Marantz 2245 receiver relæ-nyt problem...

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Marantz 2245 receiver relæ-nyt problem...

Indlægaf Fredmarantz » man 14. jul 2025 00:54

Hej forum!

Jeg har nogle stykker af Marantz 2245 (3), som jeg er ved at gennemgå. Jeg HAR allerede restaureret dem alle, men alligevel er der én af dem, hvor lyden kommer igennem i uregelmæssige klumper lige pludselig. Det lyder fuldstændig som når et relæ er defekt eller blot trænger til rensning. Dette har jeg så udført flere gange - haft relæet udloddet, gennemgået - iloddet igen med fiiiine lodninger osv.. :cool1:

Men.....uvæsenet spøger stadig og jeg har besluttet at udskifte dette relæ. idet fejlen kan fjernes ved at "tappe" let på relæet med en træpind. Det manglede da bare....

Så kommer vi til det "sjove" - nemlig hvilket relæ skal jeg så anskaffe og hvor skaffes det nemmest/bedst/billigst??

Her et link til AK's database og servicemanualer (Marantz i dette tilfælde) og specifikt model 2245:
https://akdatabase.org/AKview/displayim ... m=1&pos=84

På forhånd tak :-)

Her kommer lige nogle billeder også:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Re: Marantz 2245 receiver relæ - hvilket?

Indlægaf Fredmarantz » man 14. jul 2025 01:20

Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Fredmarantz » man 14. jul 2025 01:25

Tingene løser åbenbart næsten sig selv her midt om natten - jeg fandt denne tråd i på AudioKarma:

https://audiokarma.org/forums/index.php ... on.849732/

De har fundet det samme relæ - kan jeg mon stole på det? - hvad siger eksperterne - herunder Kenras...?? :p

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf KenRas » man 14. jul 2025 09:32

Fredmarantz skrev:Tingene løser åbenbart næsten sig selv her midt om natten - jeg fandt denne tråd i på AudioKarma:

https://audiokarma.org/forums/index.php ... on.849732/

De har fundet det samme relæ - kan jeg mon stole på det? - hvad siger eksperterne - herunder Kenras...?? :p

Vh
Freddy

Det kan du muligvis.
Et billede af kontakterne på dit relæ ville hjælpe gevaldigt :p
Mvh Kenneth

Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
Brugeravatar
KenRas

Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Indlægaf Helikon » man 14. jul 2025 20:29

Nu er det vel ikke et printbrud du har? De kan være drilske. Kig grundigt med lup lige hvor selve printbanen går over i print-øen, det er ofte der den er gal og det kan være endda rigtig svært at se.
Mvh Niels
________________________________________________________________________________________________

2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
Brugeravatar
Helikon

Lokalitet: Randers

Indlægaf Fredmarantz » tirs 15. jul 2025 00:56

Tak ska' i ha' begge to. :thumbsup: Jeg prøver at komme igennem dette indlæg i nogenlunde orden...

Jeg startede med at fotografere relæet - både medens det var monteret - og derefter taget ud igen. Desuden har jeg taget billeder af kontaktfladerne i det omfang det var muligt. det skulle så kunne hjælpe Kenras lidt - da det var det han efterspurgte. (billederne kommer i bunden af dette indlæg)

Jeg afmonterede relæet i den tankegang, at det skulle udskiftes - så derfor ville jeg prøve en sidste gang med lidt mere hårdhændede metoder for at få det til at makke ret.

Den hårdhændede metode bestod i at udlodde relæ - trække fjederen af og kigge på kontaktfladerne, som umiddelbart så ok ud ( men det var de nok ikke, når det kommer til stykket) ;) .

Så fiskede jeg en fiberpen/glaspen frem og og gav de tilgængelige kontaktflader en mild omgang - kun kontaktfladerne på den bevægelige del af relæet.
Dernæst ville jeg gerne give de ikke-bevægelige kontaktflader en tur, men dette var svært, grænsende til umuligt at gøre - så jeg (som ellers plejer at servicere relæer med dunene fra en Kolibri-unge) - tog et stykke vådslibepapir korn 2500 og gav de ikke-bevægelige dele en nænsom ,men determineret tur med dette. Hvorefter jeg gav alle kontaktflader et strejf af noget af det unævnelige. Normalt gør jeg det at trække et stykke alm. printerpapirstrimmel, vædet med isopropylalkohol igennem- men altså denne gang...med vådslibepapir korn 2500. :QQS:
Ja- jeg ved godt, at jeg forulemper overfladebehandlingen af kontakterne, men....

Jeg eksaminerede desuden de tilhørende printbaner (Tak, Helikon) for brud - men der var ikke umiddelbart tegn på sådan noget - heller ikke ved tæt-på-kig.

efter denne noget "grove" service af relæet monterede jeg relæet igen - og nu er lyden fuldstændig klippestabil i begge kanaler - selv med lidt "tapping" med træpind. Så noget må jeg have gjort rigtigt. Så denne opgaves resultat har gjort, at jeg har besluttet at undlade at udskifte relæet for nuværende.

Men hos mig går det normalt sådan, at når jeg har løst ét problem, så opstår der et nyt - ofte afledt af min aktivitet. Det er så dét, som skete her:

Når jeg tænder den pågældende 2245, klikker relæet ind med det samme - som i 0,2 sekund. Normalt skal der gå nogle få hele sekunder - 3-4 stykker. noget er gået galt.

Jeg er opmærksom på, at der på disse relækredse oftest/altid sidder en kondensator, som styrer tiden (tidskonstanten) - kan det være den, som er sat ud af spillet? Hvordan kan det være, at relæet slår til med det samme.

Kan nogen komme med en tanke her? Ja- jeg har formentlig lavet noget forkert, men hvordan søger jeg mon?

her er lidt billeder.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør

Tilbage til Vintage transistor-udstyr