Som en helt særlig nytårs service herfra kan det oplyses at sælgeren har 7 stk. hvis der mod forventning skulle være nogle der stadig har et betragteligt overskud på julebudgettet og et uimodståeligt behov..
Godt nytår!
Tube mania skrev:Der var engang en mand der sagde 'jeg har taget epo'...jeg siger 'jeg har taget UL'
Det handler om min Luxman SQ38 FD...den skabte panik på et andet forum...engang...i en sådan grad at jeg blev bedt om at forsvinde fordi det jeg påstod at have lavet var umuligt. Der har altid været problemer...så længe jeg kan huske med de udgangs-rør der hører til den (50CA10)...alene navnet fortæller at de er lidt/meget specielle. Det påstås nogen gange at det er luxman der har opfundet dem...det tror jeg nu ikke. Jeg kan slå dem op i en gammel amerikansk databog fra sidst i 50'erne og der står de er til 'vertical afbøjning i CCTV'. I de første Amerikanske farve TV havde man brug for et kraftigt og meget liniært rør til vertical afbøjning og så konstruerede de denne triode...som var en pentode. Intern i kolben er den dog luset mellem g2 og anode...så den udefra optræder som triode....og pga små afstande er særdeles effektiv, men skrøbelig.
Det er altsammen meget godt...indtil man ikke kan få den mere og den store produktion er der jo ikke mere brug for da man et sted i 60'erne gik over til transistorer...hvor man kunne. Der har givetvis været et kæmpelager af disse rør og Luxman fandt at det var et godt lydrør...det er det også. I mange år har man kunnet købe dem i kina, men dyre og med stærkt svingende data samt kvalitet...ikke rigtig noget for mig.
Men hvad så? Rigtig mange SQ38'ere lider den skæbne at blive ombygget til EL34...det er da også meget godt hvis ikke det samtidig betyder at EL34 bliver koblet som triode hvilket det ikke er egnet til. Det betyder forstærkeren reduceres fra 30W til 14W. Samtidig er der heller ikke glødestrøm til dem fordi 50CA10 kører på 50V i glød...så kunne de kobles i serie og med en lille modstand drives direkte af mains 115V. DET er sgu da smart...bare ikke når man vil have EL34'ere i....så en udvendig transformator at slæbe rundt på bliver løsningen.
Ærlig talt...halv effekt og en løs transformator...slet ikke noget for mig. Men så sidder jeg og kigger på den i nogle år og bliver mere og mere frustreret over den dejlige forstærker med nogle kinesiske prut-rør i. Osse sommetider med fyrværkeri...så jeg ved jo godt enden er nær. En dag jeg har den på værkstedet sidder jeg som sædvanlig og kigger på den ualmindeliog flotte opbygning og ærgrer mig over den ikke kører på EL34...eller noget andet der er til at få. Jeg begynder at nærstudere udgangs-transformatoren og får øje på, at der mellem de små terminaler på primærsiden sidder 2 termineringer som ikke er i brug...mellem anode og +. Hvad mon det er for noget...jeg finder luppen frem og kan se 2 små bogstaver (sg)..hmm det var ligodt satans. SG plejer at betyde 'screen grid' og en måling afslørede at det var lige hvad det var (UL udtag).
Så efter at have summet over det et stykke tid bliver boremaskinen fundet og ud ryger de gamle sokler...hullerne bliver udvidet en lille smule med en rival og så kan der sættes oktal-sokler i. Det hele bliver forbundet med sg og så videre. Afprøvning viste at det var perfekt...jeg fik 30W og en meget lav udgangs-impedans...præcis som med trioden. Så var der den løse transformator...den kunne jeg ikke acceptere, men der er jo kommet så meget nyt og det lykkedes mig at indbygge en lille switch-mode 12V forsyning og med skærmede ledninger få den gjort fuldstændig støjfri.
Således blev min Luxman SQ38 FD til en fix og færdig løsning med EL34 uden ulemper. Grunden til at jeg har været længe om at afsløre det er at jeg på den ene side synes det smart det jeg har lavet, men også at det var træls det var nødvendigt. Forøvrigt er Luxman SQ38U lavet med EL34 i UL konfiguration.
http://www.6moons.com/audioreviews/luxman2/38.html
Og lige en ting...hvis nogen vil gøre det efter...det er ikke alle udgangs-transformatorer der har de famøse udtag...så inden du går i gang...check.
D.Duck skrev:Længere oppe i tråden var nogle indlæg om EL34 vs. KT77 og i de fleste indlæg var man enige om at KT77 havde bedre lydegenskaber. Jeg har lige anskaffet 4 stk JJ KT77 til erstaning for EL34 men må desværre sige at det ikke er min oplevelse. Diskanten synes jeg virker mere agressiv og lidt forvrænget.
Nu er der jo ikke opgivet noget for EL34 koblet ultra liniær, men hvis EL34 og KT77 datamæssig ligner hinanden, kan det da heller ikke være helt ved siden af.
Hammond udgangs-trafoer nogen erfaring ? gode eller dårlige
Tube mania skrev: Gm-Ri-Mu
Gm // mA/V // Stejlhed...kært barn har mange navne...disse 3 benævnelser dækker over det samme.
For mange rør interesserede er den mest betydningsfulde rør parameter dets forstærknings-faktor (Mu), uheldigvis siger den ikke sandheden om Mu da flere ting spiller ind. For trioder er der 3 ting af stor værdi man bør vide...
Stejlhed (Gm) = mA/V findes som den strøm-ændring i anoden som en spændings-ændring på en 1V på gitteret giver.
Transconductance (gm) med enheden mhos der findes som rørets stejlhed mA/V
F.eks. er gm 5-mmho eller 5000-µmho det samme som stejlheden 5mA pr volt...
(Ri)indre modstand i røret...en virtuel modstand som kan udregnes, men findes altid oplyst i databogen
De 2 giver Mu som (Mu = gm X Ri)
Mu betyder at hvis Mu er 30 bliver input forstærket 30 gange.
Data bog ECC83
Stejlhed (gm) 1,6mA pr V
Indre modstand (Ri) 62,5Kohm
Mu = 100
ECC83 har et Mu på 100...det kommer fra stejlheden 1,6mA pr volt og indre modstand (Ri på 62,5Kohm)
62500 X 0,0016 = 100
Men det er ikke hele sandheden for der skal også en udvendig anode-modstand tages med i udregningen som så kommer til at se således ud:
F.eks kan anode-modstanden (Ra) for ECC83 typisk være 100Kohm
Ri = indre modstand
Ra = anode-modstand
Så kan den effektive anode-modstand udregnes som Ri parallel med Ra
Ri||Ra = (62,5K X 100K) / (62,5 + 100K) = 38K ohms
Det giver en ny og mindre Mu
38000 X 0,0016 = 61,5
Formålet med dette indlæg at gøre opmærksom på man ikke kun udfra en datastørrelse som Mu og gm kan sige noget om rørets forstærkning...mange andre faktorer spiller ind på denne. Så har man en konstruktion hvor man ønsker større eller mindre forstærkning er det ikke sikkert det hjælper at vælge et rør med større eller mindre Mu. Andre ting skal måske ændres.
Denne viden kan også bruges i fejlsøgnings sammenhæng...
Fortsættes...matching af rør...
Fredmarantz skrev:Et tilsyneladende mægtigt apparat - i alle betydninger. Sådan et kunne jeg godt tænke mig. Det oser af høj høj kvalitet.
Vh
Freddy
Fredmarantz skrev:Lige kort:
"Et tilsyneladende dødt og udslidt originalt UK made GEC KT88 "kom sig nogenlunde" i løbet af ca 5-6 minutter..."
Netop på dén KT88'er er det ofte tilfældet, at man IKKE kan se, om det er udslidt på getteret fx De kan se forfærdelige ud, men stadig yde fint :-)
http://www.jacmusic.com/KT88/kt88.htm
Måske kender du allerede denne side. Der står næsten alt, hvad man kan ønske sig om disse KT88'ere - incl. noget om visuelle slidtagetegn, som man altså ikke nødvendigvis kan regne med - som også dine egne målinger bevidner.
61mA på dine EL84'ere lyder godtnok af meget - taget i betragtning, at man udsætter dem for det samme som fx AVO foreskriver til testning på deres testere (48mA). De må satme blive varme - mon det kan være rigtigt??
Vh
Freddy
Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster