Nu tager jeg mig endelig sammen, efter alle disse år, til at få min fars/farfars aldrende LL Kardinal 6014'er sat i stand. Det skulle jo være en smal sag for en elektronikmekaniker årgang 1998, der har rodet med radioer hos DSB.

Træet kunne godt tåle en sjat olie. Nå, men det er værre indeni:
Der er normalt 4 højtalere, men kun 2 er tilbage, da en af mine onkler skulle bruge nogen til et projekt i 70'erne.

Snoretrækket til både ferrit-antennen og skala-indstillingen er knækket. Man kunne dog manuelt indstille kanalen ved at dreje på hjulet ved pladekondensatoren.
Nu fik jeg sat spænding på apparatet og ja.. Efter et minuts tid begyndte kogelyden så småt igen og jeg slukkede. Der sidder 2 Jensen kondensatorer bag ved "den høje brune" (det er vist diode dobbelt-ensretteren). Den lille tykke blev meget varm, så den er vist færdig. Det er også godt klaret efter +50 år. Jeg kunne lige luske en mobiltelefon ind mellem trærammen og den grønne metalramme. Det ligner at kondensatoren er første komponent lige efter ensretteren.
Så er spørgsmålet hvor retro man skal være? Jeg kan jo bare bestille en ny 450V 47 uF kondensator til 30 kr. Så kunne jeg jo "skrælle" den gamle og sætte den pænt på som hat.. Det kunne blive fint. Jeg kan se på diagrammet at der sidder 4 stks. 50uF 350V kondensatorer, så måske jeg bare skal købe en stak, da de andre sikkert heller ikke har det for godt.
Så burde strømforsyningen spille og så kan jeg få tjekket hvad der ellers trænger. Mit bud på renovationsrækkefølgen er indtil videre:
1. Strømforsyning
2. Effektforstærker-delen skal spille. Gerne via båndoptagerindgangen.
3. FM-delen skal renoveres/tunes op. Den har "aldrig" støjet når man ikke stod på en kanal.
4. Den skal op på 4 højttalere igen. Enten nye eller brugte.
5. Stereo via båndoptagerindgangen.
6. AM-delen skal renoveres.
Det var første indlæg. Der kommer sikkert flere.