af Elway » fre 23. maj 2025 12:18
Ok, det blev så noget Google+ChatGPT. Det skal man lige tage med et gran salt, men her er et bud"
1. Den ene udgang er aktiv (bufferet), den anden er passiv
I mange af Musical Fidelitys klassiske design – herunder modeller som Preamp 3 eller tidligere som P170/P180 – er den ene pre-out en bufferet (aktiv) udgang, mens den anden er passiv.
Bufferet udgang (højere niveau):
Denne udgang går gennem et aktivt buffer-trin (typisk en lille forstærkerkreds), som sikrer lav udgangsimpedans og et stærkt signal. Den er velegnet til lange kabelføringer eller effektforstærkere med lav følsomhed. Den leverer et højere udgangsniveau og bedre strømkapacitet.
Passiv udgang (lavere niveau):
Denne udgang er muligvis tappet før buffer-trinet, direkte fra volumenreguleringen. Det betyder, at den har højere udgangsimpedans og lavere signalstyrke, hvilket kan give volumenforskelle og følsomhed overfor kabellængde og belastning.
2. Formålet med dette design
Dette design med to typer udgange giver dig mulighed for at vælge:
a) Den bufferede udgang til de fleste moderne effektforstærkere eller situationer, hvor signalintegritet over længere afstande er vigtig.
b) Den passive udgang, hvis du tilslutter en meget følsom eller ældre forstærker, eller hvis du ønsker et mere “rent” signal (med færrest mulige aktive kredsløb).
Opsummering:
Den oprindelige (ikke-A) Musical Fidelity forforstærker har to pre-out-udgange med forskelligt niveau, fordi:
• Den ene er aktiv (bufferet) – stærkere signal, lav impedans, højere lydniveau.
• Den anden er passiv (ubufferet) – svagere signal, høj impedans, lavere lydniveau.
Det giver fleksibilitet til at matche forskellige effektforstærkere eller hi-fi opsætninger – en gennemtænkt funktion, især i high-end eller vintage lydsystemer.
Som sagt - ikke min viden, men sammenstykket på nettet og oversat til DK af ChatGPT. Så... med forbehold, men lyder plausibelt.
/Morten
Yesterday, I wanted tacos. Today, I had tacos. Follow your dreams...