
Jeg har nu alvorligt svært ved at tro, at det er voltageomstilingen, som har forårsaget havariet. Derimod tror jeg, at vi har fat i det "go'e" gamle "første-gang-jeg-tænder-et vintageapparat-haveri-syndrom" - nemlig at man tænder et apparat, som har stået i mange år uden strøm - med fuld juice. Det er en gambling med især elektrolytkondensatorerne i strømforsyningen - som er helt afladte og måske næsten døde. De kan risikere at kortslutte og/eller lække synlig vædske ud i indmaden, hvilken ingen selvfølgelig ønsker.
Det kan trække lidt ekstra komponenter med sig faldet og en sikring, hvis man er heldig. Brummeriet var også et ret sikkert tegn på, at kondensatorerne i strømforsyningen ikke længere gør deres arbejde rigtigt = defekte. Derfor spurgte jeg dig også, om du kunne høre den brumme.
Det er dog til at fikse - nemlig isætning af nye friske kondensatorer og nødvendig udskiftning af relaterede komponenter. Det bliver nok ikke helt billigt, men hva' fa'n - det er jo en fin Beomaster 1000 - og JEG ville i hvert fald ikke tøve med at sætte den i stand - eller lade den sætte i stand af en god tekniker. Den er jo flot!

Ærgerligt - ærgerligt- ærgerligt - men man lærer jo altid noget hver gang - og her kan vi igen konkludere, at står man med et gammelt apparat, som måske ikke har været i gang i maaange år - så skal man lade en tekniker starte den op med vario / dim-lamp-opstilling. Her kan man være heldig at opdage en snigende nedsmeltning i tide og lukke ned inden de store skader opstår. Desuden kan man være heldig at "reforme" lytterne, selvom jeg nok mere hælder til, at hvis lytterne er smådefekte, forebyggende at udskifte disse til nye friske.
Jeg undlod at nævne det i mine første råd, idet du (og måske den forrige ejer) allerede havde haft den sat til fuld spænding fra kontakten - og der var vel ingen grund til at hagle dig ned for det, nu du var så begejstret. Jeg håbede bare i mit stille sind, at der ikke skete yderligere. - men det gjorde der så alligevel - øv da osse.

Nå - fat mod! - lad den reparere kyndigt og lad den køre i nye 40 år - det er vel heller ikke så dårligt ?
venligst ( og med medfølelse)
Freddy