Nikolas er flyttet på kollegium så hans værelse er nu ved at blive mit elektronikværksted. Det er ikke fordi jeg kan reparere ting, men vedligeholdelse er da en mulighed.
Som nu f.eks denne Quad 405 som jeg købte for ti-tolv år siden. på trods af at den godt nok har været en tur forbi en klamphugger med endnu dårligere indsigt i elektronik end jeg (se de kortsluttede sikringer! GYS

Elektrolytterne er uoriginale (Quad brugte de frygtede ERO lytter som også B&O gjorde i den periode) og indgangs ICen er den som Quad brugte til Mk 1 versionen af 405. Der er jo også en "lus" som ikke er helt betryggende: selvom Quad nok vidste hvad de gjorde er det ikke god stil.
I stedet for at prøve at fejlfinde besluttede jeg mig for at gå radikalt til værks: Man kan få kinesiske kopier af udgangstrinnet til en slik: jeg betalte £45 for to kanaler og umiddelbart ser de rigtigt fine ud:
Der er bare et enkelt problem: Kina-printet er 90 mm i højden og Quads original er 85 mm.
Quad 405s chassis er godt nok højt nok til at kunne tage Kina-printet, men kølepaden kan ikke gøre det: der sidder en lille forhøjning i den som løfter Kina-kølepladen op så der bliver et stort (2mm) mellemrum imellem den nye og den gamle køleplade, og det går jo slet ikke.
Så jeg har gravet min Dremel (hvad hedder de på dansk? "hobby-boremaskine"?) frem og har skåret den forhøjning af, så nu passer det nye print:
Desværre kan jeg ikke finde min termo-pasta, så imens jeg venter på en ny tube fra Amazon ligger projektet stille. Det glæder mig indtil videre at det kan lade sig gøre at reparere såden en gammel svend, selvom det måske nok mere er en total ombygning. Og £45 er sgu ikke meget.
Jeg synes også at kina-printet er meget fint lavet.