Hjælp til rør

Rør i alle afskygninger

Hjælp til rør

Indlægaf busborg » tors 28. mar 2013 14:16

Hej er ny i denne verden og skal lige prøve
en billig kina rørforstærker som jeg fik med i en handel.
de rør der sider i ser lidt triste ud men hvad fabrikat skal man gå efter
er jo en jungel for en nybegynder..
tybe er 4 stk EL84 (6P14) og 2 stk 6N3
hvad jeg lige kan finde ud af.
På forhånd tak
Mvh Søren
busborg
 
Indlæg: 46
Tilmeldt: 17 okt 2012
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Hedensted

Re: Hjælp til rør

Indlægaf spuncut » tors 28. mar 2013 14:40

Hvorfor vil du skifte rør, lyder den skidt ?

Mht. EL84 så er der standard okay TAD eller JJ rør til ca. 250,- for et par, eller fine NOS Philips eller Mullard rør til rigtigt mange penge.
6N3 eller 5670 kan fås i russisk NOS her :
http://www.tubeampdoctor.com/de/shop_Ro ... Roehre_909
Om det så lige er lykken skal jeg ikke kunne sige, men der er da lidt at google på..
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3616
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Hjælp til rør

Indlægaf busborg » tors 28. mar 2013 15:22

Hej og tak for svaret nej den lyder godt i mine ører
men de ser brændte ud i toppen. der står gold lion
på el 84 rør fandt jeg ud af. ved jo godt det ikke er en rørforstærker
i verdensklasse men er da villig til at ofrer lidt for
at få den beste lyd ud af den vis man kan det med
sådan en :roll:
Mvh Søren
busborg
 
Indlæg: 46
Tilmeldt: 17 okt 2012
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Hedensted

Re: Hjælp til rør

Indlægaf Nullergøj » tors 28. mar 2013 15:41

Der er flere rørtyper der er sorte i toppen hvis det er det skal du ikke lade dig nare. Golden lion er udemærkede rør.
EL84 er et ganske godt lydende rør men det har ikke så stor effekt så det skal ikke være alt for tunge højtalere.
Nullergøj
 

Re: Hjælp til rør

Indlægaf spuncut » tors 28. mar 2013 15:58

Genalex Gold Lion er rør i den dyre ende :
http://www.tubedepot.com/gl-n709.html

Det er først galt hvis rørene bliver hvide på indersiden af glasset, så er der nemlig en utæthed et sted.
Ja to EL84 i UL-mode laver typisk en 8-10 watt, med de rigtige højtalere kan det lyde rigtigt godt.
Du skal dog nok ikke forvente at den kan puste skummet af øllet.
Har du mulighed for at vise nogle billeder ? gerne af indmaden..
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3616
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Hjælp til rør

Indlægaf Fredmarantz » tors 28. mar 2013 18:13

busborg skrev:Hej er ny i denne verden og skal lige prøve
en billig kina rørforstærker som jeg fik med i en handel.
de rør der sider i ser lidt triste ud men hvad fabrikat skal man gå efter
er jo en jungel for en nybegynder..
tybe er 4 stk EL84 (6P14) og 2 stk 6N3
hvad jeg lige kan finde ud af.
På forhånd tak
Mvh Søren


Man kan (næsten) aldrig se på et rør, om det er slidt. Det er rigtigt, at hvis det er hvidt i getterflashen, så er det utæt og skal kasseres.
Hvis der på forstærkeren står "6P14P" - og der sidder EL84 nu - så kunne det være interessant at få checket om anodespænding og gitterspænding er for høje til et eL84-rør. 6P14P kan tåle nogle flere bank (højere anodespænding) (<500V) end EL84 kan (<300V). Hvis forstærkeren er beregnet til 6P14P - kunne man få den mistanke, at anodespændingen sejler oppe omkring de 400V - hvilket ikke nødvendigvis er særlig hensigtsmæssigt.
Det med at de ser "brændte" ud i toppen er svært at tage stilling til, hvis du ikke lige kaster et tydeligt og repræsentativt billede ind her på forum. Det betyder oftest ingenting.
Hvad du skal smide i af andre rør....? - ja- det beror helt på anodespændingen. Hvis du kommer højt op - så kan jeg på det kraftigste anbefale, at du anskaffer dig et sæt 6P14P-EV - som er et meget robust rør og som i manges ører klinger rigtig godt - også mine. Det er netop -EV-røret, som får mange roser.
Hvis anodespændingenre er nede på max. 300V, så bestemmer din pengepung resten. Så kan du fx vælge de fine (som også Spuncut foreslår - Philips(Mullard) - Valvo - Telefunken osv...) - ellers du kan vælge nogle af de nyproducerde, som også foreslås. Du skriver, at du da er villig til at ofre nogle penge på, hvis det er det, der skal til - så NOS-rørene (Philips/Mullard m.fl.)kan da komme på tale.
Men måske er de rør, som du allerede har til at sidde i den ganske fine og derfor er det slet ikke sikkert, at de bør skiftes.
Jeg kan se, at du bor i Hedensted -
Et af vore medlemmer her på forum - "Tube Mania" bor ikke så langt derfra - og hvis han ser denne tråd - kan han garanteret hjælpe dig i havn - også med kontrolmåling af dine nuværende rør.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Hjælp til rør

Indlægaf busborg » tors 28. mar 2013 19:52

Tusind tak til alle for info :cool1:
Som sagt har jeg ikke en dyt forstand på det her med rør
og anodespændingenre :oops: et foto kan jeg da smide herinde
med det er jo ikke en vintage rørforstærker men en billig
kina model som jeg fik i en byttehandel for en technics eq som
jeg selv købte for 250 kr. så et foto
vil jo nok kunne få smilet og grinet frem hos jer alle her :roll:
det ene rør af de fire gløder næsten ikke og basen forvrænger
i venstre side også ved lav styrke.
ham jeg byttede med fortalte at den skulle være på ca 15w push pull.
jeg vil prøve at få taget foto af indmaden rør osv måske der
kan gøres lidt for at gøre den bedre end da den kom fra kina
har jo læst lidt om nogle der har ændret i kina modeller.
og måske det er springbræt til en ordentlig rørslæde i stedet
for min pioneer m90a
Mvh Søren
busborg
 
Indlæg: 46
Tilmeldt: 17 okt 2012
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Hedensted

Re: Hjælp til rør

Indlægaf mcs_5 » tors 28. mar 2013 20:13

Fredmarantz skrev:Hvis der på forstærkeren står "6P14P" - og der sidder EL84 nu - så kunne det være interessant at få checket om anodespænding og gitterspænding er for høje til et eL84-rør.

EL84 hedder 6P14 i Kina, så det kan du ikke udlede noget af. Et 6P14P kan ikke tåle flere bank end et EL84 - de er stort set identiske. Det er 6P14P-EV der kan tåle mere. Men 6P14P-EV er et glimrende rør under alle omstændigheder...

6N3 kan du skifte til Russiske eller Ukrainske 6N3P, som skulle være bedre. Du skal ikke give 6,40 euro for dem - det er alt for dyrt. Du kan også bruge 5670, 2C51(W) eller WE396A.

Venlig hilsen

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Hjælp til rør

Indlægaf Fredmarantz » tors 28. mar 2013 20:48

mcs_5 skrev:
Fredmarantz skrev:Hvis der på forstærkeren står "6P14P" - og der sidder EL84 nu - så kunne det være interessant at få checket om anodespænding og gitterspænding er for høje til et eL84-rør.

EL84 hedder 6P14 i Kina, så det kan du ikke udlede noget af. Et 6P14P kan ikke tåle flere bank end et EL84 - de er stort set identiske. Det er 6P14P-EV der kan tåle mere. Men 6P14P-EV er et glimrende rør under alle omstændigheder...

6N3 kan du skifte til Russiske eller Ukrainske 6N3P, som skulle være bedre. Du skal ikke give 6,40 euro for dem - det er alt for dyrt. Du kan også bruge 5670, 2C51(W) eller WE396A.

Venlig hilsen

Mikkel


Se- det var jo godt, at det lige blev gjort klart. Tak for det, Mikkel. :thumbsup: Så er der vel også grobund for håbet om spændingerne, som tillader, at man kan vælge løs. Ja- 6P14P-EV er et rigtig godt rør - så er man da på den sikre side :p . Det er nu også lidt besnærende at tænke på NOS-rørene fra Vesteuropa, men det er lidt sværere at komme til en fin kvartet af disse - og væsentligt dyrere.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Hjælp til rør

Indlægaf eggers » tors 28. mar 2013 22:04

Du kan generelt høre om rørene er slidte eller ej. Er de ved at være brændt ud så begynder de at støje og skratte, og/eller at lyde mumlende og/eller bassvage. Hvis den spiller fint er rørene fine.

Generelt har jeg gode erfaringer med at skifte indgangsrør til NOS rør af vestlig verden produktion. Som udgangsrør er Kina–rør tit det bedste *og* billigste. Det afhænger dog helt af den specifikke model forstærker. Google den og se om andre har erfaringer med forskellige rør.
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Amsterdam
Lokalitet: Amsterdam

Re: Hjælp til rør

Indlægaf Fredmarantz » tors 28. mar 2013 22:10

eggers skrev:Du kan generelt høre om rørene er slidte eller ej. Er de ved at være brændt ud så begynder de at støje og skratte, og/eller at lyde mumlende og/eller bassvage. Hvis den spiller fint er rørene fine.


Der er mange, som først, når de skifter deres rør - opdager, at de gamle var slidte, når de hører de friske. Et rør slides langsomt og ofte sker det "umærkeligt" - det er først, når det er groft nok, at man begynder at lægge mærke til det.

Defekte rør er ikke nødvendigvis det samme som slidte rør. Hvis et rør er/bliver defekt, giver det sig udtryk på mange måder - fx skrat - redplating- manglende glød - summen/brummen - manglende signal/forbindelse - mystisk lyd - resonanser - klirren osv.....

Men jo - hvis det lyder fint, så er det nok ikke helt galt :p

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Hjælp til rør

Indlægaf spuncut » fre 29. mar 2013 03:26

Glem ikke mikrofoni.

EL84M er et mili-rør der kan lidt mere på alle fronter :
http://www.tubedepot.com/so-el84m.html
Højere Anodeeffekt, Anodespænding, gm og lidt større flaske.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3616
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Hjælp til rør

Indlægaf mcs_5 » fre 29. mar 2013 04:17

spuncut skrev:Glem ikke mikrofoni.

EL84M er et mili-rør der kan lidt mere på alle fronter :
http://www.tubedepot.com/so-el84m.html
Højere Anodeeffekt, Anodespænding, gm og lidt større flaske.

Det er kun en billig kopi. Køb det rigtige 6P14P-EV istedet for.

Venlig hilsen

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Hjælp til rør

Indlægaf rørglad » fre 29. mar 2013 11:25

Den som søger skal finde. Og som du har set, er der mange her på "Vintage HIFI", som gerne vil hjælpe.
Hvis du har lyst til at køre til Viborg, kan du få målt dine rør samt høre din forstærker spille med et par af de gode gamle europæiske fabrikater.
mvh Nils
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: Hjælp til rør

Indlægaf busborg » fre 29. mar 2013 17:00

Tusind tak til alle så kom der lidt data på den lille fætter
Anodespænding 250V
1 rør defekt
Den lille rørfætter ydede 7W...25hz-50KHz
1Khz 5W 2% forvrængning hovedsagelig 2.Harmoniskden
kan trække 4-8ohm...det kan være den er optimeret til 4ohm og kan i så fald yde mindst 10W i den impedans.

Med lidt hjælp fra en ven i nøden fik vi målt den ud
og tusind tak for det, :cool1: men til de sølle ca 300 kr går det vist ikke helt galt
Lige et foto af den lille fætter på ca 7 kg :lol:
Mvh Søren
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
busborg
 
Indlæg: 46
Tilmeldt: 17 okt 2012
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Hedensted

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 30 gæster