santashooter skrev:min erfaring mht. Jensen og Duelund og lign. er at forskellen ikke rigtigt høres i forstærkere, da de fleste lyttere i disse og specielt dem der er mest kritiske ikke sidder i signalvejen, men for at styre fx. strømforsyningen.
de dyre lytter bliver mest brugt i delefiltre, da de lader mere tone igennem (er der nogen der mener)
jeg selv, ville mht. delefiltre vælge gode fabriksstandarder, og det er nok det der er nøgleordet her.
mange af de ting vi arbejder med, luxman inkluderet har produceret i enormt antal og på det tidspunkt har de anvendt fabriksstandarder. nogle dyrere produkter har selvfølgelig anvendt bedre fabriksstandarder end andre, men at gå op i det såkaldte high-end, ville være at gå imod det originale design og den originale metode.
kort sagt to ting:
jeg tror ikke du kan høre forskel på de dyre lytter og almindelige lytter i din forstærker, andre steder end på kontoen.
jeg tror, hvis det ændre lyden, at det er mod noget som din luxman ikke besad på noget tidspunkt og som jeg kan læse, er det ikke noget du ønsker.
mht. dit spørgsmål om hvorfor folk bruger mange penge, så er det vel kort fordi nogle synes det er sjovt at se hvor meget man, uden budget, kan forbedre sine apparater - derfor køber de, de her enheder og sætter dem i.
for mig er det ligesom at købe vin til 600-kroner flasken med det eneste henblik at blive fuld - det er sikkert en sjov rustur, men for mig virker øl ligeså godt.

Godt sagt

...jeg har kun en tilføjelse som blot understreger fornuften i dette indlæg yderligere.
Det handler om den del her; min erfaring mht. Jensen og Duelund og lign. er at forskellen ikke rigtigt høres i forstærkere, da de fleste lyttere i disse og specielt dem der er mest kritiske ikke sidder i signalvejen, men for at styre fx. strømforsyningen.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Det vil nok overraske nogen når jeg påstår at en væsentlig del af de lytter som sidder i strømforsyningen ER en del af signalvejen. Forklaring; Som vi ved bliver mange lytter brugt til at overføre signal, MEN de kan også det modsatte. Det kaldes *afkobling*
Ethvert forstærker trin (en forstærker består typisk at 5-7 trin) vil forsøge at overlejre forsyningen med signal-spænding og lykkes det degraderes det rigtige signal tilsvarende...der er ofte tale om en uliniær overlejring som slet ikke forskønner lyden. Jeg bruger det tilmed til at finde fejl med oscilloscopet.
Indstillet i et følsomt område kigger jeg efter signal-spændinger over lytterne i strømforsyningen
(både de små og store) ...sådan kan man finde dårlige kondensatorer som ellers ikke falder i test med LCR meter. Man kan også bare skifte dem
Gode nye elektrolytter...også dem til 'meneske-penge' uden guld skrift og guld indpakning vil klare opgaven til UG...
mvh