Restaurering Sansui AU-999

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Restaurering Sansui AU-999

Indlægaf Stereofun » tirs 7. apr 2015 01:41

UPDATE: Modifikationer til driver boards F-1159 - Scroll til post #7

Hej - blev netop faerdig med denne restaurering for et par uger siden. Jeg er Sansui fan og havde altid haft et godt oeje til topmodellen Au-999 fra foerste generation af deres solidstates. Den er utrolig velbygget og meget let at arbejde paa da alle prints er plug-in style. Saadan lydmaessigt synes jeg ikke den er exceptionel som f.eks dens lillebror Au-777a. Den er lidt "flad" MEN via nogle modificationer der aabner forforstaerkeren op, samt en mod. der aendrer bassen EQ slope bliver det en ganske habil amp. Faktisk ret god!

---------------------

Her billeder af restaurering - text kopieret fra AudioKarma: http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=646156

Picked this 1972 AU-999 up a few month ago. Had some issues - popping in the left channel and very hot outputs on the left as well - The minute I touched the bias for a left turn, I got magic smoke. Outputs had already been changed in the left side, and the work done looked suspicious at best.

Billede

First, I strip down the chassis for a good clean.

Billede

...Then time to build her back up nice and clean. The less than humble filter caps are some brawny 12k/100v. Only option for a 40 mm fit to bracket in CDE 38x series.

Billede

First up for redo is the bottom - I remove the subsonics, crowbar and install a new 400v/25A rectifier - all else down here is recapped with Nichicon PW series. New transistors on the minus and plus ripple filter blocks and some 2.2 / 250 Polyprop bypass for good measure.
Billede

I pay extra attention to matching transistors on this one. The two differential pairs are matched within 1 % and set aside.

Billede

Then new outputs, mica and grease. Only two original transistors were left, so I replace the entire set with some rugged onsemi's MJ21194's

Billede

Next up are the driver boards. All new trimmers, diodes, caps, transistors and a Mundorf Polyprop for the input coupling. The bipolar feedback cap gets extra attention with a nice Nichicon Muse at highest voltage possible in order to lower distortion. Pre-drivers are robust 1220's/2690's.

Billede

Billede

Billede

Billede

Finally done - but not without a battle. One driver board keeps on blowing fuses. After having checked transistor pin-outs, measured all resistors, I turn to the traces where I continuity test and find two separate culprits. Both hidden from view under a seemingly sound looking blob of solder. In both cases the foil base have ripped from the copper trace right before the blob, like a hairline crack.

The remaining boards are recapped with Silmic II's and repopulated with ztx795a signal trannies, except for the head amp where two 458's are swapped with ksc1845's. In the end, Dc and bias smoothly locks in. I got 1-turn trimmers, thinking the problem with old trimmers weren't the one turn, but rather the 40 year old pots acting up from age. I was wrong. Next time I'll go for 5 turns.

Billede

Close to 90 parts swapped.....

Billede

Cosmetically she is a real beauty. Not much to do here really.

Billede

Billede

LISTENING:

I first give it a run without the pre-amp / bass EQ mod. I am a tad disappointed. It is a good sounding amp, no doubt, just not quite what I thought. On a positive note, the amp is very quiet.

But the battle is not yet over. We still have the mods, so off to the bench.

The Pre-amp mod was rather straight forward. Here is the EQ bass mod...Oh boy oh boy - this is not hangover day work. Steady now...steady.

Billede

A good hour later and WOW - a completely different animal - Kevin - Kudos to you. That pre amp and bass eq mods are brilliant little engineering hacks that makes her sing to the high standard she was build.

This is a truly great sounding amp. No lack of bass output to my ears, super sweet mid and a great separation well into the higher notes.
-------------------------

P.s efter lidt break-in lyder den endnu bedre. Har besluttet at skifte pre-drivers til nye onsemi mje15032/33 samt re-bias, dertil skifte alle koblings polyester caps til dobbelt value polypropulene samt give feedback resistor et bump til .5 watt for bedre temperatur coefficient.

Hilsener fra Tucson, Arizona
Senest rettet af Stereofun fre 20. nov 2015 01:51, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Stereofun

Geografisk sted: Tucson, Arizona
Lokalitet: Tucson

Re: Restaurering Sansui AU-999

Indlægaf KlausM » tirs 7. apr 2015 18:25

Imponerende flot arbejde!! På billedet over udskiftede dele er der også et helt print, har du skrottet det, og lavet et nyt eller fundet et erstatnings NOS print og sat ind i stedet for?

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM

Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Indlægaf Stereofun » tirs 7. apr 2015 21:09

Hej Klaus - jeg har fjernet ialt 3 prints. To smaa aflange som du kan se ude til siderne, og saa et stoerre i midten.

De to smaa er subsonic filters, som Sansui kun brugte i de foerste 999 modeller. Dengang mente man jo at alt under 30 hz var daarligt for hoejtalerne, og da ingen sources kunne gaa saa dybt, bortset fra pladespiller rumble, var det ikke interessant.

Det stoerre print i midten er et protector board som sidder paa udgangs terminalerne og maaler dc. Jeg kunne saamaend godt have beholdt det, men mit lugtede lidt braendt, og saa ud til at have levet et haardt liv ;-) -. og da jeg alligevel havede udskiftet naesten alle dele, er jeg ikke saa bekymret for dc paa udgangen.

Next up - en Eight Deluxe ;-)
Brugeravatar
Stereofun

Indlægaf HrAndersen » tirs 7. apr 2015 21:54

Stereofun skrev:Next up - en Eight Deluxe ;-)

Det ser jeg meget frem til.
Har selv en Eight stående der trænger til en omgang og du ser ud til at have rigtig godt styr på det. En rigtig flot gennemgang af den Sansui 999". :thumbsup:
Mvh
Michael

Jeg går primært efter udseende . . . det indvendige skal vi nok få styr på.
HrAndersen

Geografisk sted: 2200
Lokalitet: København

Indlægaf MDA » lør 11. apr 2015 08:08

Super flot gennemgang af dit projekt, og flotte billeder :)
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Indlægaf X-ray » lør 11. apr 2015 08:43

Stereofun skrev:Det stoerre print i midten er et protector board som sidder paa udgangs terminalerne og maaler dc. Jeg kunne saamaend godt have beholdt det, men mit lugtede lidt braendt, og saa ud til at have levet et haardt liv ;-) -. og da jeg alligevel havede udskiftet naesten alle dele, er jeg ikke saa bekymret for dc paa udgangen.

Nice work... :thumbsup:
Ja - det er nok den forstærker, jeg mest har fortrudt - at jeg solgte... ;)
For originalitetens skyld havde jeg nok ladet de fjernede print sidde - og blot 'luset' dem over(du har selvfølgelig gemt dem).
Protector-board - en sjov løsning..!(kort version) I tilfælde af fejl med DC på udgangen... kortslutter protection-board og dermed ryger sikringerne til amp... - Sjov måde at gøre det på - men vel rimelig unikt..!

Glæder mig til at se næste projekt..
Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray

Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Indlægaf Stereofun » fre 20. nov 2015 01:46

Hvis der er nogle AU-999 ejere, saa har jeg udviklet nogle enkelte modifikationer til Driver boards F-1159 der virkelig loefter forstaeren up i audiofil klasse. Her er tale om upgradering af Feedback loop samt balancering af differential transistorenes emitter resistors.

Se post paa Audiokarma: http://www.audiokarma.org/forums/index. ... ds.664165/

Hilsener fra Arizona.

P.s Bedst at oprette Audiokarma profil saa i kan se billeder - tekst vil dog altid vises.
Brugeravatar
Stereofun

Tilbage til Vintage transistor-udstyr