Hvor er den søøød og smuk - Leak Point One Stereo

Rør i alle afskygninger

Hvor er den søøød og smuk - Leak Point One Stereo

Indlægaf Fensten » tors 13. mar 2025 17:40

Men hvordan jeg jeg tilslutte den min Leak Stereo 20, der ikke længere har oktalstikket??

……eller andre effekttrin, for den sags skyld :shock:

Skal jeg “bare” købe en ekstra Stereo 20 i original stand, et sæt TL20 eller ???

Kan i hjælpe mig med forskellige scenarier for Leak point One Stereo anvendelse :)

Mvh.

Fensten
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Sansui, Sony, Leak, Fisher, Garrard, Tannoy.
Fensten

Lokalitet: Brabrand

Re: Hvor er den søøød og smuk - Leak Point One Stereo

Indlægaf kj2005 » tors 13. mar 2025 19:25

Fensten skrev:Men hvordan jeg jeg tilslutte den min Leak Stereo 20, der ikke længere har oktalstikket??

Skal jeg “bare” købe en ekstra Stereo 20 i original stand, et sæt TL20 eller ???

Kan i hjælpe mig med forskellige scenarier for Leak point One Stereo anvendelse :)

Mvh.

Fensten

Hvorfor ikke købe/bytte sig en oktal sokkel og montere den som oprindelig leveret fra Leak fabrikken? ..Der er ikke meget plads....tror den originale oktal sokkel er brun ( men sort går også)...det vanskelige bliver nok at finde modparten. I England kan man sikkert finde den originale ledningsforbindelse mellem Point One og ST20....et spritnyt rundt Bulgin netstik fandt jeg ved at skrive på UK Vintage repair:

https://www.vintage-radio.net/forum/showthread.php?t=197959

En UK hifi mand havde et ubrugt Bulgin netstik liggende i skuffen fra 1961-62..han ville sende det U/B...jeg havde hans adresse og sendte nogle £ i en kuvert...yderst imødekommende englændere :thumbsup:

Mvh Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005

Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Indlægaf Fensten » tors 13. mar 2025 19:29

kj2005 skrev:
Fensten skrev:Men hvordan jeg jeg tilslutte den min Leak Stereo 20, der ikke længere har oktalstikket??

Mvh.

Fensten

Hvorfor ikke købe/bytte sig en oktal sokkel og montere den som oprindelig leveret fra Leak fabrikken? ..Der er ikke meget plads....tror den originale oktal sokkel er brun ( men sort går også)...det vanskelige bliver nok at finde modparten. I England kan man sikkert finde den originale ledningsforbindelse mellem Point One og ST20....et spritnyt rundt Bulgin netstik fandt jeg ved at skrive på UK Vintage repair:

https://www.vintage-radio.net/forum/showthread.php?t=197959

En UK hifi mand havde et ubrugt Bulgin netstik liggende i skuffen fra 1961-62..han ville sende det U/B...jeg havde hans adresse og sendte nogle £ i en kuvert...yderst imødekommende englændere :thumbsup:

Mvh Kim

Min Leak er ikke som de fleste andre. Den er slet ikke i nærheden af original.

Det er ikke en simpel operation.

Mvh.

Fensten
Fensten

Indlægaf kj2005 » tors 13. mar 2025 20:07

Fensten skrev:Min Leak er ikke som de fleste andre. Den er slet ikke i nærheden af original.

Det er ikke en simpel operation.

Mvh.

Fensten

Ok...så må du gøre op med dig selv hvor langt du vil gå?
Er ST20 chassis'et og trafo'er intakte, og har du den originale pertinax printplade, er der mulighed for at bringe Stereo 20 tilbage til fabriks standard.

Mvh Kim
Senest rettet af kj2005 tors 13. mar 2025 20:46, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
kj2005

Indlægaf TMFH » tors 13. mar 2025 20:30

Jeg har en Leak Varioslope stereo (som vist er ret tæt på i konstruktionen) sat til min Leak st20 …og det er et godt match synes jeg :) Min sidder til som originalt via soklen.
Venligst Thomas

...det 'rør' på sig...
Brugeravatar
TMFH

Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: København

Indlægaf kj2005 » tors 13. mar 2025 21:19

TMFH skrev:Jeg har en Leak Varioslope stereo (som vist er ret tæt på i konstruktionen) sat til min Leak st20 …og det er et godt match synes jeg :) Min sidder til som originalt via soklen.

...om der er stor forskel på en "Varislope" og en "Point One"?... andre har sikkert kendskab til det kredsløb.

Point One/ Varislope forforstærkeren har jeg foto's af i forskellige versioner....der rumsterer historier om Leak's forforstærkere og lydkvalitet.... måske skyldes det brugen af pentoder og ikke trioder?

....tænker at Point One med opdaterede komponenter er en fin forforstærker.... og sit eget helt unikke design :thumbsup:

Flere navne på en Leak forforstærker ....."One" , "Plus", "Varislope".....
Brugeravatar
kj2005

Indlægaf TMFH » fre 14. mar 2025 15:57

Min Varislope stereo er nummer to af de billeder du har postet. Designet kan man jo diskutere, men det er hvad det er. Den har 4 stk mullard ef86 og jeg har skiftet en lang række defekte lytter og modstande rundt om bass, diskant og indgangene mm. Det løftede lyden betragteligt. Det herlige ved den sammenkoblet med st20eren er, at man kan stille high/low gain på indgangene bagpå. At den så har funktioner der synes unødvendige i dag, såsom ‘varislope filter’-kan man jo blot ignorere. :) Jeg synes i alt fald den spiller væsentlig bedre end dens rygte.

kj2005 skrev:
TMFH skrev:Jeg har en Leak Varioslope stereo (som vist er ret tæt på i konstruktionen) sat til min Leak st20 …og det er et godt match synes jeg :) Min sidder til som originalt via soklen.

...om der er stor forskel på en "Varislope" og en "Point One"?... andre har sikkert kendskab til det kredsløb.

Point One/ Varislope forforstærkeren har jeg foto's af i forskellige versioner....der rumsterer historier om Leak's forforstærkere og lydkvalitet.... måske skyldes det brugen af pentoder og ikke trioder?

....tænker at Point One med opdaterede komponenter er en fin forforstærker.... og sit eget helt unikke design :thumbsup:

Flere navne på en Leak forforstærker ....."One" , "Plus", "Varislope".....
Venligst Thomas

...det 'rør' på sig...
Brugeravatar
TMFH

Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: København

Indlægaf sej » fre 14. mar 2025 17:23

Jeg kan helt tilslutte mig hvad TMFH skiver om Varislope Stereo. Den har funktioner, der er meget nyttige til afspilning af tidlige mono og stereo plader. Efter en grundig servicering af min Varislope Stereo, synes jeg den spiller udmærket og væsentlig bedre end det rygte, der ofte gentages på nettet. Det samme gælder i øvrigt for en Varislope III.

Vh Svend Erik
sej

Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: 2950 Vedbæk

Indlægaf Tonni » lør 15. mar 2025 00:34

Er oktal stikket pillet ud af Stereo 20'eren, vil du få visse udfordringer.
Varislopen får ca 300V anodeforsyning, plus 6,3V glødeforsyning gennem dette. Samtidig med signalet sendes der gennem selvfølgeligt. Alternativet er at bygge en separat forsyning, til Varislope'n.
Diagrammer kan findes på denne side:
https://44bx.com/leak/index.html

EDIT Forresten. Venstre kanal output, hentes fra oktalstikket, mens Højre kanal både kan hentes fra oktalstikket, og det ekstra phono/RCA stik.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf Fensten » lør 15. mar 2025 10:38

Tonni skrev:Er oktal stikket pillet ud af Stereo 20'eren, vil du få visse udfordringer.
Varislopen får ca 300V anodeforsyning, plus 6,3V glødeforsyning gennem dette. Samtidig med signalet sendes der gennem selvfølgeligt. Alternativet er at bygge en separat forsyning, til Varislope'n.
Diagrammer kan findes på denne side:
https://44bx.com/leak/index.html

EDIT Forresten. Venstre kanal output, hentes fra oktalstikket, mens Højre kanal både kan hentes fra oktalstikket, og det ekstra phono/RCA stik.

Tak, Tonni,

Jeg læser ind dit link :thumbsup:
Umiddelbart hælder mest til at bygge en ekstern strømforsyning.

Så kan jeg anvende den på andre effekttrin. Og skulle jeg være heldig, at støde på endnu et Leak effekttrin så vil den også kunne anvendes på det.

Mvh.

Fensten
Fensten

Indlægaf Gottschalck » lør 15. mar 2025 12:23

Min ser sådan ud. Lydmæssigt er den ok uden at få mig helt op og ringe, men på den anden side, den er helt original.
Denne bruger ligeledes 4 styk EF-86. Fremstillet 20 august 1963.
Brugeravatar
Gottschalck

Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Indlægaf Tonni » lør 15. mar 2025 13:20

Jesper.

Dit eksemplar er elektrisk identisk, med den almindelige Point One Stereo.

Forskellen er kun i forpladen, som blev designet, specielt til det Amerikanske marked.
Denne kunne i øvrigt fåes, med flere forskellige stykker plastik inserts.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Indlægaf Fensten » lør 15. mar 2025 16:37

Her er billeder ned i herligheden. Jeg tænker at denne er den almindelige Point One Stereo med plastfront.

På undersiden er der en “kvalitetskontrolseddel”. Det lader at denne Point One Stereo er fra 7 dec ‘63.

Den er i øvrigt bestykket med Siemens og Mullard Ec86. To af hver, i hver sin kanal.

Mvh.

Fensten
Fensten

Indlægaf Tonni » lør 15. mar 2025 16:52

Ja den er bestykket med to EF86 pentoder pr kanal.
Og er det de originale Hunts og TCC Metalpack kondensatorer, der sidder i dem. Ja, så bør de skiftes!
De er 99,8% sikkert læk. Og kan derfor risikere, at nedkalde de værste ulykker, over jer syndige ejere... :Skor:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Tilbage til Vintage rør-grej