Hvorfor går EL34 op i Røg?

Rør i alle afskygninger

Hvorfor går EL34 op i Røg?

Indlægaf his067 » tors 14. jun 2012 18:20

Det har været en til af de dage som man helst glemmer, men i det mindste er denne gået nogenlunde i orden. Men den har efterladt mig med en del spøgsmål.

Den ene af mine Radford MA50 virkede pludseligt ikke. Jeg gik igennem de sædvanlige ting ved at skifte rør fra den ene til den anden, og til min rædsel blev problemet i den højre kanals forstærker. Så jeg tog den på bænken og det var jo klart nok at den sikring der sidder i serie med de 400 V var sprunget. Så jeg skiftede den (godt nok med en lidt mindre en: 800 mA istedet for 1 A). Det virkede godt nok og den højre forstærker virkede med fuldt hul igennem. Men da jeg satte den venstre til (som stadig havde de oprindelige EL34) sprang der gnister og alt det der som der nu sker når et udgangsrør dør en voldsom død. Og selvfølgelig sprang højspændingssikringen. Så der var altså noget galt med et af EL34 rørene.....

Heldigvis har jeg en masse EL34 liggende så nu spiller den venstre forstærker (osse med en 800 mA sikring). Så vidt, så godt.

Da jeg købte forstærkerne for to-tre år siden kontaktede jeg Mike Davis som var med til at designe forstærkeren. Da jeg alligevel var igang med at restaurere forstærkerne fik vi en lang korrespondance om forstærkerne. Mike fortalte at Woodside havde haft en del problemer med "nye" EL34 som han ikke mente var nær så stabile som de gamle Mullard EL34. Istedetfor foreslog han at bruge NOS Svetlana (Ikke de nye, men "winged C") KT88.

Så til spørgsmålene:

    Hvorfor døde mit EL34 ? Det kører ikke med mere end 350 Volt så det kan jo næppe være overspænding som er årsagen
    Er Mike's ide med KT88 som substitut for EL34 anbefalelsesværdig?
    Er der virkelig så meget forskel på rørs driftsskikkerhed

PS I kan se restaureringen på https://picasaweb.google.com/112543316713783293595/RadfordRenaissanceMA50?authuser=0&feat=directlink
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (ind imellem: Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE22, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3836
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Hvorfor går EL34 op i Røg?

Indlægaf mcs_5 » tors 14. jun 2012 18:27

his067 skrev:Istedetfor foreslog han at bruge NOS Svetlana (Ikke de nye, men "winged C") KT88.

Du kan stadig købe nye Svetlana KT88. Du skal bare købe dem med Svetlanas logo på (=C=). Men om det er en god idé med KT88 i forstærkeren ved jeg ikke. Svetlanas EL34'ere skulle også være ret stabile.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Hvorfor går EL34 op i Røg?

Indlægaf Tube mania » tors 14. jun 2012 21:35

Jeg regner med du har været ude for der er kommet en smule luft ind i røret...så bliver de meget ustabile. At sætte KT88 i den synes jeg er 'overkill' og aldeles unødvendig...det er jo en lavt ydende forstærker. Jeg hælder også til EL34 =C=. Det rør der brændte af...hvad fabrikat var det? Du kan også godt sætte din sikring ned til 500mA...det er nok til den.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Hvorfor går EL34 op i Røg?

Indlægaf his067 » tors 14. jun 2012 22:21

Tube mania skrev:Jeg regner med du har været ude for der er kommet en smule luft ind i røret...så bliver de meget ustabile. At sætte KT88 i den synes jeg er 'overkill' og aldeles unødvendig...det er jo en lavt ydende forstærker. Jeg hælder også til EL34 =C=. Det rør der brændte af...hvad fabrikat var det? Du kan også godt sætte din sikring ned til 500mA...det er nok til den.


Røret var et Siemes rør (ikke deres RTF version med den flade top, men med en rund top....Jeg gætter på JJ eller Tesla)

Forøvrigt, et ekstra spørgsmål: hvor gode/pålidelige er JJs nye KT77? De koster kun to tredjedele (£14) af "winged C" El34 (£26).

Billede
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (ind imellem: Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE22, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3836
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Hvorfor går EL34 op i Røg?

Indlægaf jcr1972 » fre 15. jun 2012 00:00

Jeg er netop skiftet over til JJ's KT77 da jeg synes de klangligt passer bedre til de udgangstrin jeg bruger. Derfor kan jeg intet sige om deres holdbarhed, men jeg har et sæt =C= EL34 (4stk.) som jeg brugte umiddelbart før jeg satte KT77'erne i. De har max. kørt 15 - 20 timer og er en matched kvartet, og jeg vil egentlig gerne sælge dem da jeg ikke kommer til at bruge dem igen. Så hvis du overvejer at skifte til =C=, kan du jo sende en besked ;)

Mvh. Jan
jcr1972
 

Re: Hvorfor går EL34 op i Røg?

Indlægaf Tube mania » fre 15. jun 2012 13:48

Jeg havde på et tidspunkt problemer med JJ-KT88...som netop nærmest eksploderede i en McIntosh 275...det var på det tidspunkt de var ved at blive kendt i DK. Så der har været problemer med JJ og dine EL34'ere ligner jo...idag tror jeg det er gode rør de laver...
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Hvorfor går EL34 op i Røg?

Indlægaf Ehapa » fre 15. jun 2012 23:43

På den lange bane kan det bedre betale sig at købe nogen mullard nos, jeg har prøvet nyere el34 de lyder dårligere
Og holder kun kort tid i forhold til nos rør, desuden er Radford og mullard rør fra samme tid så super match, jeg ved de nos rør koster men de er det værd, det var bare det jeg ville tilføje tråden.
Ehapa
 
Indlæg: 875
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Hvorfor går EL34 op i Røg?

Indlægaf his067 » lør 16. jun 2012 14:23

Jah, men MA 50 blev designet i 1980erne hvor Mullard ikke producerede rør....
Det var jo grunden til at Sondex's Radford STA serie IV kørte med KT77. Og så har de jo ikke mindre end 4 EL34 i hver kanal, så det kommer jo til at koste en bondegård....

Men hvad siger alle I andre: er det værd at investere i dyre NOS rør? Jeg har selv eksperimenteret med mine gamle STA 15/25 og har simpelthen ikke kunnet høre nogen forskel imellem Svetlana, Brimar (RTF) og Groove Tubes.
Men jeg har hørt forskel på GZ34 ensretterrøret i min STA15.
Og hvad med New kids on the block, Psvane? Jeg har investeret i nogen af deres 12AX7 og de er faktisk bedre end mine GE 12AX7.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (ind imellem: Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE22, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3836
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Hvorfor går EL34 op i Røg?

Indlægaf jcr1972 » lør 16. jun 2012 15:07

Jeg har også prøvet at lytte til forskellige EL34, bl.a. de gamle typer, og jeg kan bare heller ikke høre forskel overhovedet. Og har heller aldrig oplevet at høre forskel på hvilket ensretterrør der sidder i. Men jeg kan klart høre forskel mellem EL34 og KT77. Det er jo også forskellige typer, selvom de kan erstatte hinanden uden videre. Personligt ville jeg aldrig betale de vilde priser for et sæt NOS EL34. Skulle man være uheldig at de nye typer ikke holder så længe, kan man jo rundt regnet skifte dem 10 gange inden man er oppe i nærheden af prisen for et sæt NOS. Og så har det hele jo nok alligevel kørt længere tilsammen, end et enkelt sæt af de gamle typer... Det er heldigvis op til den enkelte hvad man vælger, men begrundet med at jeg ikke har kunnet høre forskel, ville jeg personligt aldrig smide tusindvis af kroner efter et sæt NOS udgangsrør, når der tilsyneladende findes så gode alternativer som der nu engang gør.

Mvh. Jan
jcr1972
 

Re: Hvorfor går EL34 op i Røg?

Indlægaf his067 » tirs 3. jul 2012 18:24

Nu skete det faneme igen: den samme rør-position (et af mine parallel-koblede EL34), men det var klart nok at det var glasset som gik istykker: sølvtoppen var helt hvid og glas-sokkelen brækkede med det samme da jeg forsøgte at fjerne røret.
Men denne gan synes den at have taget et rør i forforstærkeren med sig! Jeg var ellers så glad for Psvane 12AX7. det er bare helt underligt: der sidder ecc82 og ECF 82 imellem de to rør....

er der nogen der har et forslag til hvad der evt er sket?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (ind imellem: Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE22, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3836
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Hvorfor går EL34 op i Røg?

Indlægaf his067 » man 7. jan 2013 00:06

Og nu skete det så igen: de samme to parallelkoblede EL34 (denne gang Groove tubes). Det er da lidt underligt. Kan der evt være noget galt med net trafoen?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (ind imellem: Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE22, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3836
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Hvorfor går EL34 op i Røg?

Indlægaf Tube mania » man 7. jan 2013 11:16

nej...det er ikke nettrafoen...klemmer sokkel-kontakterne godt om rørenens stifter? Jeg har tidligere oplevet problemer med det.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Hvorfor går EL34 op i Røg?

Indlægaf his067 » man 7. jan 2013 11:31

Tube mania skrev:nej...det er ikke nettrafoen...klemmer sokkel-kontakterne godt om rørenens stifter? Jeg har tidligere oplevet problemer med det.


Jo, de klemmer godt: der er forholdsvis nye, godtnok kineser-fatninger ned "runde klemmer" som er guldbelagte. Så de skulle være i orden.

Billede


Måske skulle jeg investere i sådan nogle her:
Billede

I modsætning til de tidligere Siemens (Tesla) rør synes det "nye" sæt (som er Svetlana (ikke "Winged-C), ikke Groove tubes som jeg ellers skrev) ikke lækket: Getter-sølvet er ikke hvidt.

800 mA sikringen i anodespændingen synes at være hel endnu, hmmm.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (ind imellem: Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE22, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3836
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Hvorfor går EL34 op i Røg?

Indlægaf Max » man 7. jan 2013 11:42

Er der guldben på rørene ?

Fortinnede ben og guldkontakter er en uheldig kombination.
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Re: Hvorfor går EL34 op i Røg?

Indlægaf Tube mania » man 7. jan 2013 11:51

De der kinøjser dimser kan være uden 'fjeder-virkning' så en gang udvidet...så klemmer de ikke mere. Jeg tror du bør forsøge med dem du har fundet der...
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 22 gæster