6B4G

Rør i alle afskygninger

6B4G

Indlægaf mikskov » søn 10. feb 2013 19:02

Ville høre om der er nogen der har erfaring med dette rør. Lyder det fx anderledes end 2A3?
mikskov
 
Indlæg: 40
Tilmeldt: 06 sep 2011
Lokalitet: Hellerup

Re: 6B4G

Indlægaf Tonni » søn 10. feb 2013 19:05

Det er en 2A3 med en anden glød... Nogle har snakket om det er lidt mere "hysterisk" vedr brum fra gløden. Men ellers...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4823
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: 6B4G

Indlægaf mcs_5 » søn 10. feb 2013 20:09

Det er (endnu) sværere at få lavet en brumfri SE forstærker med 6B4G (eller 6S4S), så der skal man nok bruge DC. Til PP forstærkere skulle det være OK med AC-glød - men det har jeg ikke prøvet endnu...

Venlig hilsen

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: 6B4G

Indlægaf jcr1972 » søn 10. feb 2013 21:45

Der sidder sådanne 2 i push-pull på en gammel Philco radio jeg har. Den er dog ikke færdigrestaureret så jeg kan ikke be/afkræfte brumproblemer. Der sidder dog et potentiometer i gløden til at udligne brum, så det kan godt tyde på at det kan være et problem selv ved push-pull trin. I manualen står der også at indtil rørene er driftsvarme må man regne med brum da man først udbalancerer brum når de er varmet godt op.

Mvh.

Jan
jcr1972
 

Re: 6B4G

Indlægaf mikskov » tors 14. feb 2013 20:46

Tak for input. De er meget billigere end nos 2A3. Så jeg glæder mig til at afprøve det med rør 26 i indgangen.
mikskov
 
Indlæg: 40
Tilmeldt: 06 sep 2011
Lokalitet: Hellerup

Re: 6B4G

Indlægaf mikskov » tirs 12. mar 2013 12:49

Hej Jan. Fik du nogle brumproblemer? Mvh Mik
mikskov
 
Indlæg: 40
Tilmeldt: 06 sep 2011
Lokalitet: Hellerup

Re: 6B4G

Indlægaf jcr1972 » ons 13. mar 2013 13:18

Hej Mik.

Jeg er endnu ikke nået til renoveringen, da jeg har en del andre projekter som står for tur først. Desuden ender det nok med at blive en temmelig stor omgang at få den færdig fordi den skal have "hele turen". Men mit umiddelbare gæt er, at brum ikke er noget problem, i hvert fald ikke hvis man monterer potentiometre til at udbalancere det. Jeg ved så ikke mht. single ended udgangstrin. De er generelt mere følsomme mht. brum synes jeg. Disse udgangsrør er jo brugt i hobetal i forskellige konstruktioner gennem tiden, og førhen brugte man jo typisk meget følsomme højttalere, så jeg er nu ret sikker på at man kan gøre dem "brumfri". Ellers var der jo ingen idé i at bruge dem :)

Mvh.

Jan
jcr1972
 


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 21 gæster