Haster lidt: Nye lyttere eller??

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Haster lidt: Nye lyttere eller??

Indlægaf KlausM » tors 22. mar 2012 07:27

msg1979 skrev:Der kommer 105graders i af ordentlig kvalitet...Jeg dropper tankerne om større kapacitet, det var nu også mere om det ville være fordel i det eller ej.

Hvad med de store lyttere. De to der sidder der.
Hvis de står af en dag, så skifter man også bare dem til nogle moderne med samme værdi uden problem?

Hvorfor faen er der så mange folk der giver i dyre domme for fx Jensen / Duelund kodensatorer? Noget må de da give?

Mht de to store strømforsyningslytter i din L-100, ville jeg gå efter at finde to i de samme fysiske dimensioner (især diameter), så du kan montere dem i de gamle bøjler, det ser pænere ud, sikrer den mekaniske stabilitet og sparer dig tid til at tilpasse en ny montage af kondensatorer i andre dimensioner. Det vil nok betyde at du går lidt op i kapacitet, men det kan være en fordel for netop power lytter.

Mht de øvrige lytter, skal man se på diagrammet for hver enkelt, hvad deres funktion er. Er de strømstabiliserende eller er de gennemgangslytter, som lyden passerer igennem og vælge typer efter deres funktion. Hvis ikke man kan/vil igennem den øvelse, er jeg enig, vælg gode 105 graders fra en velrenommeret producent (Panasonic, Nichicon, Rubycon).

Mvh Klaus
Senest rettet af KlausM tors 22. mar 2012 13:22, rettet i alt 2 gange.
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM

Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Indlægaf Tube mania » tors 22. mar 2012 10:34

santashooter skrev:min erfaring mht. Jensen og Duelund og lign. er at forskellen ikke rigtigt høres i forstærkere, da de fleste lyttere i disse og specielt dem der er mest kritiske ikke sidder i signalvejen, men for at styre fx. strømforsyningen.
de dyre lytter bliver mest brugt i delefiltre, da de lader mere tone igennem (er der nogen der mener)
jeg selv, ville mht. delefiltre vælge gode fabriksstandarder, og det er nok det der er nøgleordet her.
mange af de ting vi arbejder med, luxman inkluderet har produceret i enormt antal og på det tidspunkt har de anvendt fabriksstandarder. nogle dyrere produkter har selvfølgelig anvendt bedre fabriksstandarder end andre, men at gå op i det såkaldte high-end, ville være at gå imod det originale design og den originale metode.
kort sagt to ting:
jeg tror ikke du kan høre forskel på de dyre lytter og almindelige lytter i din forstærker, andre steder end på kontoen.
jeg tror, hvis det ændre lyden, at det er mod noget som din luxman ikke besad på noget tidspunkt og som jeg kan læse, er det ikke noget du ønsker.

mht. dit spørgsmål om hvorfor folk bruger mange penge, så er det vel kort fordi nogle synes det er sjovt at se hvor meget man, uden budget, kan forbedre sine apparater - derfor køber de, de her enheder og sætter dem i.

for mig er det ligesom at købe vin til 600-kroner flasken med det eneste henblik at blive fuld - det er sikkert en sjov rustur, men for mig virker øl ligeså godt. ;)

Godt sagt :thumbsup: ...jeg har kun en tilføjelse som blot understreger fornuften i dette indlæg yderligere.

Det handler om den del her; min erfaring mht. Jensen og Duelund og lign. er at forskellen ikke rigtigt høres i forstærkere, da de fleste lyttere i disse og specielt dem der er mest kritiske ikke sidder i signalvejen, men for at styre fx. strømforsyningen.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det vil nok overraske nogen når jeg påstår at en væsentlig del af de lytter som sidder i strømforsyningen ER en del af signalvejen. Forklaring; Som vi ved bliver mange lytter brugt til at overføre signal, MEN de kan også det modsatte. Det kaldes *afkobling*

Ethvert forstærker trin (en forstærker består typisk at 5-7 trin) vil forsøge at overlejre forsyningen med signal-spænding og lykkes det degraderes det rigtige signal tilsvarende...der er ofte tale om en uliniær overlejring som slet ikke forskønner lyden. Jeg bruger det tilmed til at finde fejl med oscilloscopet.

Indstillet i et følsomt område kigger jeg efter signal-spændinger over lytterne i strømforsyningen
(både de små og store) ...sådan kan man finde dårlige kondensatorer som ellers ikke falder i test med LCR meter. Man kan også bare skifte dem :ide:

Gode nye elektrolytter...også dem til 'meneske-penge' uden guld skrift og guld indpakning vil klare opgaven til UG... ;)

mvh
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..

.
Brugeravatar
Tube mania

Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Indlægaf hmt » tors 22. mar 2012 15:52

Spændende tråd, det her og jeg tillader mig at blande mig. Jeg synes at kunne læse mig frem til at Rifa og Sicorel skulle være noget af det bedste. Hvorvidt de så kan fås til fornuftig pris, er en anden sag. Men kan det ikke betale sig at opgradere lytterne fra f.eks. 10.000 uf til 20.000 uf - jeg synes at kunne læse rundt omkring at det skulle give bedre dynamik og kontrol, fordi overkapaciteten gør lytterne i stand til at afgive strøm hurtigere?

Vh
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt

Lokalitet: 2300S

Indlægaf Tube mania » tors 22. mar 2012 19:10

Joo...den har 2 X 15000uF...det gjorde ikke noget hvis de blev til 2 X 22000uF...det gør at den kan holde sin spidseffekt i længere tid (x millisek). De nævnte kandidater tror jeg vil være helt fine...idag behøver man ikke tænke på hastighed i elektrolytter...det vi har brug klarer de fint.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..

.
Brugeravatar
Tube mania

Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Indlægaf hmt » tors 22. mar 2012 21:13

Tube mania skrev:Joo...den har 2 X 15000uF...det gjorde ikke noget hvis de blev til 2 X 22000uF...det gør at den kan holde sin spidseffekt i længere tid (x millisek). De nævnte kandidater tror jeg vil være helt fine...idag behøver man ikke tænke på hastighed i elektrolytter...det vi har brug klarer de fint.

Spændende og tak for replik. Er der nogen tommelfingerregel for hvor meget man kan opgradere? I teorien kunne man vel bare smide et næsten uendeligt antal uF i, men de øvrige komponenter er jo selvfølgelig afgørende, hvis kapaciteten skal udnyttes? Jeg mindes den gamle og meget velspillende Hiraga konstruktion med sindsyg stor kapacitet (+200.000 uF) trods at den kun var en 20 watt'er i klasse A.

Venligst
Henrik
Senest rettet af hmt tors 22. mar 2012 21:19, rettet i alt 1 gang.
hmt

Indlægaf KlausM » tors 22. mar 2012 21:18

Hvis du øger kapacitet væsentligt, kan det være ensretter diodebroen også skal skiftes til en med højere ampere værdi, som tommerfingerregel kan de fleste klare +50% i kapacitet uden at man skal skifte diodebroen, hvis du fordobler er det en god ide at gå op i strøm kapacitet.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM

Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Indlægaf hmt » tors 22. mar 2012 21:31

Tak, Klaus. Så +50% uden at det kræver ændringer, som tommelfingerregel altså. Jeg har købt en af de gamle Lauland-konstruktioner (Audio 60), som muligvis står for en udskiftning af lytter, da den er tilbage fra midt-80'erne. I en tråd på et andet site, er der en som med succes har skiftet til den dobbelte kapacitet i Sikorel-lytter, hvilket jeg pønser på også at gøre, hvis de altså er udskiftnings modne. Spørgsmålet er så bare til hvor meget -det dobbelte kunne sagtens blive til det 3-dobbelte, men hvis det kræver yderligere modifikationer, så er det ikke relevant.

Vh Henrik
hmt

Foregående

Tilbage til Vintage transistor-udstyr