Dynaco Pas 3 stumper

Rør i alle afskygninger

Re: Dynaco Pas 3 stumper

Indlægaf spuncut » tors 6. feb 2025 22:46

For en ordens skyld skal jeg gøre opmærksom på at BY 328 har en væsentlig længere Reverse Recovery Time end UF4007.
http://www.frankshospitalworkshop.com/e ... /BY328.pdf
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf kj2005 » tors 6. feb 2025 23:21

spuncut skrev:For en ordens skyld skal jeg gøre opmærksom på at BY 328 har en væsentlig længere Reverse Recovery Time end UF4007.
http://www.frankshospitalworkshop.com/e ... /BY328.pdf
MVH Henning

Ja, UF4007 75nS .... BY 328 500nS ....1N4007 2,0 microS i Trr......

Hvad mon det betyder i denne sammenhæng, at UF4007 er ca 6,5 gange hurtigere end BY 328 ...og at BY 328 med Trr på 500nS svarende til 1/2 microS er 4 gange hutigere end 1N4007?

Vi skal jo ikke sende en raket til Mars med musk ombord...selvom tanken måske for nogle kunne virke tiltalende

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005

Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Indlægaf spuncut » fre 7. feb 2025 00:59

Tja... Det er jo så lidt svært at give et bud på når vi ikke kender rørets Trr.
Prøv at kigge rundt på diyaudio, ellers ved jeg ikke lige hvem man kan spørge.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Brugeravatar
spuncut

Indlægaf kj2005 » søn 2. mar 2025 22:36

....det blev 1,0 A "fuse" for de fire AC udtag....

..sammen med Weidmueller DRI 314730LT 230V VAC relæ der trækker ca 4,9mA...det betyder at Dynaco Pas 3x's lidt skrøbelige 220VAC netafbryder ikke skal "bære" mere and at tænde for Weidmueller relæ'et....nyt diagram over afbryder funktionen.

...med udvendig 230VAC bøsning og ditto chassis sikring begynder Dynaco 3X at ligne et godkendt standard hifi apparat til hjemmebrug. Der skal fremstilles et selvklæbende tyndt glasfiber-print som isolation mellem relæ og chassis, men testen viste, at opstart funktionen fungerer elektrisk.....
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005

3M selvklæbende 0,8 mm glasfiber print

Indlægaf kj2005 » tors 6. mar 2025 19:37

.... et relæ der har en 230VAC spole, og hvor pladsen er begrænset, må der tænkes over...

Da der efter min mening ikke skal bores flere huller i dette Dynaco Pas 3X chassis, blev løsningen et selvklæbende print med en tykkelse på 0,8 mm, der skal fungere som isolation.
3M limen er varmebestandig til langt over 100 grader Celsius og derfor velegnet til at holde dette Weidmueller relæ fast forankret på Dynacos metal monteringsplade.
Efter at have placeret relæet på print-limfladen er det umuligt at fjerne relæet med neglene.
Den modsatte side af printet mod metal chassis'et er også belagt med varmebestandig dobbeltsidet tape...en superstærk tape som bruges til mineralglas slibning.

Skulle det værst tænkelige ske, at relæet løsner sig ved meget høj varme , vil kontaktpunkterne stadig ikke røre metalpladen, da alle relæ udtag er isoleret med krympeflex.

....støjkondensator husket da den en-polede netafbryder nok ikke helt holder D-mærke standard

....til slut montering efter Dynaco's anbefalinger.... et par lange signal kabler til "tape" skyde-omskifteren.... må forbedres med et par kabelholdere i plastik
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005

Indlægaf kj2005 » tors 13. mar 2025 21:37

..er efter flere gennemsyn af Dynaco Pas 3X manualen begyndt at trække ledninger mellem den tredelte kanalvælger, forstærker print og RCA bøsninger.

...forsøget går på at hardwire Pas 3X så tæt på Dynaco's anbefalinger som muligt...flertallet af loddefligene på kanalvælgeren har aldrig været anvendt..så rengøring af mange loddeflige har været et arbejde...
Brugeravatar
kj2005

Indlægaf kj2005 » tirs 1. apr 2025 17:31

Indlæg ændret....
Ingen input modtaget omkring en polariseret kondensator der sidder på udgangen af 750K potentiometret til bas kontrollen . Det er en 1uF polariseret elektrolyt opgivet til 25V. På diagrammet angivet med en orange cirkel....Dynaco folk bryder sig ikke om film kondensatorer på det sted...

Der bliver isat en 1 uF elektrolyt og derefter en lyttetest

Edit: foto's af montering

En 1,5 kvadrat ledning som "ground-runner" er loddet på chassis via 3,2mm loddeøje
Senest rettet af kj2005 tirs 1. apr 2025 23:47, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
kj2005

Indlægaf spuncut » tirs 1. apr 2025 23:10

Med de høje impedansværdier der sidder rundt om kondensatoren er der næppe noget vildt skift i lydsignatur inden for rækkevidde.
Og hvad er det der: "God lyd" og "Helt forandret"? ;)
MVH Henning
Brugeravatar
spuncut

Dynaco Pas 3 færdig monteret

Indlægaf kj2005 » fre 11. apr 2025 23:58

I dag blev der sat 230VAC til Dynaco Pas 3X. Ved første opstart blev AC forsyningen leveret igennem en variotrafo, men forstærkeren var upåvirket hele vejen op til 230VAC, hvor afbryderknappen konstant var under overvågning.

Forstærkeren er sat sammen af stumper som enten er fundet rundt omkring , fremstillet eller sat sammen fordi bestemte komponenter ikke var tilgængelige i DK.

Jeg havde ændret på strømforsyningen, ensretter typen, adderet to ekstra dioeder og selve ledningstrækket i forhold til den oprindelige firpolede kondensator fra Dynaco.... derfor var det en opstart, der var set frem til med nogen spænding ,men alle AC og DC spændinger lå indenfor ca. 5-6% ..selv med de fire gamle RCA 12AX7, som ikke på nogen måde var udmålt...bare sat i.

Så jeg tænkte...det kan så-gu ikke være det halve galt....glem oscilloskopet... på med Mitronic’s mosfet forstærker og Marantz CD50 .....der gik ikke mange minutter før jeg glemte alt om spillekæde og Philips dac TDA1541A med double crown....den her gamle forforstærker lød godt, specielt i mellem registeret, men også bassen...bassen var ”tight” og uden ”bulder”...godt jeg beholdt 12X4 sammen med en ny up-to-date psu....

Nervøsiteten for at have skabt en 50-60Hz ”brummeforstærker” fordi afstanden fra ensretterrøret til det nye stelpunkt var forøget en smule...(med alle jordledninger flyttet op ovenpå metalchassis pladen) var heldigvis ubegrundet, da der ikke var hørbart brum... og at forstærkerens ”susen” ser ud til at komme fra de 4 x RCA 12AX7..
Godt jeg havde lidt anbefalinger og råd med fra http://www.tubular-well.se og Peter fra Sverige, som har været en god hjælp i mine bestræbelser på at finde det bedste setup for denne gamle rørforforstærker.

Dynaco havde patent på bas og diskantkontrollerne som er neutrale i lodret 0 position. Dynaco’en lyder bare godt med alle tonekontroller i neutral position, men så kommer den del som ikke fungerer optimalt.
Tonekontrollerne er alt for følsomme da ”bass-boost” ved blot 10 graders drejning på bas kanappen er overdrevent stort. Jeg havde ellers reduceret de to styk 7,5 nano til 6,8 nano som sidder foran 750K potmetret for basreguleringen, men det var ikke tilstrækkeligt. Det samme gælder for det 400K pot til diskanten hvor jeg tog den nærmeste kondensator værdi på 20 nano...det blev 22 nano, men skulle nok have været mindre ?

Samme historie gælder for loudness knappen...der er for meget boost højt og lavt. Men køres forstærkeren med alt i flad, neutral position lyder Dynaco Pas 3X i mine ører meget musikalsk og får mange fine detaljer med.

Vi må se hvad oscilloskopet fortæller........?

Jeg er godt tilfreds med, at forstærkeren kørte i første "hug"....
Brugeravatar
kj2005

Indlægaf kj2005 » man 14. apr 2025 18:42

Print banen på PC-5 ... stel fra punkt #1 til punkt #8 er forstærket med en 0,6 mmØ fortinnet kobbertråd. Efter anbefaling fra Peter Håkanson.... dette skulle reducere brum for H kanal. Det ekstra kabeltræk må have haft sin mission? ... der er intet brum i H og V kanal?

Den enpolede afbryderkontakt havde en 22 nano /275VAC X2 Kemet kondensator over kontaktpunkterne for at reducere spændings spidser. De 22 nano fejlede sammen med 230VAC relæ!
Afbryderkontakten skulle aktiveres to til tre gange før 230VAC spolen mistede kontakten.....kender ikke 230VAC relæ’er.... læste engang at en spole ved afbrydning laver en spændingsspids. Måske 22 nanofarad kondensatoren ved hurtig kontakt/afbryd (on-off) lige akkurat kan opretholde tilstrækkelig med AC spænding til at holde relæ’et kørende.....??
...løste problemet ved at reducere X2 på 22 nano til 3,3 nano/630V A/MKP R75 VN.
nu fungerer afbryderen som den skal....... en bedre forklaring hører jeg gerne om?

En ny PSU til Dynaco pas 3X medførte, at den samlede længde fra 12X4, pin 7, til højspændings
Indgangen på strømforsynings printet blev 14 cm.
Sammenlignet var der 2-3 cm fra pin 7 til Dynaco's afkoblings elektrolyt..... kablet her bliver 11 centimeter længere, med risiko for samle støj og brum op.
....der skal trækkes en + højvolts ledning fra bunden af forstærkeren til PSU printet på oversiden af chassis’et...hm ?

RG174/U, et 50 Ohm’s skærmet kabel .... kun skærmen skal bruges.
Tanken var at forbinde 12X4’s stelpunkt med RG174/U’s skærm, udskifte den centrale leder i RG174/U med en forsølvet AWG 24 (ca 0,5mm Ø) massiv monteringsledning...I modsatte ende mod PSU’en bliver skærmen afsluttet 1 cm før PSU’ens +HT indgang....skærm og center leder lukkes inde i sort krympeflex.
Langs dette sammensatte koaxial kabel fra 12X4 pin 7 løber nettransformerens sekundær AC-centerledning (0VAC) ...højvolts ledningen er skærmet helt fra udgangen af 12X4 til indgangen på PSU forsyningen. Antager at dette medvirkede til en brumfri forforstærker.......men har ikke et klart svar?

Det anbefales at lodde midt på RCA udgangs-stellet og føre midtpunkts-ledningen hen til #1 på PC-5 :!:

Mht. for stort ”bas/diskant boost” med tone kontrollerne og tilsvarende en for stor hævning af bas og diskant med loudness knappen, hører jeg gerne om ændring af komponentværdier hvis andre har et bud på det?
Senest rettet af kj2005 man 14. apr 2025 23:03, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
kj2005

Indlægaf KenRas » man 14. apr 2025 19:55

Hvis du på bas potmeter (750k) monterer 2 stk 330k fra midterben til hver ende af potmeteret, tænker jeg det vil reducere hævningen af bassen.

På diskant potmeter gør du det samme, her bruger du dog 180k i stedet for. Dette burde halvere hævning/sænkning af bas/diskant.

Det er muligt at dette flytter overgangs frekvenserne lidt, det må du selv lige vurdere.

Dette forslag er baseret på en hurtig vurdering af diagrammet, der er ingen garantier :QQS:
Til gengæld er det nemt at prøve :p
Mvh Kenneth

Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
Brugeravatar
KenRas

Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Indlægaf kj2005 » man 14. apr 2025 22:51

KenRas skrev:Hvis du på bas potmeter (750k) monterer 2 stk 330k fra midterben til hver ende af potmeteret, tænker jeg det vil reducere hævningen af bassen.

På diskant potmeter gør du det samme, her bruger du dog 180k i stedet for. Dette burde halvere hævning/sænkning af bas/diskant.

Det er muligt at dette flytter overgangs frekvenserne lidt, det må du selv lige vurdere.

Dette forslag er baseret på en hurtig vurdering af diagrammet, der er ingen garantier :QQS:

Tak for din vurdering og forslag med modstande :thumbsup: ....det er uden betydning, at overgangs frekvenserne ændres lidt....det er så sjældent, tonekontroller (eller loudness) bliver brugt..... garantier betyder intet... hvad kan der ske :p

Dine forslag med modstande bliver det første jeg forsøger mig med...
...min forestilling var, at ændring i diagrammet over tonekontrollen ville handle om et R-C led, hvor man gør kondensatoren mindre og beregner modstanden derefter....dernæst.. at potmeteret's ohm'ske værdi ikke længere passer. Modsat ville det være ærgerligt at miste potmeteret's nulposition i lodret stilling...der hvor de fire potentiometre ikke påvirker frekvensgangen....

Det vigtige er, at jeg nu har en reference for, hvordan et linjetrin med ECC83/12AX7 kan lyde. Det får betydning, når jeg giver mig i kast med det ventende projekt.... kopierne af EAR834P og Marantz 7.

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005

Indlægaf kj2005 » tirs 15. apr 2025 12:36

KenRas skrev:Hvis du på bas potmeter (750k) monterer 2 stk 330k fra midterben til hver ende af potmeteret, tænker jeg det vil reducere hævningen af bassen.

Dit indlæg med modstande gav forhåbning om at kunne styre Dynaco Pas 3X tonekontrollerne bedre.... :thumbsup:

I mellemtiden har jeg fundet et par LT-Spice modeller over Dynaco Pas 3X's tonekontroller og linjetrin med vedlagt forklaring.
Med min begrænsede viden lyder den tilhørende forklaring, som om der er tænkt over tingene, men se forklaringen...det ser ud til at jeg kan "møblere om" på tonekontrollerne ved at ændre seks kondensatorer....måske uden at ødelægge resten af forstærkeren?

Kim
Brugeravatar
kj2005

Indlægaf KenRas » tirs 15. apr 2025 13:09

Ja, men dit sidste indlæg med Spice modellerne fokuserer på at flytte frekvenserne, min modifikation skulle reducere hvor mange dB +/- ændring der er når du kører kontrollerne fra midten og til Min/Max. Med det jeg foreslog vil tonekontrollen være neutral når potmeter står i midten, det er i hvertfald hvad jeg forventer…
Mvh Kenneth

Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
Brugeravatar
KenRas

Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Indlægaf kj2005 » tirs 15. apr 2025 13:49

KenRas skrev:Ja, men dit sidste indlæg med Spice modellerne fokuserer på at flytte frekvenserne, min modifikation skulle reducere hvor mange dB +/- ændring der er når du kører kontrollerne fra midten og til Min/Max. Med det jeg foreslog vil tonekontrollen være neutral når potmeter står i midten, det er i hvertfald hvad jeg forventer…

Ok, men sådan som jeg læste/oversatte teksten og som pots ser ud i virkeligheden, er der på 3X potmetrene begrænset vandring fra lodret neutral position (hvor de er koblet ud af ligningen) når man drejer pot til henholdsvis H forøger bassen / til venstre sænker bas niveauet .
Som jeg forstod det var potentiometrene stadig koblet ud ved lodret position, selvom man flyttede frekvens punkterne ud til venstre og højre ,samtidig med at hævning /sænkning ville foregå beskedent de første par graders drej på tone kontrol knapperne.
Derefter ville bas og diskantforøgelsen foregå efter en slags "logaritmisk kurve" når man drejer mere på knapperne?

Men ligemeget... jeg kan forsøge med din "lineære" formindskelse/forøgelse af bas og diskant niveauet via modstande, og lytte mig frem.
Hvis jeg vil prøve at flytte frekvens punkterne , er der ingen "ben" i at addere to kondensatorer så værdien for bas kontrollen kommer op på de 20 nano fra de angivne 6,8 nano....og fjerne den ene 1 nano(af 2) til diskanten..

Pointen er, at der er mulighed for at "justere" det oprindelige tonekontrol layout, og samtidig bevare den superlyd den gamle 3X disker op med.
Brugeravatar
kj2005

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage rør-grej