På et tidspunkt skal jeg have afgjort, om min Arena FB R 1600 Stereo radio skal ophugges eller renoveres.
Det er en model med indbyggede højttalere, faktisk en rimelig kompakt og 'pæn' model, der måske egentlig fortjener, at blive bevaret.
Når DET er sagt, så vil jeg lige pointere, at den er fyldt med en masse Hunts kondensatorer.
Nemlig, de gamle, sorte modeller, der sikkert allerede var dårlige INDEN de forlod Hunts-fabrikken.
Det er nu ikke et større problem, at udskifte dem, men desværre er bundpladen beskadiget.
Noget er gået gennem pladen og ret ind i toppen af en spole, der ser lidt 'Langbølge-agtig' ud.
(Masser af vindinger, 2 sektioner, placeret ret ud for enden af Langbølge omskifter-knappen)
Top-vindingen på spoleformen er en del massakreret, adskillige trådender stikker ret ud i luften.
For at gå igang med at løse DET problem, har jeg brug for diagrammet.
Kan nogen hjælpe ?
Een ting taler for, at modellen bevares:
Den er lavet med Stereo push-pull udgang.
Rørbestykningen er flg.:
ECC85 i FM-tuneren (Ikke Torotor, men Rotoma, der ser 100% ud som en Torotor ??)
ECH81 AM OSC/CONV.
EF183/EF80 i FM/AM MF
ECC83 som LF pre-amp
4 x ECL82 som preamp/fasevender/udgangsforstærker.
Stereodekoderen er som ses, altså desværre ikke indbygget, hvis der overhoveder har været een...?
Der er ikke megen plads til, at montere sådan en krabat i givet fald.
Radioen er opbygget på print; Arenas skrækkelige røde printbaner, der helst ikke skal se varme fra loddekolben ret længe ad gangen, hvis man vil undgå, at de løsner sig fra printpladen.
Heldigvis findes der i dag Tinsuge-tråd, så det går nok