Fisher X100…. Mens jeg venter

Rør i alle afskygninger

Fisher X100…. Mens jeg venter

Indlægaf Fensten » fre 20. maj 2022 20:07

Hej alle,

Jeg går i disse dage og tripper. Sagen er den at jeg har truffet aftale med sælger om at købe en Fisher X100.

Jeg skulle have hentet forstærkeren i onsdags. Desværre viste det sig at ensretter røret var defekt. Sælger er reel og gjorde opmærksom på defekten og bestilte et nyt hjem fra Tyskland.

Det tager endnu et par dage før at røret lander i DK og jeg går som sagt og tripper og kan næsten ikke vente.

Men, mens jeg venter, hvad kan jeg så forvente mig af denne lille smuksag?


Mvh.



Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 851
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Fisher X100…. Mens jeg venter

Indlægaf MKO » lør 21. maj 2022 07:35

Det må være herligt at sætte den til og høre første gang. Hvor længe kan man forvente rør holder? Er det svært og dyrt at finde nye rør?
En gang skal jeg selv prøve rørforstærkerens lyd.
Michell Syncro SME 3009 S2 improved, ERA mk5 SME 3009 S2, ERA mk5 SME 3009 S2, Sansui AY-717, TU-717, Yamaha A700, Tannoy, Ser efter brugte højttalere.
MKO
 
Indlæg: 96
Tilmeldt: 30 sep 2016
Lokalitet: Sjælland

Re: Fisher X100…. Mens jeg venter

Indlægaf Tonni » lør 21. maj 2022 09:01

Du kan forvente en dejlig luftig lyd, med masser af albuerum. En lyd med varme og tekstur, uden at blive ulden eller fed. Men også en forstærker, som kræver nogle letdrevne højttalere. Den har trods alt kun ca 12-14 Watt til rådighed.

Stort tillykke med den! Har haft fornøjelsen af at skrue i en X100A (halvleder ensretter) og de lyder fremragende!

Småsignal rørene har typisk en holdbarhed på 10 000 timer, eller mere. Udgangsrørene typisk et par tusinde. Dette før de begynder at miste emission/blive svage.

Afhængig af servicehistorik, skal man overveje at få den set efter. Det sædvanlige med kondensatorer, og modstande, der driver i specs, og i værste fald dør. Svagheder? Hovedlytterne i strømforsyningen kan kortslutte, lugte fælt... Rørsoklerne kan få vakkelkontakter. Blive svage i fjederkontakterne. Men ellers er de ikke værre, end alt andet ca 55-60 år gammelt udstyr...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Fisher X100…. Mens jeg venter

Indlægaf Fensten » lør 21. maj 2022 19:29

Tonni skrev:Du kan forvente en dejlig luftig lyd, med masser af albuerum. En lyd med varme og tekstur, uden at blive ulden eller fed. Men også en forstærker, som kræver nogle letdrevne højttalere. Den har trods alt kun ca 12-14 Watt til rådighed.

Stort tillykke med den! Har haft fornøjelsen af at skrue i en X100A (halvleder ensretter) og de lyder fremragende!

Småsignal rørene har typisk en holdbarhed på 10 000 timer, eller mere. Udgangsrørene typisk et par tusinde. Dette før de begynder at miste emission/blive svage.

Afhængig af servicehistorik, skal man overveje at få den set efter. Det sædvanlige med kondensatorer, og modstande, der driver i specs, og i værste fald dør. Svagheder? Hovedlytterne i strømforsyningen kan kortslutte, lugte fælt... Rørsoklerne kan få vakkelkontakter. Blive svage i fjederkontakterne. Men ellers er de ikke værre, end alt andet ca 55-60 år gammelt udstyr...



Åh. Det lyder godt ift. hvad jeg kan forvente, måske ligger det bare et stykke ude i fremtiden. Endda om alt går vel :(


Jeg blev ringet op af sælger i dag, der desværre havde nedslående nyheder. Ensretter røret var kommet med posten og sælger havde testet det i ca. 10 sek., da nettrafoen stod af :Bande:

Det tog ham en god halv time at samle sig mod til at ringe og viderebringe de dårlige nyheder.

Det viser sig at det gamle ensretterrør havde en defekt kanal, hvorfor trafoen snerrede og trak for meget strøm. Det var i alle tilfælde den forklaring jeg fik.

Nu står jeg i en lidt dum situation, da jeg har forelsket mig hovedkulds i denne forstærker og helt vildt gerne vil have den, røre ved den og naturligvis lytte til den.

Sagen er bare den at en original nettrafo ikke bare lige sådan er til at købe nede på hjørnet.

Så hvad gør jeg ?

1. Trækker følehornene til mig og glemmer alt om hende ( den)
2.Får sælger til at montere en tilsvarende trafo med matchende specs.
3. Noget helt tredje


Hjælp og venlige forslag modtages gerne



Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 851
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Fisher X100…. Mens jeg venter

Indlægaf CPD » lør 21. maj 2022 20:01

Sådan nogle Fisher forstærkere spiller i mine ører særdeles godt, så det er da synd hvis den ikke kommer til ar spille igen.

Nu har du ikke skrevet om det er en X100-A eller x-100B, der er en del forskel da A modellen er på omkring 14 W pr. kanal og B-modellen er omkring 35 W pr. kanal. Dermed er der også forskel på nettransformatorerne.

Jeg ville nok prøve at købe den for en betragteligt reduceret pris (Jeg er elektronikuddannet) og så prøve at finde en nettransformator der hunne bruges.

Venlig hilsen Carl Peter.
Båndoptagere, radioer, forstærkere, helst rørbaserede.
Revox, Tandberg, Braun, Arena og alt det andet.
CPD
 
Indlæg: 208
Tilmeldt: 25 nov 2012
Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Jyderup

Re: Fisher X100…. Mens jeg venter

Indlægaf Tonni » lør 21. maj 2022 20:07

CPD skrev:Sådan nogle Fisher forstærkere spiller i mine ører særdeles godt, så det er da synd hvis den ikke kommer til ar spille igen.

Nu har du ikke skrevet om det er en X100-A eller x-100B, der er en del forskel da A modellen er på omkring 14 W pr. kanal og B-modellen er omkring 35 W pr. kanal. Dermed er der også forskel på nettransformatorerne.

Jeg ville nok prøve at købe den for en betragteligt reduceret pris (Jeg er elektronikuddannet) og så prøve at finde en nettransformator der hunne bruges.

Venlig hilsen Carl Peter.

`Hej CPD!

Tillader mig at svare. Den originale X100 er med ensretterrør. Det er A og B modellerne ikke.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Fisher X100…. Mens jeg venter

Indlægaf Fensten » lør 21. maj 2022 20:15

CPD skrev:Sådan nogle Fisher forstærkere spiller i mine ører særdeles godt, så det er da synd hvis den ikke kommer til ar spille igen.

Nu har du ikke skrevet om det er en X100-A eller x-100B, der er en del forskel da A modellen er på omkring 14 W pr. kanal og B-modellen er omkring 35 W pr. kanal. Dermed er der også forskel på nettransformatorerne.

Jeg ville nok prøve at købe den for en betragteligt reduceret pris (Jeg er elektronikuddannet) og så prøve at finde en nettransformator der hunne bruges.

Venlig hilsen Carl Peter.


Hej Carl Peter,

https://www.hifiengine.com/manual_libra ... -100.shtml

Det er denne

Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 851
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Fisher X100…. Mens jeg venter

Indlægaf Helikon » lør 21. maj 2022 22:05

CPD skrev:Jeg ville nok prøve at købe den for en betragteligt reduceret pris (Jeg er elektronikuddannet) og så prøve at finde en nettransformator der hunne bruges.

Venlig hilsen Carl Peter.


Det er jeg enig i, nettrafoen er ikke kritisk i den forstand.
Men hvorfor trækker den så meget strøm i den ene kanal
..?
En kortsluttet udgangstrafo er den værste fejl, så er den meget lidt værd lige pludselig. Men undersøg det, det er altså ret sjældent det er udg. trafoen men det kan da ske.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Fisher X100…. Mens jeg venter

Indlægaf Fredmarantz » lør 21. maj 2022 22:10

Mit forslag er at lade den nettrafo vikle om - i hvert tilfælde det, som relaterer til Ensretteren (5V) -

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fisher X100…. Mens jeg venter

Indlægaf CPD » lør 21. maj 2022 22:27

Jeg er enig med Freddy, men jeg tror nu ikke det er 5V viklingen der er problemet men i stedet viklingen på 2 x 360 til GZ34. Som jeg læser Fensten's indlæg har der været en defekt (kortslutning?) i ensretterrøret sonm nok har ødelagt en del af højspændingsviklingen.
Jeg tror en omvikling mindst koster som at få viklet en ny trafo, og i den aktuelle størrelsesorden taler vi nok omkring 1500 kr.
Ergo bør prisen reduceres med noget lignende, og så skal du også have den både af- og genmonteret.

Med fare for at gentage mig selv fortjener sådan en forstærker at komme til at spille igen :-)

Mvh Carl Peter.
Båndoptagere, radioer, forstærkere, helst rørbaserede.
Revox, Tandberg, Braun, Arena og alt det andet.
CPD
 
Indlæg: 208
Tilmeldt: 25 nov 2012
Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Jyderup

Re: Fisher X100…. Mens jeg venter

Indlægaf Tonni » søn 22. maj 2022 00:00

Afdød GZ34, og efterfølgende trafo? Kunne også være en kortsluttet hovedlyt. - Er set i praksis, på en Fisher!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Fisher X100…. Mens jeg venter

Indlægaf Mik112 » søn 22. maj 2022 16:51

Også min tanke. Der må være en grund til at både ensretterrør og trafo er stået af. En defekt ladelyt er det første
jeg ville undersøge, derefter udgangstrin. Der må gå for høj strøm et eller andet sted.
Mik112
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 12 jul 2012
Lokalitet: Frederikssund

Re: Fisher X100…. Mens jeg venter

Indlægaf Fensten » lør 4. jun 2022 22:15

Så kom den hjem.

Der er skiftet nettrafo, den originale er hjemtaget og undersøges, genviklet.

Den spiller enestående, ingen støj, ingen brum, kun ren vellyd. Åbent, musikalsk og cremet varmt. Det er 38% økologisk creme fraiche pakket ind i amerikansk valnød, poleret aluminium og messing knapper.

Den er mørkere i tonen end min Sansui Au9900A, mindre kontant, mindre præcis i bunden end 9900A, men større seperation og endnu mere nærværende mellemtone. Ikke bedre end 9900A, men heller ikke dårligere. Bare anderledes.

Begge er gudesmukke forstærkere, som klæder hvilket som helst moderne hjem. Ja, forstærkere, pladespillere og højtalere hører til i hjemmet anno 2020érne.


Mvh.


Fensten
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Fensten søn 5. jun 2022 06:34, rettet i alt 3 gange.
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 851
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Fisher X100…. Mens jeg venter

Indlægaf Tonni » lør 4. jun 2022 22:47

Stort tillykke med den gudesmukke Fisher!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Fisher X100…. Mens jeg venter

Indlægaf Fensten » lør 4. jun 2022 23:26

Tonni skrev:Stort tillykke med den gudesmukke Fisher!


Tak Tonni,

Du må komme forbi og lytte engang ved lejlighed. Du er jo ikke så langt borte.

Jeg giver gerne en kop kaffe eller en kold øl.



…..og et stort tak til Freddy for at lytte tålmodigt og give gode råd og vejledning.



Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 851
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Majestic-12 [Bot] og 27 gæster