Luxman c-120a

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Luxman c-120a

Indlægaf ferr31 » tirs 19. apr 2016 18:42

Kan man sige noget om hvor god eller dårlig sådan en er ?
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31

Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Re: Luxman c-120a

Indlægaf acj1980 » tirs 19. apr 2016 19:46

Udfra den specifikationer, så er den hvertfald lovende, et plus mere i bogen må være at den jo er fra før de gik over til at producere grej af lavere kvalitet, det er hvad man kalder en god Luxmann.

Lidt data på den er her: http://www.hifiengine.com/manual_librar ... 120a.shtml

Mvh
Alex
acj1980

Indlægaf bjerager » tirs 19. apr 2016 20:23

LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager

Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Indlægaf Highmass » tirs 19. apr 2016 20:47

Hej Nils.
Hvis jeg skal finde på noget pænt at sige om den, så må det være at den er bedre end M120 som var effektforstærkeren i sættet. Men der er altså tale om en forforstærker som kostede lige under 4000 Kr. for 35 år siden. Til den pris er der ikke råd til det vilde, hvilket da også kan ses når låget tages af. Bemærk eksempelvis det billige volumenpotmeter. I forhold til c12 som vel nærmest kan betragtes som forgængeren, er der tydelig forskel både på lyden og kvaliteten. Det skal så også lige bemærkes at C12 var 50% dyrere, på trods af at den ikke havde mc indgang. Jeg husker C120 som slemt kedelig, med en ikke ligefrem imponerende opløsning. Men det er svært at få en C120 til at lyde grimt. Den er ikke ubehagelig, men efter min mening slemt søvndyssende.
Hvis du godt kan lide dens udseende, så vil jeg anbefale at finde en C12 i stedet, den lyder langt bedre.
Mvh. Lars.
Highmass

Indlægaf ejensen1981 » tors 21. apr 2016 23:34

Syntes ikke det er en dårlig forforstærker. RIAA delen er ganske hæderlig. Hvorfor jeg valgte at udskifte min er fordi jeg gerne ville have sort istedet for. Samt at jeg syntes M-120 effektblokken ikke havde de "bøffer" jeg var ude efter.

Lydmæssigt var jeg tilfreds med forforstærkeren, men når man gerne vil spænde lidt flere ting, uden at skulle lege med omskifter bokse, så gik jeg efter SONYen istedet for. Desuden fik jeg den for en god pris. :)

Dog måtte jeg trimme min op efter service manualen før den lød helt perfekt, ellers var den lidt skæv i volumen i hver kanal.
ejensen1981

Tilbage til Vintage transistor-udstyr