12ax7

Rør i alle afskygninger

12ax7

Indlægaf Anderscastle » tors 25. jun 2015 11:57

Hej Alle

Påtænker at give min hovedtelefons forstærker på mit arbejde et nyt rør. Den har på nuværende tidspunkt et Telefunken 12ax7 longplate(?) i som lyder fint, men ind imellem kan jeg også godt hælde til et russer rør som var væsentlig billigere end det telefunken rør et 6h2p-ev, som også gør det mægtig fint.
Nu skal jeg være ærlig og tilstå jeg har ikke den store viden eller vandring i Rørforstærker, har planer om at skaffe en på et tidspunkt, er blot usikker på hvilken men det er off topic.
Så et forespørgsel indlæg blandet med et købes ;) (håber webmaster tilgiver mig ;) ) Er der en eller flere som kan anbefale et godt rør, (12ax7) og er der en som gerne vil af med et?

På forhånd tak.
Lidt blandet. Noget nyt og noget gammelt
Anderscastle
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 31 mar 2014
Geografisk sted: Københavnsområdet.
Lokalitet: Bagsværd

Re: 12ax7

Indlægaf Tonni » tors 25. jun 2015 13:17

Der er en guds velsignelse af forskellige "12AX7" rør. ECC83, ECC803, E83CC, CV4004, 7025 og mange flere. Hver af dem er så igen delt op på producenter...
Hvilke rør du vil finde tiltalende må vel bero på dine behov. Hvilken lyd søger du, og hvordan lyder de rør du har prøvet i forhold til det? Rør påvirker lyden forskelligt, afhængigt af hvilket kredsløb de sidder i. Derfor er det ikke "bare" at anbefale en type og så er alting godt... :)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: 12ax7

Indlægaf Anderscastle » tors 25. jun 2015 15:08

Modtaget :p og forstået ;)

Jeg har kun haft tre igennem. De to omtalte og en kineser. Det kineser rør gjorde ikke noget godt.
Jeg lytter mest til klassisk musik og sigter mest af alt i mod at få lyden i den retning. Jeg vil gerne kunne høre træet i instrumenterne. Det må gerne være så rundt som overhovedet muligt :p

Da jeg desværre ikke er så heldig som Kaptajnen at have mit eget kontor, må jeg ty til de mindre afspiller og jeg har en Philips CD 850 stående. Den har en fin hovedtelefon udgang, og kan snildt drive mine HD 650 og HD 540.

Men nu ejer jeg også et ’rør’ og tænkte det ville være oplagt at få det bedste ud af det.
Lidt blandet. Noget nyt og noget gammelt
Anderscastle
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 31 mar 2014
Geografisk sted: Københavnsområdet.
Lokalitet: Bagsværd

Re: 12ax7

Indlægaf MaxJ » tors 25. jun 2015 17:18

Telefunken er et rigtig godt rør til det men der er også Siemens, det må komme an på en prøve.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: 12ax7

Indlægaf Gottschalck » tors 25. jun 2015 19:42

Jeg er meget glad for de gamle ECC-83 Philips long plate rør fra slutningen af 50'erne med 17mm anoder. Meget mere musikalske end TF. Du er velkommen til at prøve et fra mig.
Jesper
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: 12ax7

Indlægaf Anderscastle » tors 25. jun 2015 22:04

Hej Jesper.

Det tilbud vil jeg ikke sige nej til. Sådan et rør vil jeg gerne prøve. Jeg sender dig lige en PB.

Vh Anders
Lidt blandet. Noget nyt og noget gammelt
Anderscastle
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 31 mar 2014
Geografisk sted: Københavnsområdet.
Lokalitet: Bagsværd

Re: 12ax7

Indlægaf acj1980 » fre 26. jun 2015 04:27

MaxJ skrev:Telefunken er et rigtig godt rør til det men der er også Siemens, det må komme an på en prøve.


visser perioder købte Siemens rør hos... philips;-)
Telefinken derimod har altid vundet stort på høj kvalitet og slidstyrke, især deres Ef80, ofte har jeg målt disse som havde været i daglig brug i 15-20år uden at røret det mindste er slidt så det kunne måles ;-)
acj1980
 

Re: 12ax7

Indlægaf MaxJ » fre 26. jun 2015 08:47

acj1980 skrev:
MaxJ skrev:Telefunken er et rigtig godt rør til det men der er også Siemens, det må komme an på en prøve.


visser perioder købte Siemens rør hos... philips;-)
Telefinken derimod har altid vundet stort på høj kvalitet og slidstyrke, især deres Ef80, ofte har jeg målt disse som havde været i daglig brug i 15-20år uden at røret det mindste er slidt så det kunne måles ;-)


Det er rigtigt men nu snakker jeg naturligvis om de rigtige Siemens og ikke om Telefunken og Philips som også har leveret Siemens.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: 12ax7

Indlægaf jegwan » fre 26. jun 2015 21:47

Gottschalck skrev:Jeg er meget glad for de gamle ECC-83 Philips long plate rør fra slutningen af 50'erne med 17mm anoder. Meget mere musikalske end TF. Du er velkommen til at prøve et fra mig.
Jesper


Lyder godt. Er det som Mullards long plate fra samme tid?

Jeg har også lidt forskellige typer 12ax7, som du også er velkommen til at prøve.

Jégwan
jegwan
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 29 mar 2015
Lokalitet: Slagelse

Re: 12ax7

Indlægaf Gottschalck » fre 26. jun 2015 22:00

Jeg kender ikke Mullard long plate.
Er du sikker på det?
Vh Jesper

jegwan skrev:
Gottschalck skrev:Jeg er meget glad for de gamle ECC-83 Philips long plate rør fra slutningen af 50'erne med 17mm anoder. Meget mere musikalske end TF. Du er velkommen til at prøve et fra mig.
Jesper


Lyder godt. Er det som Mullards long plate fra samme tid?

Jeg har også lidt forskellige typer 12ax7, som du også er velkommen til at prøve.

Jégwan
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: 12ax7

Indlægaf mcs_5 » lør 27. jun 2015 03:27

Husk lige at Mullard og Philips er samme firma. I skal igang med at læse koderne på rørene, for at finde ud af hvor de i virkeligheden kommer fra.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: 12ax7

Indlægaf Anderscastle » lør 27. jun 2015 08:00

jegwan skrev:
Gottschalck skrev:Jeg er meget glad for de gamle ECC-83 Philips long plate rør fra slutningen af 50'erne med 17mm anoder. Meget mere musikalske end TF. Du er velkommen til at prøve et fra mig.
Jesper


Lyder godt. Er det som Mullards long plate fra samme tid?

Jeg har også lidt forskellige typer 12ax7, som du også er velkommen til at prøve.

Jégwan


Tak :thumbsup:
Jeg ved dog bare ikke hvornår jeg kommer forbi Slagelse. :p men det ville være fedt at prøve forskellige typer. :p
Lidt blandet. Noget nyt og noget gammelt
Anderscastle
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 31 mar 2014
Geografisk sted: Københavnsområdet.
Lokalitet: Bagsværd

Re: 12ax7

Indlægaf jegwan » lør 27. jun 2015 12:00

Jeg arbejder i Albertslund. Så jeg kan kigge forbi en dag efter arbejde, hvis du altså vil synes godt om det.
Jégwan
jegwan
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 29 mar 2015
Lokalitet: Slagelse

Re: 12ax7

Indlægaf jegwan » lør 27. jun 2015 12:11

mcs_5 skrev:Husk lige at Mullard og Philips er samme firma. I skal igang med at læse koderne på rørene, for at finde ud af hvor de i virkeligheden kommer fra.

Mikkel


Yes, præcis. Desværre er koderne ikke altid til at tyde eller at læse på de gamle rør...
jegwan
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 29 mar 2015
Lokalitet: Slagelse

Re: 12ax7

Indlægaf Anderscastle » man 29. jun 2015 08:37

jegwan skrev:Jeg arbejder i Albertslund. Så jeg kan kigge forbi en dag efter arbejde, hvis du altså vil synes godt om det.
Jégwan


hmm...jeg vil nødig virke uhøflig, men apparatet står på mit arbejde, og jeg kan desværre ikke underholde for længe jeg kan maks byde på en kaffe fra den 7 eleven på den anden side af Bernstorffsvej, da vores egen smager gyseligt.:shock: Men jeg er her sent hver torsdag, så hvis du kan leve med de betingelser :p , er du mere end velkommen til at komme forbi..send blot en PB. :p
Lidt blandet. Noget nyt og noget gammelt
Anderscastle
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 31 mar 2014
Geografisk sted: Københavnsområdet.
Lokalitet: Bagsværd

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 30 gæster