Helt enig Hackenberg.
Mikrofonplacering er afgørende for indspilning.
Men højttalerenheders placering i kabinet spiller ind for hvordan man opfatter det afspillede musik.
F.eks kan man over mine højttalere (Daner ext.: Bas nederst, mellemtoner midt, diskant øverst placeret), med pladen "Gaudi"
(Alan Parsons Project sidste nr på side 2), høre en "lyd" (synthesizer) bevæger sig nedefter igennem gulvet (som en elevator) og virker som lyden fortsætter 100m yderligere nedefter, så jeg nærmest føler mig efterladt, hængende og svævende højt oppe i luften (uhyggeligt du), men finder trygheden igen, da "lyden" kommer op igen.
Jeg har et ekstra sæt Danere, og hvis jeg placerer dem ovenpå de overfor omtalte Danere, men omvendt placeret i forhold til, med bassen øverst og diskanten nederst, så jeg nu på den måde, både har en bas øverst og nederst i det dobbelte højttalersystem, jamen så fornemmer, hører jeg ikke denne "lyd" forsvinde så dybt ned i undergrunden.
Den bevæger sig dog nedefter blot ikke så dybt som først beskrevet.
Med mono ville der ikke havde været nogen bevægelse overhovedet, andet end den der kommer i hjertet når man hører god musik.