Jeg præsenterede den da med et billede af en lignende lille amp fra internettet:

Og svenske Rolf føjede dette til:
Der sluttede den historie - i første omgang.
I dag ryddede jeg lidt rundt på nogle ting, og den lille forstærker dukkede op igen.

Som billedet - og CD'en ovenpå viser, er den ikke stor.
Sådan ser den ud forfra:

Og her en detalje:

Bagpå er den overraskende nok udstyret med både rca indgange og ikke-din-højttalerstik (den ligner jo en en lille Arenafætter jeg havde engang, som havde din-stik), men skrueterminaler til højttalerne:

Nå, nu den var fremme, kunne jeg da også lige slutte den til. Det blev på arbejdsbordet med et par DIY (ikke af mig) værkstedshøjttaler (tag nu ikke fejl af dem - de er med i reolhøjttaler-dysten på træffet!) og en Sony CD-afspiller.
Hold da kæst, hvor kom al den lyd fra? Masser af både top og bund og sammenhæng i det hele. Den spiller ikke som en 25 kg. forstærker, men den vejer altså også kun 3-3½ kg.! Jeg blev altså lidt forbavset over, hvor godt den "Standard" lyder.
Tilbage på google blive jeg opmærksom på denne tekst på radiomuseum.org:
"The Standard Radio Corporation was established in Setagaya, Tokyo, Japan in 1953 when they began manufacturing portable tube radios. In 1957 they manufactured their first transistor radio, the ultra rare SR-F31. In 1959 a new factory was built in Sagamihara, Kanagawa, Japan and this became the company's headquarters. In 1965 Standard released the first of its very successful line of Micronic Ruby miniature radios. In March of 1975, Standard Radio Corporation changed its name to Marantz Japan, Inc."
Pointen er ikke til at tage fejl af: " In March of 1975, Standard Radio Corporation changed its name to Marantz Japan, Inc."
Og på Wikipedias "Marantz" opslag finde jeg dette der uddyber sagen lidt: "1966: Beginning with the Model 25, and then 22 and 28, Marantz started manufacturing their products in Japan through a partnership with Standard Radio Corp."
Wow, min lille ukendte forstærker en slags Marantz! Så tror pokker at den spiller overraskende storslået!
PQR