af Highmass » fre 6. jan 2012 18:45
Hej Peter.
Hvor du skal sende din forstærker hen er det ikke let at sige. Lige RLb har jeg også hørt dårlige ting om High-End Musikservice på Skjulhøj Alle. Men jeg har selv haft adskillige ting ude hos dem, og det har hver gang været helt ok. Omvendt har jeg hørt mange sige gode ting om JJ, men een af mine bekendte har haft en forforstærker med en periodisk fejl oppe hos dem. Min teori baseret på symtomerne i forstærkeren er een eller flere defekte lytter, men JJ valgte istedet at skife en flok transistorer. JJ tog mere end 5000Kr for det, og forstærkeren er stadig ikke i orden. De sagde til min ven, at de da gerne ville se på den igen, men at det ville koste at få dem til at gøre det. Så hvis jeg skulle bruge en af de to reperatører, ville jeg helt klart vælge High-End.
De problemer du beskriver med din forstærker, lyder umiddelbart som noget en grundig rensning af volumenpot og indgansvælger kan fixe. Så på trods af din modvilje mod selv at rode med den, vil jeg nu alligevel anbefale dig med at starte med at købe en gang kontaktrens, og en dåse trykluft til at gøre rent efter kontaktrensen med. Der er en god sandsynlighed for at det vil løse problemet. Hvis ikke det er nok, så kan det meget vel være een eller flere elektrolytter som er trætte, og i så fald må du desværre nok søge professionel hjælp. Du skal nok være forberedt på at professionel hjælp meget hurtigt kan komme til at koste mere end forstærkeren er værd. Hvis det er tilfældet, ville jeg nok selv istedet prøve at finde en L 07C II, i fungerende stand. Hvis man ikke selv kan rode med det, er gammelt udstyr af denne art, desværre ofte så dyrt at reparere, at det ganske enkelt ikke kan svare sig at gøre det.
Mvh. Lars.