Fredmarantz skrev:Hm - ja, det her ved Tube en kæmpespandfuld + moms om.
Mine erfaringer med dette er, at man kan teste sig til en del, men når det kommer til udgangsrør under reel drift i forstærker o.lign- så står man sig vanvittig godt ved at måle effekttabet i tomgang/idle ved at montere en modstand på fx 1 ohm (1%) mellem katode og stel i forstærkeren og måle over denne. Her kan man se, hvor meget røret (samlet katodestrøm) trækker ved driftspændinger og herefter regne ud.
Her kan man faktisk matche, så rørene trækker ens, hvis man har rør nok at tage af. Er der fx en biastrimmer, så kan man stille bias, så rørene trækker ens.
testeren kan med udgangsrør give et fingerpeg om, hvad vi står med - men nok helelr ikke meget mere.
Testeren er efter min mening bedre bevendt ved måling af småsignalrør (også matchning af dobbelttrioder)
Vh
Freddy
Det ser ud til at rørtesteren RA1 måler indenfor ca 2% på samtlige spændinger aflæst på 3-4 multimetre. Fluken viste det med fire decimaler. Jeg må have indstillet apparatet forkert ved første forsøg.
Efter at jeg gentog udmålingen af nogle EL84 og EL34 fremkom flg. resultater:
Brugt Telefunken EL84 , 44mA, G1 -7,3V, 250V Va&G2, S 10,5mA/V , Ig2 5mA......samme opstilling
Brugt Philips EL84 , 42mA, S 9,5mA/V
NEC 7189A , 42mA, S 10,0mA/V........ingen kom helt op de angive 48mA og stejlhed....max 250V x 0,048A= 12W
brugt Mullard EL34 , 74mA , 250V Va & G2, G3 0V, G1 -14,5V , S 11mA/V , Ig2 10mA
Nogle Telefunken EL34 viste alle over 76mA...de er også "svære" at få ned med nakken.
Jeg kan gå op til 325V for EL34, så rørtesteren kan måske alligevel bruges til at give et fingerpeg om eventuel "restlevetid" for udgangsrør?
Vh.Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.