De forbandede omskiftere i forstærkeren...

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

De forbandede omskiftere i forstærkeren...

Indlægaf KenRas » man 30. dec 2019 00:36

Er overskriften i dette indlæg en sætning I har hørt jer selv sige?

Typisk når lyden helt eller delvis forsvinder i den ene kanal.

Eller har I sommetider sagt til jer selv: “jeg synes ikke den lyder som den plejer ??”

Så skal årsagen måske findes i din forstærkers mange omskiftere.

Jeg anskaffede for et par måneder siden en Rohde & Schwarz UPA Audio Analyzer. Da jeg har arbejdet i mange år med skrive software til at styre måleinstrumenter, var det åbenlyst at der skulle laves noget til at måle på forstærkere.

Under dette arbejde har jeg brugt en 30 watt Technics SU-V500 forstærker fra 90’erne. Ikke just vintage, men problematikken jeg vil vise her er den samme uanset alder.

Med min nye program til UPA’en blev det tydeligt hvad det betyder når kontakten i omskiftere mm. begynder at svigte. Jeg vil her vise to målinger, nemlig Frequency Response og Distortion som funktion af frekvensen. Det bliver lidt teknisk, men jeg tror og håber de fleste kan forstå det.

Forstærkerens tonekontroller var sat i “bypass” mode, knappen hedder “Tone Defeat”, altså ingen tonekontroller aktive. Udgangseffekten var sat til ca. 2 watt. Input var 150 mV på AUX indgangen. Disse 2 grafer viser målingerne.

Frequency Response:
8D6FB857-6818-487F-9C76-387EB0F189E0.png

Distortion (THD):
797A5FAF-0C64-42F3-AB52-4537A6181BF8.png

Her ses det tydeligt at der er forskel på venstre og højre kanal både for frekvensgang og forvrængning. Det er især venstre kanal der har et problem, ser det ud til. Det sjove er at forstærkeren spiller i begge kanaler, så problemet er ikke så alvorligt. Endnu.

Den hurtige løsning for nogle er at motionere diverse omskiftere og vupti, problemet er væk. Eller...??

Jeg gav Tone Defeat knappen en god gang motion og gentog så målingerne. Nu ser det sådan ud:

Frequency Response:
E57DC930-2042-4118-87A8-4A736889BB7F.png

Distortion (THD):
45A91582-A8F1-4D27-9FE5-50C96ABF5564.png

Se det ser jo straks meget bedre ud. Jamen så er problemet måske løst?
Det er det måske for resten af dagen og måske også for næste uge. Jeg lavede den samme øvelse for 3 uger siden med samme resultat, så det tog kun 3 uger før problemet var tilbage.

Jeg gentog processen en gang til, denne gang kun med små forbedringer.

Jeg har med vilje IKKE renset omskiftere i forstærkeren, da jeg ville undersøge hvor hurtigt problemet vendte tilbage. Og det gik jo stærkt.

Den rigtige løsning er selvfølgelig at få forstærkeren serviceret og renset. Ellers bliver det en evig kamp og en masse irritation.

Jeg håber indlægget var brugbart og giver stof til eftertanke :Thumpsup:

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh Kenneth

Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
Brugeravatar
KenRas

Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: De forbandede omskiftere i forstærkeren...

Indlægaf Fredmarantz » man 30. dec 2019 01:26

Jeg synes, at det er meget brugbart indlæg og relevant emne. Vi må vel på det nærmeste erkende, at netop vores forum vel er det mest relevante at poste dette i - i det hele taget. ;)

Det kunne være interessant at poste tilsvarende målinger med et apparat, som var blevet renset fagligt korrekt og se - om apparatet efter fx. 6 måneder stadig kunne erklæres ca. fejlfrit.

Tak for et godt oplysende indlæg/emne. :thumbsup:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Fredmarantz » man 30. dec 2019 01:38

..og nu vi er ved omskiftere og rensning osv, så KAN jeg altså ikke lade være med at poste dette link til "mekanisk dybderensning" af fx Marantz-omskiftere. Dette link fortæller og billeddokumenterer på fantastisk vis, hvordan man kan gøre, hvis man altså har stærke nerver, god tro på egne evner og en kirurgisk rolig hånd. Denne omskifter findes på en lang række apparater fra mange forskellige mærker fra sen-tresserne og langt ind i 70'erne og måske endda endnu længere frem.

https://audiokarma.org/forums/index.php ... ng.266269/

Jeg har efterhånden prøvet det nogle gange - men det er bestemt ikke uden risiko for en tabt fjeder, som kan være overordentlig vanskelig af finde - så pas godt på fjedrene. Lykkes operationen, er switchen virkelig velfungerende.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf le-tube » man 30. dec 2019 03:02

..
Senest rettet af le-tube man 30. dec 2019 16:24, rettet i alt 1 gang.
le-tube
Slettet efter eget ønske

Lokalitet: aa

Indlægaf x-tian » man 30. dec 2019 09:35

Super relevant og jeg er helt vild med at du har relevante målinger med :cool1:
Jeg lige komme med en erfaring, Jeg plejer godt nok at pille omskifteren helt ud og pille den fra hinanden for at kunne komme til alle kontaktflader.
Til at rense kontaktsættet bruger jeg en glasbørste og smører med Super Lube efterfølgende
IMG_20191230_082813_4.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
x-tian

Lokalitet: Rakkeby, Mors

Indlægaf MaxJ » man 30. dec 2019 12:10

x-tian skrev:Super relevant og jeg er helt vild med at du har relevante målinger med :cool1:
Jeg lige komme med en erfaring, Jeg plejer godt nok at pille omskifteren helt ud og pille den fra hinanden for at kunne komme til alle kontaktflader.
Til at rense kontaktsættet bruger jeg en glasbørste og smører med Super Lube efterfølgende
IMG_20191230_082813_4.jpg

Jeg plejer at bruge kontaktfedt, men superlube er sikkert lige så godt.
Brugeravatar
MaxJ

Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Indlægaf Elektronik » man 30. dec 2019 15:14

På de fleste forstærkere jeg har haft fingre i, er blevet reduceret til ren forstærker blok dvs alle omskiftere og VC's fjernet og luset på printet. Dvs kun 2 phono stik ind. ;)
Alle fornuftige hifi lyttere bruger forforstærker til flere lydkilder. ;) :thumbsup:
Elektronik

Indlægaf Nillerviborg » man 30. dec 2019 20:40

Elektronik skrev:På de fleste forstærkere jeg har haft fingre i, er blevet reduceret til ren forstærker blok dvs alle omskiftere og VC's fjernet og luset på printet. Dvs kun 2 phono stik ind. ;)
Alle fornuftige hifi lyttere bruger forforstærker til flere lydkilder. ;) :thumbsup:

- Og når så omskiftere mm. i den korrekte tidstypiske forforstærker begynder og svigte, hvad vil du så ??
Ha 7 Forskellige / ens anlæg stående i lytterummet til hver sin kilde ???

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem

Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Indlægaf x-tian » tirs 31. dec 2019 07:59

Har lige haft en Technics SL 2000 inde hvor hastigheden blev ustabil efter ca. 1 time (både ved 33 1/3 og 45 omd) (lignede en periodisk fejl på IC'en) det viste sig at være en omskifter der var defekt . Så De forbandede omskiftere også i andet end forstærkere.
Brugeravatar
x-tian

Lokalitet: Rakkeby, Mors

Indlægaf MaxJ » tirs 31. dec 2019 11:37

Nillerviborg skrev:
Elektronik skrev:På de fleste forstærkere jeg har haft fingre i, er blevet reduceret til ren forstærker blok dvs alle omskiftere og VC's fjernet og luset på printet. Dvs kun 2 phono stik ind. ;)

- Og når så omskiftere mm. i den korrekte tidstypiske forforstærker begynder og svigte, hvad vil du så ??
Ha 7 Forskellige / ens anlæg stående i lytterummet til hver sin kilde ???

/ Lars

Så hører jeg til den dumme gruppe for mine indgangs relæer sidder der stadig og bruger ikke ekstern forforstærker. Keep it simple.
Brugeravatar
MaxJ

Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Tilbage til Vintage transistor-udstyr