Sansui AU-555 som forforstærker

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Sansui AU-555 som forforstærker

Indlægaf Fredmarantz » søn 26. apr 2020 22:28

Det lyder som om der enten er en decideret fejl på forstærkeren (selvsving) eller den er justeret forkert.

Jeg kiggede lige efter dens SM på Hifiengine og fandt dette i manualen.

Det kunnejo være, at nogen havde stillet bias voldsomt højt.

Kan du mon tjekke hhv. DC-balancen og Bias?

Uanset hvad, ville jeg lade den servicere/få den kigget igennem og reppet. Det er en fin gl. sag.

Vh
Freddy
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf spuncut » søn 26. apr 2020 23:58

pqrannes skrev:Så fik jeg tjekket løsningen med at jorde main-in på effektforstærker delen. Det synes umiddelbart ikke at løse probleme: AU-555eren bliver stadig for varm bagpå. Jeg må ud og løber en interessant forforstærker op. Gerne fra 60er, til nød fra de tidlige 70ere. Eller noget passivt?

PQR

Hej Peter
Bliver den også varm hvis du geninstallerer bøjlerne og tilslutter et sæt højtalere?
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf pqrannes » man 27. apr 2020 07:33

spuncut skrev:
pqrannes skrev:Så fik jeg tjekket løsningen med at jorde main-in på effektforstærker delen. Det synes umiddelbart ikke at løse probleme: AU-555eren bliver stadig for varm bagpå. Jeg må ud og løber en interessant forforstærker op. Gerne fra 60er, til nød fra de tidlige 70ere. Eller noget passivt?

PQR

Hej Peter
Bliver den også varm hvis du geninstallerer bøjlerne og tilslutter et sæt højtalere?
MVH Henning

Godt spørgsmål. Det tjekker jeg i aften.

Og til Freddy. Jeg kan ikke huske om jeg nogensinde har stillet bias mm på den. Og du har ret i at det er værd at tjekke også. Og ja, den er fin og fortjener et eftersyn. Vi må ha Aqrannes på banen en vinterdag.

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 9240 Nibe
Lokalitet: Nibe

Indlægaf bjerager » man 27. apr 2020 09:58

pqrannes skrev:Min Luxman CL-350 forforstærker er vist træt (det lyder sådan), så derfor får en jævnaldrende Sansui AU-555 integreret forstærkere lov at agere forforstærker. Nu hvor jeg spiller på den sådan, har jeg lagt mærke til at den bliver ret varm bagpå. Skal jeg holde op med at bruge den sådan?

PQR

Men hvis det oprindelige problem er at din Luxman er træt, så var det måske bedre at bruge kræfterne på at få dén til at lyde "ikke træt" - just saying....
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager

Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Indlægaf pqrannes » man 27. apr 2020 10:58

bjerager skrev:
pqrannes skrev:Min Luxman CL-350 forforstærker er vist træt (det lyder sådan), så derfor får en jævnaldrende Sansui AU-555 integreret forstærkere lov at agere forforstærker. Nu hvor jeg spiller på den sådan, har jeg lagt mærke til at den bliver ret varm bagpå. Skal jeg holde op med at bruge den sådan?

PQR

Men hvis det oprindelige problem er at din Luxman er træt, så var det måske bedre at bruge kræfterne på at få dén til at lyde "ikke træt" - just saying....

Ja, Anders, det skal også gøres. Ak.

Den fine Lux forforstærker nåede jeg jo aldrig at drømme om; den fik jeg pludseligt i en byttehandel, og når det kommer til stykket drømmer jeg vist om en rørforforstærker til mit Siemens/Klangfilm setup.

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Indlægaf bjerager » man 27. apr 2020 11:27

pqrannes skrev:
bjerager skrev:

PQR

Den fine Lux forforstærker nåede jeg jo aldrig at drømme om; den fik jeg pludseligt i en byttehandel, og når det kommer til stykket drømmer jeg vist om en rørforforstærker til mit Siemens/Klangfilm setup.

PQR

Noget i den stil: http://www.tube-classics.de/TC/Klangfilm/Preamps/Preamps.htm
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager

Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Indlægaf pqrannes » man 27. apr 2020 11:40

bjerager skrev:
bjerager skrev:
pqrannes skrev:

PQR

Noget i den stil: http://www.tube-classics.de/TC/Klangfilm/Preamps/Preamps.htm

Ja, dem vil jeg gerne skrives op til. Men mindre kunne nu også gøre det.

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Indlægaf x-tian » man 27. apr 2020 17:48

Lige en tanke
Hvis den bare skal bruges som preamp hvad så med at afkoble effekt delen ved strømforsyningen (efter hvad jeg kan se på billedet burde det være en forholdsvis nem operation) så bruger den heller ikke strøm til at drive noget der ikke bliver brugt -- og den kan altid reetlaberes hvis man har tid/lyst og lejlighed til gå i kast med den

Med venlig hilsen
Christian
Brugeravatar
x-tian

Lokalitet: Rakkeby, Mors

Indlægaf pqrannes » tirs 28. apr 2020 08:47

x-tian skrev:Lige en tanke
Hvis den bare skal bruges som preamp hvad så med at afkoble effekt delen ved strømforsyningen (efter hvad jeg kan se på billedet burde det være en forholdsvis nem operation) så bruger den heller ikke strøm til at drive noget der ikke bliver brugt -- og den kan altid reetlaberes hvis man har tid/lyst og lejlighed til gå i kast med den

Med venlig hilsen
Christian

Tak for input. Den skal ikke bruge som forforstærker i det lange (eller bare ret lange) løb, så det vil nok være for drastisk et indgreb.

Jeg vil se at få den tjekket af som alm. fungerende forstærker og se om den også bliver varm da.

Mit forforstærkerbehov må snarest løses på en anden måde.

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Indlægaf hificlassic » tirs 28. apr 2020 10:15

Den Luxman CL350 er jo altid velkommen hos mig, og du må gerne låne noget andet indtil du får købt en rørforforstærker
Vh Verner
DIY BBC LS5/8, Lenco F50-8, Threshold FET Two, Crestron amps, Sentec EC-8. I Stuen JVC/Victor SX-3 på Quad Vena
Brugeravatar
hificlassic

Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Indlægaf pqrannes » tirs 28. apr 2020 12:06

hificlassic skrev:Den Luxman CL350 er jo altid velkommen hos mig, og du må gerne låne noget andet indtil du får købt en rørforforstærker
Vh Verner

Tak for det. Det var venligt.

CL350 fik en omgang dreje- og vippeknapsmassage i går aftes.

Nu i aften får vi at se om det har hjulpet.

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Indlægaf pqrannes » man 4. maj 2020 21:19

Nå det hjalp kun lidt på CL-350 Lux pre'en at blive drejet på.

Jeg fandt i går en Sentec Se 77 preamp(med nye lytter i strømforsyninger frem) og fik efter noget roderi med din/phono både lyd infmd og ud igen. Det var en helt anden historie. Så er det tydeligt at CL-350eren er klar til en gennemgang.

Jeg har nu fået prøvet AU-555eren af som alm. forstærker og den bliver pænt varm bagpå: så den må også dokteres lidt jf Freddy anvisning ovenfor.

Næste skridt - det her holder aldrig op - er blevet at fin min NAD 3020er frem fra gemmerne.

Den bliver nu variac'et tilbage til live som integreret forstærker og gudhjælpemig omikke der kommer lyd ud af den ved ca. 50 V. Man tør næsten ikke skrue op for vario'en.

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Indlægaf pqrannes » man 4. maj 2020 21:20

Nå det hjalp kun lidt på CL-350 Lux pre'en at blive drejet på.

Jeg fandt i går en Sentec Se 77 preamp (med nye lytter i strømforsyninger frem - tak, August) og fik efter noget roderi med din/phono-ledninger både lyd ind og ud igen. Det var en helt anden historie.

Så er det tydeligt at CL-350eren er klar til en gennemgang.

Jeg har nu fået prøvet AU-555eren af som alm. forstærker, og den bliver pænt varm bagpå: så den må vist også dokteres lidt jf Freddys tidligere anvisning.

Næste skridt - det her holder aldrig op - er blevet at finde min NAD 3020er frem fra gemmerne.

Den bliver nu variac'et tilbage til live som integreret forstærker og gudhjælpemig om ikke der kommer lyd ud af den ved ca. 50 V. Man tør næsten ikke skrue op for vario'en.

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Indlægaf spuncut » man 4. maj 2020 22:11

pqrannes skrev:...
Jeg har nu fået prøvet AU-555eren af som alm. forstærker, og den bliver pænt varm bagpå
...

Okay vi kan altså afvise af den voldsomme varmeudvikling skyldes anvendelse som forforstærker og evt. selvsving pga. åbne indgange.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf pqrannes » man 4. maj 2020 22:14

spuncut skrev:
pqrannes skrev:...
Jeg har nu fået prøvet AU-555eren af som alm. forstærker, og den bliver pænt varm bagpå
...

Okay vi kan altså afvise af den voldsomme varmeudvikling skyldes anvendelse som forforstærker og evt. selvsving pga. åbne indgange.
MVH Henning

Nemlig, og tak.

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Foregående