Tips til Luxman L-510

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Tips til Luxman L-510

Indlægaf Hanzi » man 5. dec 2022 14:18

Hej herinde

For nylig købte jeg en Luxman L-510. Den er i pæn stand, men jeg er i gang med at fikse en af drejeknapperne.

Som billederne afslører, har sælger forgæves forsøgt at lave drejeknappen, så den tager fat i “pinden” der drejer selektoren. “Pinden” drejer ikke med, når man drejer knappen, da træstykket, som erstatter det i plast, blot drejer rundt om “pinden”.

Spørgsmålet er: hvad gør jeg? Er det en god idé at lime “pinden” og sætte træstykket på og satse på det virker eller hvad tænker I?

Derudover - hvis nogen af jer, som har en drejeknap til overs - så aftager jeg gerne én!


Mange hilsener
Johannes
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
NLE 1000., DIY rørpre med NLE att. samt passiv pre med Seiden switch, Denon Dcd 3560.,
Denon DVD-5000, Luxman Pd 441 med Rega RB300-arm med Denon dl103, NLE 17 med DIY-strømforsyning, Magnepan IIIa med NAD 8200 som subs
Hanzi
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: 05 maj 2012
Lokalitet: København

Re: Tips til Luxman L-510

Indlægaf Skorpio » man 5. dec 2022 17:57

Ser mere ud til det er omskifteren bag knappen den er gal med, den har jo ikke rette aksel. Prøv at montere knappen på den anden omskifter og se om den ike virker der. Og skaf dig så en rigtig omskifter.
Brugeravatar
Skorpio
 
Indlæg: 195
Tilmeldt: 01 jun 2013
Geografisk sted: Aarhus
Lokalitet: 8000

Re: Tips til Luxman L-510

Indlægaf PerHej » man 5. dec 2022 18:11

Der er helt sikkert noget galt, de skal være ens - min se sådan her ud
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
nakamichi 610 + 620 - Rauna Njord - Marantz CD65 - Lenco L75
Brugeravatar
PerHej
 
Indlæg: 477
Tilmeldt: 25 okt 2012
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Re: Tips til Luxman L-510

Indlægaf Hanzi » man 5. dec 2022 19:12

Tak for svarene og I har ret og jeg husker forkert. Pinden er sat i, da den originale er knækket. Så det var sælgers forsøg på at komme uden at at skulle købe en ny omskifter.

Nu overvejer jeg at gøre et sidste forsøg med sælgers hack og hvis det ikke virker, må jeg igen overveje mine muligheder.
NLE 1000., DIY rørpre med NLE att. samt passiv pre med Seiden switch, Denon Dcd 3560.,
Denon DVD-5000, Luxman Pd 441 med Rega RB300-arm med Denon dl103, NLE 17 med DIY-strømforsyning, Magnepan IIIa med NAD 8200 som subs
Hanzi
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: 05 maj 2012
Lokalitet: København

Re: Tips til Luxman L-510

Indlægaf Nillerviborg » man 5. dec 2022 19:39

Skorpio skrev: Og skaf dig så en rigtig omskifter.


TøHø. ...
Hvis jeg husker ret, så er det en 4-lags 12-positioners med Printben. De er ikke sååååå nemme og finde - Og jeg mangler i øvrigt en til en 550'er. ... :-)
Det kan osse ske, at 510-530 kun er en 2-lags 12-posistioners. Så kan de erstattes med nogen små Elma omskiftere, men med den lille tynde aksel. Hvis det er det der er sket, skal trædyvel blot limes på metal-akslen med noget passende "Cement", evt. lige ridses først.
Hvir den org. omskifter sidder inde bagved og det blot var en knækket Aksel, så kan man tage et tilfældigt lorte-potmeter "Med de samme stråler til knappen", og Dreje / fræse til, og lave en ZigZag samling med en stift i, inde i Gevind-bøsning-gennemføringen... :-)
Ja, muligheder er der sådan set nok at, det er blot og løse med de stumper man har / har adgang til.

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 597
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 40 gæster