Akai 1020 idle current setting

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Akai 1020 idle current setting

Indlægaf tctla » ons 8. feb 2023 00:52

Må jeg gi' dig et råd på baggrund af 50+ års erfaring med at reparere underholdnings-elektronik:
Få een til at se på din Akai, som kender elektronik kredsløb og som har erfaring med at reparere disse.
Jeg forstår godt, at det er spændende for dig at prøve selv, men hvordan synes du det går?
Dine målinger tyder selvfølgelig på, at transistorer er kortsluttede, men kan man stole på dem?
Transistorerne bør afmonteres for at udmåle dem sikkert, ellers kan målingerne blive påvirkede af andre, defekte komponenter i kredsløbet. Har du gjort det?
Så har du koncentreret dig om at finde defekte transistorer, hvad der sikkert er.
Tro mig, der kan være andre komponenter, der har lidt skade ved den overbelastning, som du har udsat apparatet for.
Nej, det er ikke simpelt.
Min uddannelse til Radiomekaniker tog 4 år, og det var ikke sjov og ballade hele tiden.
Vi lærte faktisk noget. Den viden tænker jeg, du ikke har.

Jeg håber, du læser dette i den samme positive ånd, det er skrevet.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Akai 1020 idle current setting

Indlægaf KenRas » ons 8. feb 2023 08:16

Som allerede antydet i mine tidligere indlæg i denne tråd, så er jeg helt enig med Torben :thumbsup:

Der er en grund til at fagfolk kaldes fagfolk og det er jo netop den årelange uddannelse man skal igennem. Og det er jo det samme, hva enten man er fin- auto- elektronik- radio- mekaniker, smed, tømrer osv.

Desuden er der så den erfaring man får opbygget gennem årene med arbejde i sit fag. Den skal absolut ikke undervurderes.

Rigtig mange her på forummet kan finde ud af at servicere/modificere pladespillere, eller skifte kondensatorer i en højttalers delefilter. Men der er et stort skridt op til at fejlfinde en forstærker eller receiver. Der skal som regel også lidt mere til end et multimeter.

Du er desværre ikke den første der har prøvet at tage livet af en forstærker, selv jeg har gjort det en gang :oops:

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Foregående

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Majestic-12 [Bot] og 34 gæster