenen. Her skal have raget 20-30-40 EL34'ere til sig samt have adgang til en god rørtester for at kunne danne en "close-matched" kvartet (men så kan man dog ofte også lave FLERE kvartetter, da man kan gruppere dem) - eller vide, hvordan man måler anodestrøm i en forstærker, for at kunne matche disse - altså ikke en sag for hvem som helst.

Lyden? - ren smagssag (hvis man overhovedet kan høre forskelle?) - holdbarheden? - den kan vi snakke om, hvis vi kender arbejdsforholdene i en forstærker eller/og når drifttimeantallet er røget op på så mange timer, at man kan indregne det i statistikken. (nu er PSvane-rør vel så relativt nye på markedet, at de endnu ikke noget sted i Verden har kunnet fremvise 10.000 drifttimer i noget apparat). Tiden må vise, om det er noget lort eller noget godt. Ensartethed i produktionene? - det er vel noget, som det er meget få beskåret at kunne erfare? - hvor mange af os sidder med 100 Psvane -rør og en rørtester eller et apparat, som de kan testes og måles i for ensartethed??

Hvor mange af os sidder med 100 ubrugte Philips og en tester eller anden knowhow til samme formål?

Vi er vel bare godt og grundigt i kløerne på gisninger - tell-tales - muligheder - hype - pengepung - hvad der er praktisk muligt og smag.

Vh
Freddy
Senest rettet af Fredmarantz fre 5. jul 2013 08:37, rettet i alt 1 gang.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: 12AX7/ECC83 anbefaling

Indlægaf spuncut » fre 5. jul 2013 03:44

Det er nemlig seriøs tale det der, Freddy :thumbsup:

Mange såkaldte "tube-rollers" aner ikke om lyden er anderledes fordi de lytter til et andet rør eller et ændret arbejdspunkt fordi deres fine NOS-rør viste sig at være et OOS-rør og så er det at der går woodoo i det. :Skor:

Mht. Kina-rør : Negativ ? nøøø.. Så vidt jeg ved producerer firmaet Sovtek ikke selv rør, så rør med Sovtek-logo ka' meget vel være kinesiske...who knows ??
TAD's Blackplate-kopier til guitarforstærkere har jeg heller ikke været uheldig med og de vist også produceret i Kina.
Jeg er dog skeptisk hvis der går for meget guld, sølv, røgelse og myrra-skær i indpakningen, måske har der været en oplevelsesøkonom ind over :lol:
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3616
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: 12AX7/ECC83 anbefaling

Indlægaf Nullergøj » fre 5. jul 2013 07:39

Rørets holdbarhed har ikke noget med hvornår det er produceret, et ny produceret rør kan dø lige så vel som et gammelt.
Matcede rør er efter min mening lidt overdrevet. Personlig syntes jeg ikke der er noget at hente. Matchede udgangsrør er ligegyldigt hvis man alligevel skal stille bias da det jo netop er at få rørene til at køre ens og på deres arbejdspunkt.

Jeg har en Amplitrex tester og kan matche og kontrollere rør ret nøjagtigt men igen, et rør der er inden for en træsko længde er som regel lige så vellydende som er ubrugt.

Kina fremstiller Sovtec.!!! Philips ejede det meste af de eupæiske rørfabrikker alligevel er GEC noget helt specielt efter min mening.
Nullergøj
 

Re: 12AX7/ECC83 anbefaling

Indlægaf dfms » fre 5. jul 2013 07:55

his067 skrev:Men det er OK med guld-belagte ben på Telefunken rør ?

Nej, det ville også være åndssvagt.

his067 skrev:Er I ikke lidt fordomsfulde overfor kinesiske rør?

Ikke specielt.
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1077
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: 12AX7/ECC83 anbefaling

Indlægaf Ehapa » fre 5. jul 2013 15:27

Er der noget bedre end NOS Mullard/telefunken ecc83...tror det ikke
Ehapa
 
Indlæg: 875
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: 12AX7/ECC83 anbefaling

Indlægaf spuncut » fre 5. jul 2013 15:58

Det er jo altid rart med velbegrundede indlæg fordi dem ka' man virk'li' bruge til noget ;)
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3616
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: 12AX7/ECC83 anbefaling

Indlægaf rørglad » fre 5. jul 2013 17:59

[quote="Nullergøj"]Rørets holdbarhed har ikke noget med hvornår det er produceret, et ny produceret rør kan dø lige så vel som et gammelt.
Matcede rør er efter min mening lidt overdrevet. Personlig syntes jeg ikke der er noget at hente. Matchede udgangsrør er ligegyldigt hvis man alligevel skal stille bias da det jo netop er at få rørene til at køre ens og på deres arbejdspunkt.



Der er måske ikke så meget at hente? Men det kommer da an på hvor forskellige, rørene er i udgangspunktet.
Hvis man kan justere bias, kan man godt nok få rørene til at trække lige meget strøm i tomgang, men de KØRER ikke nødvendigvis ikke ens. Her er deres stejlhed (mA/V) afgørende. Det kan der kompenseres for med et kraftigere signal til det rør, der har mindst stejlhed.
Så der er nok alligevel bedst, at udgangs rørene er ret så ens, når vi taler PP.
mvh.
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: 12AX7/ECC83 anbefaling

Indlægaf nhj4 » fre 5. jul 2013 19:28

jeg syntes ikke man nævner rør fra USA, RCA, Jan Philips og Sylvania med sorte anoder er fremragende der fra,
Ellers er der lidt og kikke på her
nhj4
 
Indlæg: 78
Tilmeldt: 13 maj 2010
Lokalitet: København

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 30 gæster