Gamle mænd og ditto radioer

Rør i alle afskygninger

Gamle mænd og ditto radioer

Indlægaf kbekke » man 2. jul 2012 23:07

På vej hjem i bilen kom jeg i dag til at tænke på onkel Poul. Onkel Poul var saddelmager i en lille stationsby på Sjælland og havde sit værksted i forbindelse med privaten (det havde man dengang). Hele sit voksne liv var han gift med faster Anna, som i sit liv ikke bestilte andet end at gå hjemme og gøre rent, servere frokost og vaske tøj i gruekedlen. Det gjorde hun så til gengæld hver eneste dag og de var vist ret lykkelige i de næsten 60 år, de var gift. Også selvom min far mente, at hun (hans søster) da vistnok havde "rengøringsvanvid".

Onkel Poul var født i 1913, hvis jeg ikke husker helt galt og han var en glad mand. Han var glad for Grøn Tuborg og for at spille whist, men især var han glad for revy-viser. F.eks. den med kompasset eller tre raske prinser højt mod nord eller den om Larsen (selvom han bestemt ikke var rød). Han sang ihvertfald altid med på den og de andre gamle sange, når de blev spillet på den gamle radio, der stod i hans værksted.

Radioen var een af den slags med bynavne på skalaen: Hamburg, Bratislava og Bergen. Man kunne sidde og forestille sig hele verden foran den, mens det grønne øje blev vakt til live og der langsomt begyndte at sive lyd ud af den. Den var allerede gammel, da jeg var en lille dreng, så den har nok været fra fyrrerne eller måske starten af halvtredserne.

Men den var flot og den er noget af det første, jeg sådan for alvor kan huske gjorde indtryk. Det og så onkel Poul's nabo. For ved siden af boede den gamle (og gale radiomand). Han kom aldrig ud af sit værksted. Aldrig. Til gengæld lignede han Toulouse-Lautrec, havde gule fingre fordi han røg (mange) cigaretter af rør og så havde han en spytdåse på gulvet i værkstedet, som han harkede i med jævne mellemrum. Jeg var altid lidt bange, når jeg skulle derind og aflevere øl. Men det var også sært fascinerende at gå rundt i rodet og støvet og pille ved de gamle apparater, mens onkel Poul og radiomanden fik sig en håndbajer.

Og sådan er der (og var der engang) så meget, som man nu kan gå og blive nostalgisk over...

Det, jeg egentlig ville frem til, er at jeg godt kunne tænke mig sådan en gammel radio. Men jeg ved så lidt om dem. Så hvad er der værd at vide? Kan man overhovedet få nogen, der virker i dag og bliver der sendt noget, de kan opfange? Langbølge, kortbølge, mellembølge? FM? Hvornår kom det til? Er der nogle modeller, der er særligt interessante (men stadig til at komme i nærheden af)? Hvad med antenneforhold? Tilslutning af andre signalkilder?

Altså, ikke noget særligt. Jeg vil bare gerne vide det hele. Anyone?
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1363
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Gamle mænd og ditto radioer

Indlægaf vinyl » man 2. jul 2012 23:23

Jeg har en historie der er meget lig den du her fortæller - og jeg har en hel række gamle radio stående med Lange, mellem og kortbølge - og de fleste af dem virker.

Send en PM så kan vi måske aftale et kig og lyt.

Hilsen
Vinyl
vinyl
Fritids Branchemedlem
 
Indlæg: 325
Tilmeldt: 08 mar 2011
Geografisk sted: Sydøstjylland
Lokalitet: Egtved

Re: Gamle mænd og ditto radioer

Indlægaf kbekke » man 2. jul 2012 23:29

vinyl skrev:Jeg har en historie der er meget lig den du her fortæller - og jeg har en hel række gamle radio stående med Lange, mellem og kortbølge - og de fleste af dem virker.

Send en PM så kan vi måske aftale et kig og lyt.

Hilsen
Vinyl


Arh, jeg ved ikke rigtig, Børge. Jeg er stadig lidt bange for ham den gamle radiomand :lol: Men tak for tilbuddet. Det er ikke umuligt at jeg vender tilbage.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1363
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Gamle mænd og ditto radioer

Indlægaf Tube mania » man 2. jul 2012 23:38

God historie..hvad bliver de unge præsenteret for idag...dødsvold spil på computeren...det giver sg nok ikke inspiration...til noget fornuftigt.

FM kom til ca 1953 og en radio fra den tid kunne godt se sådan her ud...jeg har selv en og den er flot at se på og har et utroligt smukt opbygge chassi. Lyden er også ret god...Philips har altid kunnet noget med højtalere.
http://www.guloggratis.dk/samlerobjekte ... -roerradio

Men kig du bare på Vinyls radioer...falder du for en kun med AM findes der små sendere som kan sende lyd til dem på mellembølge. De har også gram input, men det kan ikke anbefales da de har tendens til at støde fordi der typisk ikke er nettrafo i dem...det har ikke noget at sige ved normal drift.

Der bor en dygtig mand i SDR.Jylland som kan hjælpe med restaurering om nødvendig...det er jcr63...ellers kan jeg også.

Vi kan da lige nyde synet af en flot gammel Telavox...
Billede

Billede
mvh
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Gamle mænd og ditto radioer

Indlægaf his067 » tirs 3. jul 2012 11:11

Mine oplevelser med gamle radioer var meget mere destruktiv: jeg boede ved siden af en kommunal grusgrav i Gladsaxe kommune (som, sjovt nok, ejedes af Gentofte kommune!). Hver dag kom der lastbiler med ting og sager: for det meste var det jord og storskrald, men en gang imellem var det virkelig spændende sager (jeg husker endnu med fornøjelse og let tilbageholdt åndedræt dengang Hellerup Is måtte smede hele deres lagerbeholdning af is ud, ford fryserne havde svigtet. Hvor vi dog ærgrede os at vores fryser ikke var større den dag). I blandt de mange ting var også gamle radioer, To-R, Linnett og Lauersen og hvad de nu allesammen hed. Vi slæbte dem allesammen med hjem. Dem der virkede lyttede vi til og jeg undrede mig over de eksotiske navne på skalaen: Droitwich, Wroclaw, Kalundborg....

De radioer som ikke virkede gik en grum skæbne imøde. Jeg husker endnu at en enkelt spole fra sådan en radio kunne nå helt fra vores hus hen til sandkassen for enden af vejen, Ja--nogen af dem kunne endda nå helt hen til tæppebankepladsen.
Selvfølgelig kunne andre ting gå galt: se engang på den der Telavox nederst tilhøjre. Der er der et stik: 220v uden isolering! Og så var der jo signalindgangen med de tre ben. De to yderste ben var præcis samme diameter og afstand som et almindeligt 220v stik. Min storebror havde en HMV pladespiller med to ortofon pickupper. Den ene havde en grøn dråbe ovenpå, den anden havde en rød, en af dem var til 78ere, den anden til 33/45. Sent i tresserne var det vanskeligt at finde de der rigtige trebenede stik så min storebror havde sat et almindeligt stik på. Nu, her, femogfyrre år senere kan jeg stadig huske den blå stikflamme der står ud af sådan en Ortofon pickup når den får 220 Volt!!!
Og så var der selvfølgeligt også de sjove radiooperatørhovedtelefoner, som havde bananstik. De lavede sørme en sjov 50Hz tone når man tog dem på, stak bananstikkene i stikkontakten og slog strømmen til!
Sommetider indrer jeg mig over at jeg stadig er i live.....
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (ind imellem: Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE22, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3836
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Gamle mænd og ditto radioer

Indlægaf Bent Egholm » tirs 3. jul 2012 13:20

Jeg vil da også lige blande mig i koret med gamle rør radioer:
Billede
Den er godt nok noget nymodens i forhold til ovenstående Telavox. Her er både FM og stereo. Sådan en gammel Linnet & Laursen Kardinal Stereo fra 1960 spiller faktisk rimeligt godt via dens 4 indbyggede højttalere.
Mine oplevelser med de gamle radioer startede i de spæde barndomsår med mine forældres førkrigs B&O. Den blev senere udskiftet med et Arena TV med indbygget FM radio. FM delen glimrede dog ved at gå konstant i stykker. Det blev til sidst for meget for min far så pludselig en dag kom han steppende med en LL Monark Stereo model og 2 LL højttalere samt en Garrard Stereo pladespiller. Han havde virkelig gravet dybt i muldvarpeskindet. Det var i 1963 eller 64....
Mørch GS-6/UP-4 Thorens TD124 Delphon GS-65TT Revox A77 Sony TC-765 Pioneer C90/M90 Philips CD-100 Rogers Ravensbourne Nakamichi 700 Maze 77/Richard Allen Audio Analogue og meget mere...
Brugeravatar
Bent Egholm
RIP
 
Indlæg: 377
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Holbæk

Re: Gamle mænd og ditto radioer

Indlægaf Tube mania » tirs 3. jul 2012 15:56

Ahh *sporvognen*...sådan har jeg også og den har jeg bygget en stereo decoder ind i...så den røde lampe lyser når der modtages stereo. Jeg syntes det var træls der sad en tom fatning bag det røde glas...så her 43 efter den er fremstillet har jeg lavet den færdig. Den har også nettraf...så det er ufarligt at bruge gram indgangen som man lyster.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Gamle mænd og ditto radioer

Indlægaf kbekke » tirs 3. jul 2012 19:44

Uha. Uha. Jeg har brugt en alt for stor del af dagen på at læse op på det her emne. Er bange for at det måske kan ende med et helt nyt dogme, eller måske endda en fetisch? :Skor:

Der er ihvertfald mange fantastiske konstruktioner at vælge imellem. Men hvilken een er den fedeste?

Måske den her?

Billede

Og hvad er det for een? Hvem gætter det først?
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1363
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Gamle mænd og ditto radioer

Indlægaf Bent Egholm » tirs 3. jul 2012 20:02

Eltra Airking var min første indskydelse, men nej det er helt sikkert en Saba Freiburg....jeg havde en for mange mange år siden. Den var desværre totalt irret i stykker og stendød.
Mørch GS-6/UP-4 Thorens TD124 Delphon GS-65TT Revox A77 Sony TC-765 Pioneer C90/M90 Philips CD-100 Rogers Ravensbourne Nakamichi 700 Maze 77/Richard Allen Audio Analogue og meget mere...
Brugeravatar
Bent Egholm
RIP
 
Indlæg: 377
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Holbæk

Re: Gamle mænd og ditto radioer

Indlægaf Tonni » tirs 3. jul 2012 20:10

Må tilslutte mig Bent's konklution! Saba Freiburg Automatic 100 (savle)
[Edit] Glem 100, men sikker på den kan noget med lyden...! [/Edit}
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4823
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Gamle mænd og ditto radioer

Indlægaf kbekke » tirs 3. jul 2012 21:45

Jeg bøjer mig i støvet :cool1: En "Freiburg 14" er lige hvad det er.

Den findes også en "Freudenstadt 125":



Jeg synes, de er fantastiske. Men ok, så er vi vist også oppe i Mercedes E-klasse eller derover?
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1363
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Gamle mænd og ditto radioer

Indlægaf Nillerviborg » tirs 3. jul 2012 22:04

Goddaws...

Hvis det skal være har jeg da en håndfuld++ stående af de gamle dampradio'er - mest fordi jeg synes de er flotte og synd at smide ud.
Hvis der er nogen liebhavere til sådanne er jeg da sikker på vi kan finde ud af nogen fornuftige byttehandler...

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 599
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: Gamle mænd og ditto radioer

Indlægaf Tube mania » tirs 3. jul 2012 22:20

Så må vi da hellere lige se hvordan sådan en Saba Freiburg ser ud med fuldt blus på...den her spiller så den laver bølger på min kaffe :Skor: Det er min *køkken-radio*...det ser ret sjovt ud når knapperne 'drejer af sig selv'...der FJB til den med 10m kabel.

Billede
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Gamle mænd og ditto radioer

Indlægaf CARS10 » tirs 3. jul 2012 22:52

Mht. de gamle indgange der havde stik der passede til de alm. 220v stik, så havde min storebror bygget nogle små højttalere med nogle 8" Phillips enheder. På ringapparart ledningen havde han selvfølgelig monteret de normale 220v stik, så de passede til den gamle radio. Dette syntes jeg var meget interesant da jeg var 10 år, og derfor mente jeg også at de måtte kunne tilsluttes direkte til stikkontakten på væggen ved døren. Det kunne de også,men da jeg tændte for kontakten lød der et brag, og det lugtede mærkeligt, og der kom ingen musik ud.
Jeg skyndte at sætte dem på plads så min storebror ikke opdagede at jeg havde "leget" med dem.
Da han kom hjem fra sin læreplads, brugte vi lidt tid på at finde ud af, hvorfor de var gået i stykker. :oops:
Han byggede vist nok nogle nye. :p
carsten
CARS10
 
Indlæg: 223
Tilmeldt: 11 apr 2012
Geografisk sted: København
Lokalitet: Utterslev

Re: Gamle mænd og ditto radioer

Indlægaf kbekke » ons 4. jul 2012 13:15

Tube mania skrev:Ahh *sporvognen*...sådan har jeg også og den har jeg bygget en stereo decoder ind i...så den røde lampe lyser når der modtages stereo. Jeg syntes det var træls der sad en tom fatning bag det røde glas...så her 43 efter den er fremstillet har jeg lavet den færdig. Den har også nettraf...så det er ufarligt at bruge gram indgangen som man lyster.


OK, den er også flot.

Som elektronik-analfabet har jeg lige brug for at få det skåret ud i pap:

Hvis der ingen net-trafo er, så kører konstruktionen direkte på forsyningsnettet. Hvis man så slutter en grammofon til grammofon-indgangen (og det kunne jeg da godt finde på), så risikerer man at få stød. Hvorfor egentlig det og hvordan undgår man det?

Der er også noget med at chassis’et (ikke trækassen, men det som elektronikken er monteret på indeni apparatet) er eller kan være strømførende. Igen hvorfor og hvad skal man i særlig grad være opmærksom på, hvis man gerne vil være nogenlunde sikker på at kunne nyde sin pensionsopsparing?

Jeg vælger med vilje at spørge ”dumt”, fordi. Ja, vi skal helst ikke ha’ nogen ulykker, vel?
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1363
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 29 gæster