Russian Roulette!

Rør i alle afskygninger

Russian Roulette!

Indlægaf kbekke » søn 3. okt 2021 18:39

“Rørrulning" eller på nydansk "tuberolling" er ikke en disciplin, jeg hidtil har gjort det i. På trods af at jeg har haft en del rør-grej igennem årene, så er det ikke noget, jeg hidtil har haft lyst til at pille for meget ved.

Rør- og rørforstærkere har i modsætning til anden elektronik "sjæl" eller "personlighed" om man vil.

De skal behandles med en vis respekt og så kan alene kigget ned i noget, der bedst kan beskrives som en fuglerede i flere etager godt taget modet fra en glad amatør som mig :QQS:

14D80089-5213-42B6-B568-CCFA6334A2BA.jpeg

Og så er der alle de der rørkoder, som jeg stadig bøvler med at knække og hele mytologien omkring, hvad der er det helt rigtige - og ikke er.

Jeg har jo heller ikke så meget rørgrej tilbage. Meget er kommet og det meste er gået igen.

Men, jeg har stadig “min” rør-RIAA. Som ganske vist er på udvidet lån fra konstruktøren. Men som heldigvis er her endnu og bliver ved med at være det, så længe jeg får lov.

-Dels fordi den lyder lige så godt, som den er grim. Men også fordi den er så fleksibel, som den er med masser af muligheder for tilpasning af både belastningsimpedans og kapacitans. Den er også rimeligt støjsvag, men har alligevel masser af gain (i hvert fald til MM og HOMC).

-Og så kan den omstilles til forskellige typer rør!

Der forstærkes i to, faktisk tre trin ved hjælp af de russiske dobbelt-trioder 6N2P (V1/V2) og 6N1P (V3/V4).

I forbindelse med hvert rør er der placeret jumpers, så man kan anvende typer med forskellige ben-konfiguration.

For eksempel kan 6N2P-røret i indgangstrinnet erstattes med ECC83 og dettes ækvivalenter (12AX7 og 7025). Ligeledes kan 6N1P-røret erstattes af ECC88 (og E88CC, 6DJ8, samt 6922). Så der er altså rig mulighed for at prøve alle mulige kombinationer af.

:OLO:

-Heldigvis fik jeg ikke foræret ALLE mine rør væk tidligere i år under Den Store Oprydning. Lidt blev tilbage bla. en håndfuld ECC83'ere.  

Så af med frakken og ned og kigge:

C590B56E-FF13-46B9-A47B-4D86DACAA738.jpeg

De små sorte jumpers kan anes på hver side af rørene (i cirka kl. 10 og 16 position).

De russiske 6N2P Voshkod “raket-rør” er mærket "OTK1" og dermed Røde Hær-godkendt :cool1:

Jeg fandt to sæt ECC83'ere i skuffen. Et sæt relativt nye måske, måske ikke ubrugte ECC83S fra JJ og…

-Et sæt afgjort ikke nye og helt sikkert brugte Valvo (måske) mærket “Alr” (hvad det så end betyder?):

37AF86D4-87B2-45B6-908D-82D5E9F96C43.jpeg

Hvor gamle de er, aner jeg ikke. Men de kommer vist fra en Philips AG-9015 og Valvo er jo Philips, så de kan måske godt være... "gamle"?

-Som sagt kæmper jeg med at forstå hele det med koderne, hvor rørene kommer fra og hvornår. Jeg har prøvet at læse op på det. Men det giver stadig ikke rigtigt mening med, hvad jeg ser:

B64A7BC5-6D8C-4446-B2FD-3673C09E446E.jpeg

20D13BCD-2300-4BB8-AF50-E5F30F8B129A.jpeg

CF83ED0A-4E07-41F8-87B1-872EDB0F6A36.jpeg

Getteret ser ud til at være en ring og plates er 15 mm. Men der er ingen koder i eller nær bunden. Der er til gengæld nogle med hvid skrift på toppen, hvor jeg på det ene rør måske kan dechiffrere "093", samt "D33" og på det andet "D92" og noget, der for mig er ulæseligt. -Jeg håber, der er nogen, der kan og gider hjælpe her.

Men ellers er der jo ikke så meget andet at gøre end at flytte jumperne til deres nye position, plugge Valvo’erne i, bede en bøn og sætte noget musik på.

Så det vil jeg straks gøre.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1337
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Russian Roulette!

Indlægaf Tonni » søn 3. okt 2021 22:43

Nede nær bunden af rørene, er der nogle grå koder. Det er dem, der giver producenten.
Det rør der ligger til venstre, på øverste rørbillede, har en vinkelret trekant, som første tegn i nederste linie. Denne vinkelrette trekant angiver Philips Heerlen som producent. Så ikke et Valvo.
Vil du have en datering, er du nødt til at tage tydelige billeder, af de grå tegn.
Eller læse om dem her: https://frank.pocnet.net/other/Philips/ ... ListAB.pdf
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4804
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Russian Roulette!

Indlægaf kbekke » søn 3. okt 2021 23:47

Tonni skrev:Nede nær bunden af rørene, er der nogle grå koder. Det er dem, der giver producenten.
Det rør der ligger til venstre, på øverste rørbillede, har en vinkelret trekant, som første tegn i nederste linie. Denne vinkelrette trekant angiver Philips Heerlen som producent. Så ikke et Valvo.
Vil du have en datering, er du nødt til at tage tydelige billeder, af de grå tegn.
Eller læse om dem her: https://frank.pocnet.net/other/Philips/ ... ListAB.pdf


Tak Tonni, så blev jeg lidt klogere: Et Valvo er altså ikke nødvendigvis et Philips, produceret i Tyskland, som det er nævnt flere steder. Det kan lige så godt stamme fra Holland.

Jeg må kigge nærmere på de “grå tegn” (som jeg må indrømme, at jeg troede var snavs!), når rørene engang er kølet af igen.

Heldigvis virker de umiddelbart fint og lyden er absolut lovende. Det skal der nok komme meget mere om.

Jeg har allerede været forbi pocnet, men her står trekanten opført som “Philips, Copenhagen” og Herleen er repræsenteret ved “9”.

A2ECCAD6-706A-4959-9EC8-9F431478A750.png

Derimod angiver tubeclassics.de ligesom dig (og sikkert korrekt) trekanten som “Herleen”.

-Jeg ved blot dette: At der vist er meget at lære endnu ;)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1337
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Russian Roulette!

Indlægaf Tonni » søn 3. okt 2021 23:54

Ja det med branding, har altid været et issue.
Havde Valvo lige en order på 10000 rør, men lageret ikke slog til. Og produktionen kørte andre typer.
Ja så ringede de rundt, til de andre i philips gruppen, og spurgte hvem der kunne levere.
Satte deres egne tryk på. Og alle var glade...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4804
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Russian Roulette!

Indlægaf Helikon » man 4. okt 2021 16:05

nr. 10 fra bunden af tabellen er en retvinklet trekant angiveet som Philips, Harleen, det må være deres produktionsenhed.
9 tallet lyder mere som noget udviklingsafdeling.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Russian Roulette!

Indlægaf kbekke » man 4. okt 2021 16:26

Helikon skrev:nr. 10 fra bunden af tabellen er en retvinklet trekant angiveet som Philips, Harleen, det må være deres produktionsenhed.
9 tallet lyder mere som noget udviklingsafdeling.


“Retvinklet” eller som Tonni jo også skrev, “vinkelret”. I har selvfølgelig… ret! :oops:

Men jeg er åbenbart ikke den eneste, der roder rundt i det så?

http://www.tube-classics.de/TC/Tubes/Va ... /ECC83.htm
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1337
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Russian Roulette!

Indlægaf Fredmarantz » man 4. okt 2021 22:53

Jeg tror såmænd fint, at manden bag tube-classics.de kan finde ud af det -men det er nok sværere for ham at lave en retvinklet trekant på computeren end et "delta"-tegn, hvad det synes at være.
Dine rør er fremstillet på Philips' fabrik i Heerlen i Holland i det år som første ciffer (2) fortæller efter trekant-tegnet. (Jeg kan ikke engang skrive "trekant-tegnet" - så jeg skriver "trekant + det første tegn, som er et 2-tal = 1962 i dette tilfælde. Begge dine to viste rør er fra samme gryde - og det er nogle af de sidste med "stor getter-ring i toppen"

Hermed vil dit i øvrigt udmærkede ECC83-rør være bekodet således: I65 i øverste kodelinje og "trekant"2XX (xx står for 2 cifre som referer til tidspunktet på året, hvor røret er produceret. FYMW (Factory - Year - Month - Week. man har åbenbart ikke lavet rør i oktober-november og december ;) . I61 + I63 + I65 m.fl. er alle versionsdesignationer, som Philips anvendte på sine ECC83-rør. Læg mærke til, at der ikke står "165", men "I65". Jo lavere tal, jo tidligere version. Der er andre koder for andre rør-typer. Dine to ECC83'ere, som du har afbildet er således et par ganske fine, men almindelige "plain jane" - ECC83 fra Philips (Brandet "Valvo", som Tonni allerede har gjort rede for) - skulle disse rør være blevet lavet hos Valvo Hamburg (en del af Philips-koncernen), skulle der have stået "D" i stedet for trekanten.

Det uheldige her på den tyske side er, at da han ikke kan lave en retvinklet trekant (Heerlen) - så laver han et "delta", som så tilfældigvis er tegnet for et Philips-Copenhagen- rør. Nu ligger det sådan, at der, så vidt jeg er orienteret, aldrig er blevet produceret ECC83-rør i København, så det har han formentlig også haft in mente.

som andre også har skrevet - så er de hvide gummistempler ikke relevante mht. dateringer og produktionssted. måske er disse nogle batchkoder......?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Russian Roulette!

Indlægaf kbekke » tirs 5. okt 2021 00:14

Fredmarantz skrev:Jeg tror såmænd fint, at manden bag tube-classics.de kan finde ud af det -men det er nok sværere for ham at lave en retvinklet trekant på computeren end et "delta"-tegn, hvad det synes at være.
Dine rør er fremstillet på Philips' fabrik i Heerlen i Holland i det år som første ciffer (2) fortæller efter delta-tegnet. (Jeg kan ikke engang skrive "delta-tegnet" - så jeg skriver "delta + det første tegn, som er et 2-tal = 1962 i dette tilfælde. Begge dine to viste rør er fra samme gryde - og det er nogle af de sidste med "stor getter-ring i toppen"

Hermed vil dit i øvrigt udmærkede ECC83-rør være bekodet således: I65 i øverste kodelinje og "delta"2XX (xx står for 2 cifre som referer til tidspunktet på året, hvor røret er produceret. FYMW (Factory - Year - Month - Week. man har åbenbart ikke lavet rør i oktober-november og december ;) . I61 + I63 + I65 m.fl. er alle versionsdesignationer, som Philips anvendte på sine ECC83-rør. Jo lavere tal, jo tidligere version. Der er andre koder for andre rør-typer. Dine to ECC83'ere, som du har afbildet er således et par ganske fine, men almindelige "plain jane" - ECC83 fra Philips (Brandet "Valvo", som Tonni allerede har gjort rede for) - skulle disse rør være blevet lavet hos Valvo Hamburg, skulle der have stået "D" i stedet for trekanten.

Det uheldige her på den tyske side er, at da han ikke kan lave en retvinklet trekant (Heerlen) - så laver han et "delta", som så tilfældigvis er tegnet for et Philips-Copenhagen- rør. Nu ligger det sådan, at der, så vidt jeg er orienteret, aldrig er blevet produceret ECC83-rør i København, så det har han formentlig også haft in mente.

som andre også har skrevet - så er de hvide gummistempler ikke relevante mht. dateringer og produktionssted.

Vh
Freddy


Tak, Freddy! Det var en meget stor hjælp til at komme lidt videre. Jeg har da også selv har overvejet, hvor i alverden mon “retvinklet-trekant-tasten” befinder sig på et keyboard?

Men det, jeg tager med mig er, at det er de to første karakterer i den nederste række, vi umiddelbart er mest interesserede i, altså “Factory” og “Year”? Hvilket igen (forhåbentlig) betyder at f.eks. “B5xx” så angiver et rør fra 1965 produceret af Mullard i Blackburn og “L3xx” er et produceret i 1963 af Mazda i Bruxelles?

Jeg er godt klar over, at meget af dette sikkert er trivielt for dig og andre, der allerede er godt inde i sagerne. Men for mig er det her med rørenes “artslære” jo noget helt nyt. Jeg har jo altid bare lyttet til rørene og ikke studeret dem på den måde før.

Heldigvis er der meget andet god information om rør her på forum, hvis man bladrer lidt tilbage. Det er faktisk sjovt at se, at “vi” allerede har eksisteret i over 10 år. Det ender jo med, at vi selv bliver… “vintage” ;)

Men nu er “rulningen” i hvert fald i gang her og jeg tænker, at der nok kommer flere rør og dermed også “rookie-fejl” og :roll: spørgsmål til.

Det håber jeg, at I vil bære over med.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1337
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Russian Roulette!

Indlægaf Fredmarantz » tirs 5. okt 2021 00:40

kbekke skrev:
Men det, jeg tager med mig er, at det er de to første karakterer i den nederste række, vi umiddelbart er mest interesserede i, altså “Factory” og “Year”? Hvilket igen (forhåbentlig) betyder at f.eks. “B5xx” så angiver et rør fra 1965 produceret af Mullard i Blackburn og “L3xx” er et produceret i 1963 af Mazda i Bruxelles?



ovenstående ser helt rigtigt ud - (vær dog opmærksom på, at MAZDA og Mullard også er brands under Philips, lige som "ADZAM" også er/var det. Fabrikken, der producerede rør med dette stempel/brand lå i Bruxelles. Disse rør er identiske med andre rør fra samme periode og version fra Philips-koncernen, bare med MAZDA eller ADZAM-stempel-. Philips købte i øvrigt Mullard i 1928 - men Mullard-brandet bestod som bekendt..

Jeg synes, at det vigtigste mht koderne er

hele 1.linje (version)
samt de to første tegn i linje 2 (produktionssted og årgang)

Versionen er vigtig, når man nørder igennem - tag bare ECC88/E88CC-drengene - de går til den med versionen. (jeg skriver "drengene" - da jeg er ret overbevist om ,at det er et absolut fåtal af piger, der ligesom gør det i rør-ætsekoder. :p .....) Der er nok heller ikke de store scoringsmuligheder ved at tale om det på en date :lol: .

Versionerne hos ECC83 er også ret vigtige - ligesom de også er det i hhv. EL84 og EL34'erne.

Prøv at tage en tur på Ebay og tast "EL34 tube" i søgefeltet - for derefter at se, hvor tit betegnelsen "Xf2" er nævnt- eller fx. Km1 ved EL84'erne. Joh...der er skam godt gang i nørderiet inden for de gamle rør. :p

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Russian Roulette!

Indlægaf kbekke » tirs 5. okt 2021 23:16

Tonni efterspurgte rimeligt nok TYDELIGE billeder af koderne på mine rør. Det er lettere sagt end gjort, synes jeg. Dels er koderne efterhånden mere fragmenter end tydelige tegn og så hjælper det heller ikke ligefrem, at de har næsten samme farve som indmaden.

Men hvis man kan få placeret røret og koderne i en vinkel, så man kan "se igennem" røret og ned på en tydelig baggrund i kontrastfarve, så åbenbarer der sig alligevel noget.

Det hjælper selvfølgelig også, når man ved, hvad man skal se efter ;)

0CDB1827-8C0B-424D-B3E7-F0B3F4E7F0E5.jpeg


C1A3DF47-A680-4DFF-A704-4A020D2BCCDE.jpeg

V1 tolker jeg som: Type ECC83 (I6), Revision (måske) 3, Philips/Herleen (Delta), 1965, Juni, 3. uge

V2 er sværere: Det eneste, jeg er sikker på er fabrikskoden, som også er Philips/Herleen (Delta) og så måske 1965 eller måske snarere 1966?

-Jeg har ofte ærgret mig over, at jeg aldrig blev arkæolog.

Men det begynder efterhånden at snerpe derhenad alligevel, synes jeg :Thumpsup:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1337
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Russian Roulette!

Indlægaf Fredmarantz » tirs 5. okt 2021 23:29

Jamen du har helt klart fat i den lange ende. I går skrev jeg i en sen nattetime et indlæg, som refererede til, at ciffer/tegn 3 i linje nummer 2 skulle betyde måned ( dette er korrekt), men jeg skrev desværre også, at fabrikanten tilsyneladende ikke havde taget i betragtning, at oktober , november, december var måneder med 2 tegn (10/11/12). Dette skulle jeg aldrig have skrevet, da månederne selvfølgelig noteres som bogstaver. Jeg var nok lidt for træt..... :oops: I dit tilfælde et "F", som er det sjette bogstav i alfabetet og hermed giver en "juni"-dato, som du også så rigtigt skriver..

Dit rør nummer 1 (V1) er så vidt jeg kan se, nemlig et I65 (eller I63?) med stor getter-ring og 14mm anoder = som tidligere nævnt et "plain jane" -rør af fin kvalitet og ret eftertragtet uden dog at nå stjernerne - dette refererer udelukkende til, at de ikke er de dyreste og sværeste at finde - men derfor kan de sagtens lyde og fungere konge.
Linje 2 er "Heerlen" "1965 - juni - 3.uge ( eller måske 2.uge?)

Dit rør nummer 2 giver tydeligvis aflæsningsproblemer.....men det ligner godt nok dit rør 1 så meget at man kunne fristes til at tro, at de to rør har siddet i samme apparat på et tidspunkt og hermed blevet "plukket" af samme kasse på fabrikken back in the day.

men du har knækket koden - godt gået. :thumbsup: Det er dog altid, alt andet lige, lettere at tyde med helt intakte ætsekoder.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Russian Roulette!

Indlægaf kbekke » ons 6. okt 2021 00:15

Ja, rørene kommer i hvert fald fra det samme apparat, der også tidsmæssigt kan være fra den periode.

Om det så er "kronjuveler" eller ej, jeg står med, er så ikke så vigtigt.

Det vigtigste er, at de virker og hvordan de lyder og så er det jo faktisk meget morsomt (med god hjælp) at begynde at forstå systemet og se, at "it all adds up".

Men nu tør jeg så næsten ikke spørge:

-Gælder det, jeg lige har lært nu så for alle rør eller (say it isn't so) kun for... Philips?

Jeg kunne sagtens forestille mig, at både amerikanerne, russerne og måske andre europæiske producenter har fundet på deres helt egne kodesystemer? :QQS:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1337
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Russian Roulette!

Indlægaf Fredmarantz » ons 6. okt 2021 00:27

kun for "Philips-familien" - som så også dækker det meste af, hvad der blev produceret af rør i Vesteuropa i "rør-alderen".

Jeg name-dropper lige lidt: Philips -Miniwatt - RTC - Adzam - Mazda - Dario - Mullard - Amperex - Valvo - i nogle tilfælde også Siemens. + sikkert nogle flere. Alle disse rørbrands levede i Philipsfamilien og bar det nævnte kodesystem. For noget ældre Philips-rørs vedkommende var systemet lidt anderledes - men det kan læse om i det link som befinder sig længere oppe....
Jeg tror, at dette system, som vi taler om her startede ca. 1956/57....

Af andre rørfabrikker i Europa gjaldt der andre systemer - Telefunken og tildels Siemens havde et andet og det var ikke med ætsekoder. Philips har dog leveret enkelte rør til Telefunken - og disse rør, med Telefunken brand, havde faktisk ætsekoderne, da de jo var produceret af Philips (Blackburn). Philips har også leveret en hel del til Siemens - og disse har også koder. fra Philips (Ætse)

Tesla - RFT m. fl. var østeuropæiske og havde heller ikke dette system.

Kun rør fra Philipsfamilien i Europa havde disse koder + Philips-rør ment til det amerikanske marked (Amperex) - jeg husker ikke, om Philips ECG-rør havde disse koder.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Russian Roulette!

Indlægaf Tonni » ons 6. okt 2021 09:44

Fredmarantz skrev:Kun rør fra Philipsfamilien i Europa havde disse koder + Philips-rør ment til det amerikanske marked (Amperex) - jeg husker ikke, om Philips ECG-rør havde disse koder.


Freddy, du har helt ret. - Og dog.
Telefunken kom en overgang ind i ætsekode familien, hvilket også kan ses af mit tidligere link til Frank's hjemmeside, som i øvrigt er en guldgrube, for rørnørder...
Og Philips havde i hvert fald koder for New York, og Canada. - Samt flere fabrikker i Asien, og Latinamerika.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4804
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Russian Roulette!

Indlægaf kbekke » ons 6. okt 2021 23:25

Fik en lille forskrækkelse i dag.

Normalt har jeg jo altid låg på RIAA’en, som jeg har fået klar besked på. Men da jeg i eftermiddags efter en hurtig inspektion tændte for dyret, lyste det ene ECC83 ganske kortvarigt op (det er kun V3 og V4 i udgangstrinnet, der normalt gløder, så man se det på afstand).

“Nå, det var det, tænkte jeg” og skævede nervøst hen til de to russere, der havde måttet vige pladsen og tydeligt stod og godtede sig. Men skruede alligevel op med forventningen om i bedste fald nu kun at høre noget i den ene kanal.

Men næh, det lød skam fint og ligesom det plejer i begge kanaler.

“Google is your friend” som man siger og der åbenbaredes et for mig nyt udtryk: “The Mullard Flash”.

Angiveligt og ifølge de fortrinsvis amerikanske gear-sites, hvor jeg har set det omtalt, er det almindeligt, at det sker.

Enten specifikt for Mullard eller generelt for de fleste Phillips-rør eller også bare i det hele taget for europæiske rør (“everything made in Europe flashes”, som en bruger kaldet Blue Strat kategorisk udtrykker det) :shock:

-Så kan man ligesom selv vælge.

Forklaringen (forenklet) skulle være, at når røret er koldt, er der også mindre modstand i det, hvorfor det kortvarigt “flasher” indtil temperaturen bliver tilstrækkeligt høj. Iøvrigt hævdes det at være uskadeligt og ikke et udtryk for rørets kvalitet eller sundhedstilstand.

Jeg håber, at i hvert fald det sidste er korrekt.

Freddy skrev tidligere:

Der er nok heller ikke de store scoringsmuligheder ved at tale om det på en date :lol:


Jeg skal ikke kunne sige, om der bliver swipet til højre eller venstre, hvis man “flasher sine Mullards” på diverse dating-platforme. Men jeg kan godt afsløre, at det ikke er befordrende for det videre forløb at nævne Miles Davis og Telefunken i samme sætning på 1. date. Det er prøvet. Men kun een gang :lol:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1337
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 27 gæster