Musical fidelity PREAMP 3

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Musical fidelity PREAMP 3

Indlægaf vantheman » fre 23. maj 2025 07:17

Lieber hi-fi freunde
Jeg har en Musical Fidelity 3A forforstærker med 2 pre out. Har nogen en præcis forklaring på forskellen på de 2 udgange evt. et billede fra den brugermanual jeg ikke kan finde på nettet.
På forhånd tak
Med venlig hilsen
Jørn Larsen
vantheman
Branchemedlem

Re: Musical fidelity PREAMP 3

Indlægaf Elway » fre 23. maj 2025 07:58

Jeg er ikke hundrede procent sikker for Musical Fidelity 3A specifikt.

Men generelt er det mere fleksibelt at have 2 sæt preout. Og er nok udtryk for at ville tilbyde større fleksibilitet. Fx vil man kunne sætte 2 effektforstærkere på til bi-amping - således at den ene effektforstærker driver bassen i et sæt højttalere og den anden driver mellemtone+diskant (det kræver dog at højttaleren har indgange til dette - ellers skal man ind i rode med delefilteret)

En anden mulighed er at sætte (aktive/forstærkede) subwoofer(s) på det ekstra sæt preouts. Og en tredje er at have et multirums-setup hvor en effektforstærker driver et sæt højttalere i et rum, mens en anden driver at sæt højttalere i et andet rum.

Man ville dog kunne opnå samme effekt ved at have en y-splitter på et enkelt sæt preouts, men det her er nok lidt mere lækkert...
Yesterday, I wanted tacos. Today, I had tacos. Follow your dreams...
Brugeravatar
Elway

Lokalitet: Aalborg

Indlægaf vantheman » fre 23. maj 2025 09:13

Hej Elway og tak for respons. Jeg kom til at skrive 3, men den hedder jo 3A. De to pre-out er ikke ens. På en line ( eks. CD ) er output væsentlig lavere på pre-out 1 end på pre-out 2. Begge lyder som de skal, rent og klart, blot skal der skrues temmelig meget op for at få samme niveau som på pre-out 2. Jeg har ikke nogen mistanke om at det ikke er som det skal være. Hav en god week-end Med venlig hilsen Jørn
vantheman
Branchemedlem

Indlægaf Elway » fre 23. maj 2025 12:14

Ja, det ændrer jo sagen lidt. Jeg kender ikke svaret der specifikt så.
Senest rettet af Elway fre 23. maj 2025 12:23, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Elway

Indlægaf Elway » fre 23. maj 2025 12:18

Ok, det blev så noget Google+ChatGPT. Det skal man lige tage med et gran salt, men her er et bud"

1. Den ene udgang er aktiv (bufferet), den anden er passiv

I mange af Musical Fidelitys klassiske design – herunder modeller som Preamp 3 eller tidligere som P170/P180 – er den ene pre-out en bufferet (aktiv) udgang, mens den anden er passiv.

Bufferet udgang (højere niveau):
Denne udgang går gennem et aktivt buffer-trin (typisk en lille forstærkerkreds), som sikrer lav udgangsimpedans og et stærkt signal. Den er velegnet til lange kabelføringer eller effektforstærkere med lav følsomhed. Den leverer et højere udgangsniveau og bedre strømkapacitet.

Passiv udgang (lavere niveau):
Denne udgang er muligvis tappet før buffer-trinet, direkte fra volumenreguleringen. Det betyder, at den har højere udgangsimpedans og lavere signalstyrke, hvilket kan give volumenforskelle og følsomhed overfor kabellængde og belastning.

2. Formålet med dette design

Dette design med to typer udgange giver dig mulighed for at vælge:

a) Den bufferede udgang til de fleste moderne effektforstærkere eller situationer, hvor signalintegritet over længere afstande er vigtig.
b) Den passive udgang, hvis du tilslutter en meget følsom eller ældre forstærker, eller hvis du ønsker et mere “rent” signal (med færrest mulige aktive kredsløb).

Opsummering:

Den oprindelige (ikke-A) Musical Fidelity forforstærker har to pre-out-udgange med forskelligt niveau, fordi:
• Den ene er aktiv (bufferet) – stærkere signal, lav impedans, højere lydniveau.
• Den anden er passiv (ubufferet) – svagere signal, høj impedans, lavere lydniveau.

Det giver fleksibilitet til at matche forskellige effektforstærkere eller hi-fi opsætninger – en gennemtænkt funktion, især i high-end eller vintage lydsystemer.

Som sagt - ikke min viden, men sammenstykket på nettet og oversat til DK af ChatGPT. Så... med forbehold, men lyder plausibelt.
/Morten
Brugeravatar
Elway

Indlægaf vantheman » søn 25. maj 2025 08:26

Hej Morten og tak for indsatsen. Alt giver mening. Jeg var nået frem til samme konkludering, men alt blev besværliggjort af at Musical Fidelity på min PREAMP 3A har brugt en bagplade fra en A1, så der hvor der skulle stå Passive/ Line stod speakers og der ikke var mange billeder på nettet af bagsiden. Jeg har et sæt Musical Fidelity MA50, hvor den ene så har " lånt " en bagplade fra en PREAMP 3A. De er altså herlige disse tovlige englændere! 1000 tak for hjælpen endnu engang. hav en god week-end og med venlig hilsen Jørn Larsen
vantheman
Branchemedlem

Indlægaf Elway » søn 25. maj 2025 10:53

Det var så lidt, Jørn. Jeg er glad for at der nu er styr på det :-)
Brugeravatar
Elway

Tilbage til Vintage transistor-udstyr