Super .
Et hint du sikkert ved alt om i forbindelse med disse her målinger og måske især IMD målingerne ?
Vær opnærksom på problemstillingen med GND LOOPS ! Jeg har eksperimenteret en del med det for at undgå både for gode og for dårlige målinger og det er lidt et dilemma .
Du har to skærmede kabler til dit måleudstyr et GENERATOR OUTPUT og et INPUT . Har du skærmen forbundet i begge kabler i begge ender ( hvilket man jo normalt har ) skaber du altså et eksternt GND LOOP ( 2 stelforbindelser , der bør kun være 1 ) som i den grad kan påvirke resultatet, Den eksterne ret store loop kablerne nu danner kan opsamle en hel del. Men det kan også påvirke stelvejene internt i forstærkeren .
Næste dilemma hvilken stel reference bør jeg benytte ? Den støjsvage ved input terminalen eller på HT terminalen ?
Umiddelbart tænker man at man gerne vil måle mellem HT terminalerne for det er jo det der ender i højttalerne men min erfaring er at STEL returen i HT terminalen er ofte meget støjfyldt . Det afhænger usansynligt meget af hvor gode designerne har været til både printlayout og kabelføring især.
Næste dilemma , har du en attenuator hvilken STEL skal den så neddele til den støjsvage eller den støjfyldte ?
Jeg er endt op med at have skærmen forbundet i begge ender på GENERATOR delen men har løftet skærmen fra ved måleproben så kablet stadig er skærmet men nu reelt kun differensmode.
Jeg kan så connecte måleprobens attenuator stel til den ene eller den anden men det er et kompromis.
Så måler jeg med begge stel referencer og er der store forskelle i både THD og NETDELS relateret støj og disses harmoniske så er det ofte et udtryk for uhensigtsmæssig STEL system og ledningsføring og så er dilemmaet hvilken måling er mest korrekt ?
Men med din erfaring kender du sikkert disse problemstillinger bedre end jeg gør.
Vh. Frank