Hjælp med Pioneer Spec 4

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Hjælp med Pioneer Spec 4

Indlægaf iversen » ons 7. maj 2014 12:37

Hej

Undskyld hvis jeg poster det forkerte sted, men er ny på forummet.

Jeg har lige købt en Pioneer Spec 4 over Ebay og fik den tilsendt fra USA. Maskine har en voltage switcher, og i sælgerens beskrivelse af den, var den i fungerende stand. Da jeg så modtog den igår, skiftede jeg volt fra 110v til 220v og tændte for den, men ingen reaktion.

Er det nogen der har en ide om hvad årsagen kan være?

Bonus spørgsmål, er det nogle der kender nogle i Århus der ville være frisk på at kigge på den?

Vh Andreas
iversen

Lokalitet: Aarhus

Re: Hjælp med Pioneer Spec 4

Indlægaf MaxJ » ons 7. maj 2014 13:21

Det lyder som et strømforsynings problem. Et du kigget på sikringen.? Hvis det ikke er en bagatel bør du kontakte sælger.

Jeg har en service manual til den hvis du er interesseret.
Brugeravatar
MaxJ

Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Indlægaf his067 » ons 7. maj 2014 14:17

Mon ikke det er sikringen? ved 110 Volt Plejer de ikke at være halvdelen af 220V?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf Fredmarantz » ons 7. maj 2014 14:28

Hej Iversen. Velkommen til det rette forum for den slags anliggender :p

Jeg har også sådan en Spec 4 - lad mig lige kigge på min for at se, om der er noget, som jeg kan være behjælpelig med. Mit eksemplar har ikke været tændt 4-5 år - og jeg tænder den altså ikke uden varioopkørsel - måske du lige skulle holde de 230V væk fra din indtil videre :-) - Jeg vender tilbage fredag med mit beskedne bidrag. (Jeg har vist også Servicemanualen - så jeg kan se, om der en noget, som der lige skal tages højde for.

Vh
Freddy
Senest rettet af Fredmarantz ons 7. maj 2014 15:53, rettet i alt 1 gang.
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Jan » ons 7. maj 2014 14:52

Det kunne være noget så simpelt som oxydering på kontakterne i spændningsomskifteren, den har jo sikkert stået på 110V siden den forlod fabriken.
Jan

Lokalitet: Kbh

Indlægaf Fredmarantz » ons 7. maj 2014 15:56

Eller den måske er placeret forkert? (selvom disse omskiftere oftest er konstrueret på en måde, hvor man ikke KAN sætte dem forkert).

Hviken "reaktion" forventede du? - lys i metrene? - de kan jo være gået ud (lamper itu)

Måske den ER tændt? - bare en tanke :p

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf MaxJ » ons 7. maj 2014 16:36

his067

Nej den burde være det dobbelte, men den kan dø´ af turen fra Usa. Det sker ret ofte.
Brugeravatar
MaxJ

Indlægaf iversen » ons 7. maj 2014 18:26

Heysa

Tak for alle svarerne! Det gik sgu lidt hurtigere end forventet :D

Jeg tjekkede sikringen og den var på 6A, selvom den egentlige skulle være på 12A for de 110v.

Jeg er enig i at jeg skulle have startet den med varioopkørsel, men havde ikke en ved hånden og var for ivrig :( Jeg fik derimod fat i en ekstern volt skifter, så jeg kunne slå den tilbage på 110v og teste den på den måde. Det resulterede i at sikringen sprang, den er ihvetfald helt sort nu.

Jeg kontaktede sælgeren for at høre hvordan og hvorledes og forklaringen var at den virkede før de pakkede den og satte den til salg. Eftersom den virkede fint over i USA havde de heller ikke tjekket sikringen og lagt mærke til at det var den forkerte ampere.

Den reaktion jeg havde forventet var lys i metrene, men jeg vil lige kontakte sælger igen for at høre om de virkede da de prøvede den.

Jeg har operational manual til den, men hvis der er nogen der er friske på at sende et scan af service manualen, vil jeg være meget taknemmelig. Og hvis der er nogen har et link til hvordan bruger varioopkørlsel vil jeg være meget taknemmelig for mere information om dette emne.

Alle andre kommentarer/ forslag er også meget velkommen.

Mange tak for svarene igen!
iversen

Indlægaf MaxJ » ons 7. maj 2014 19:37

På 220 volt ( 220 ) skal sikringen være på 6 A. og på 110 V. 12 A så det er ikke problemet med mindre den er blevet træt af rejsen.
Brugeravatar
MaxJ

Indlægaf his067 » ons 7. maj 2014 19:54

MaxJ skrev:his067

Nej den burde være det dobbelte, men den kan dø´ af turen fra Usa. Det sker ret ofte.

:oops:
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf iversen » ons 7. maj 2014 21:06

hej

Så uden den korrekte sikring/ eller en intakt sikring, ingen liv?

Volt skifter funktionen er ret ligetil, så no way man kan lave fejl der.

@Jan - Enig at den nok har stået på 110v siden den blev til på fabrikken. Hvordan kan jeg fjerne eventuel oxidering på volt skifteren?

Jeg vil ud i byen og købe nye sikringer. Nogle tips til hvad jeg skal gå efter, udover at det skal være 6A?

vh andreas
iversen

Indlægaf iversen » tirs 27. maj 2014 07:17

Hej

Ville bare sige at jeg fik fixet problemet ved at købe en ny sikring. Nu spiller maskinen og jeg venter bare på at få min Spec 1.

Vh Andreas
iversen

Indlægaf Louis » tirs 27. maj 2014 07:41

Tillykke, Skønt når problemet ikke er større.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Lokalitet: Hørning

Tilbage til Vintage transistor-udstyr