udgangstrafoer QuadII

Rør i alle afskygninger

udgangstrafoer QuadII

Indlægaf vfr750 » tors 4. apr 2013 18:31

Hej!

Har købt mig et sæt Quad II golden jubilee.

Mit problem er: de kan kun køre i enten 8-16 ohm (mine højttalere har imp.4-ohm)

Kan der fås trafoer, der passer til Quad`erne i 4-ohm??

mvh

Bo
vfr750
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 19 mar 2013
Lokalitet: Hammel

Re: udgangstrafoer QuadII

Indlægaf his067 » tors 4. apr 2013 18:34

Det betyder ikke en brik: jeg har et par Radford MA50 som "kun" kan tilsluttes 8 Ω højtalere. Jeg har også prøvet og lege med mine STA25eres impedans omskiftere: jeg kan ikke høre forskel.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (ind imellem: Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE22, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3836
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: udgangstrafoer QuadII

Indlægaf Tube mania » tors 4. apr 2013 18:57

Hmm...ja det er jo helt i tråd med hvad jeg har konstateret adskillige gange...vi kan ikke høre der er et problem før det hele er ved at brænde sammen. Jeg vil ikke afvise at det 'går godt', men jeg vil til gengæld påstå det ikke er ideelt.

Sterephile skriver http://www.stereophile.com/content/quad ... asurements


The Quad's single output-transformer tap is optimized for an 8 ohm load impedance. Fig.4 shows how the measured THD+noise percentage in the amplifier's output varies with power into loads ranging from 2 to 16 ohms. Taking our usual definition of "clipping" as being 1% THD+N, the amplifier gives out the most power into 16 ohms (fig.4, bottom trace), 16W or 15.05dBW. However, relaxing the definition to 3% THD+N indicates that the Quad gives its maximum output into 8 ohms, at 27W (14.3dBW), compared with 24W into 16 ohms. However, this graph reveals that loads below 8 ohms are to be avoided, the Quad II delivering a maximum of 12W into 4 ohms and just 5W into 2 ohms, again at 3% THD+N.

Billede

Jeg har skrevet et indlæg om emnet lidt nede på denne side;
http://www.vintagehifi.dk/forum/viewtop ... &start=180

Jeg tror desværre ikke det er muligt at få trafoer med 4 ohm udtag til den og det ærgrer mig at det ikke er standard med minimum et 4 ohm udtag...det gør forstærkeren langt mere flexibel. Den ville næsten ikke miste miste effekt i 8ohm og rørene har kun godt af det.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: udgangstrafoer QuadII

Indlægaf luc » fre 5. apr 2013 14:14

Jeg er så rør-dum så jeg tør stille spørgsmålet:

kan man så ikke justere HT impendansen?
det havde jeg gjort (uden at vide hvad der sprang i luften!!)
sorry!


/luc
Revox B790, TD 160 og 147, Rogers LS3/5A - AB1, Luxman – D-113D, Cambidge Audio DAC, Luxman C-12, B-12ere, M-12, Sony Elcasset EL-7, Panasonic 8-track, Philips DCC, Sony MD + det løse.
Brugeravatar
luc
 
Indlæg: 523
Tilmeldt: 03 okt 2012
Lokalitet: 1720 Vesterbro

Re: udgangstrafoer QuadII

Indlægaf jcr1972 » fre 5. apr 2013 20:13

Man kan sætte (endnu) en trafo imellem, det er nok den eneste måde at hæve impedansen på...

Jeg forstår ikke hvorfor der stort set altid absolut skal være et 16 Ohms udtag på mange af de gamle forstærkere, mens man oftere ser 4 Ohms udtaget udeladt. Mine egne forstærkere kører klart bedst i dette udtag, og på trods af at det er meget "nemme" højttalere der er tilsluttet, og som kun et enkelt sted lige er nede og røre 6 Ohm, så kan jeg overhovedet ikke mærke at udg. effekten skulle være lavere som på 8 Ohms udtaget (med 8 Ohms belastning). Jeg synes tværtimod der er mere "smæk" på, især ved højere lydstyrker. Jeg har altid haft bedst erfaring med at vælge det udtag som er en tand lavere end ht impedansen.

Mvh. Jan
jcr1972
 

Re: udgangstrafoer QuadII

Indlægaf luc » lør 6. apr 2013 11:15

Så en 6ohms ht skal på 4ohms udtag istedet for 8?

Jeg har 4,8 og 16 på mine fisher monoblokke og ht hat eb impedans på 6. Jeg har tilsluttet dem på 8 ohms udtag.
Er det optimalt ?
Revox B790, TD 160 og 147, Rogers LS3/5A - AB1, Luxman – D-113D, Cambidge Audio DAC, Luxman C-12, B-12ere, M-12, Sony Elcasset EL-7, Panasonic 8-track, Philips DCC, Sony MD + det løse.
Brugeravatar
luc
 
Indlæg: 523
Tilmeldt: 03 okt 2012
Lokalitet: 1720 Vesterbro

Re: udgangstrafoer QuadII

Indlægaf Tube mania » lør 6. apr 2013 11:49

Ja...som Jan siger...det er bedre at bruge et udtag i lavere ohm-tal end højere, men hvis du nu stiller din forstærker til at spille med moderat lydstyrke og uden at pille ved volumen prøver de 3 udtag vil du opdage at 4 ohms udtaget spiller tydeligt lavere end 8 og 16ohm. Derfor er man tilbøjelig til ikke at vælge 4 ohm...selvom det er bedst og helt konkret; Forstærkeren præsterer sansynligvis den største effekt til dine højtalere i dette udtag pga bedste tilpasning...der skal blot skrues lidt højere op.

Moderat lydstyrke kan f.ex være 5W

Spændingen i 4 ohm udtaget vil være 4,5V (5W i 4ohm)

Spændingen i 8 ohm udtaget vil være 6,3V (5W i 8ohm)

Spændingen i 16ohm udtaget vil være 8V (5W i 16ohm)

Derfor lyder 8 og 16 ohm højest, men belaster du 8ohm udtaget med 4 ohm halveres forstærkerens præstation..en 25W forstærker reduceres måske til 12W som i ovenstående tilfælde med Quad forstærkeren...det er ikke gangbart, men den anden vej f.ex 6ohm til 4ohm udtag...da har forstærkeren det godt og kan præstere ca fuld effekt.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: udgangstrafoer QuadII

Indlægaf vfr750 » lør 6. apr 2013 14:17

Hej Tube mania!

D.v.s, at jeg med tiden "brænder" mine Quader af på mine 4-ohms højttalere (Snell A3i)?

Tak for dit, og andres indlæg.

vfr750
vfr750
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 19 mar 2013
Lokalitet: Hammel

Re: udgangstrafoer QuadII

Indlægaf Tube mania » lør 6. apr 2013 14:47

Njaa...ikke bogstaveligt, men du må forvente en tidligere nedslidning af udgangs-rørene samt en dårlig udnyttelse af forstærkeren som helhed. Mindre effekt og højere forvrængning er nok ikke lige det der er på ønskelisten, men det er det der sker.

Det er desværre et faktum man ikke kan/bør se bort fra..rørfabrikanterne har udstukket nogle retnings-linier for brugen af deres rør. Ved at belaste et 8ohm udtag med 4ohm fraviger disse retnings-linjer med 100%...der er selvfølgelig lidt *elastik* i det, men slet ikke noget der kan hjælpe i den situation.

Edit

Læste lidt rundt omkring...ser ud til den højtaler godt kan lide power og strøm..mange bruger en transistor-basse til bunden og noget andet til resten. Tror ikke den er en god match med en lille fin forstærker.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: udgangstrafoer QuadII

Indlægaf eggers » lør 6. apr 2013 15:04

vfr750 skrev:Hej Tube mania!

D.v.s, at jeg med tiden "brænder" mine Quader af på mine 4-ohms højttalere (Snell A3i)?

Tak for dit, og andres indlæg.

vfr750


Lige et par tips om A/III og forstærkere. Snell A/III er vanskelige at drive. Impedansdyk og fasedrej i bassen kræver en stærk solid state effektforstærker. Jeg har selv kørt med en rørslæde på mine A/III, og skiftet til Pass Labs X250 kunne i den grad mærkes. Især i mellembasområdet hvor A/III’erne er svage hjælper nogle muskler gevaldigt.
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Amsterdam
Lokalitet: Amsterdam


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 23 gæster