af Highmass » søn 17. feb 2013 20:06
Hej Max.
Som andre også er inde på, så lyder det umiddelbart som om at de eneste problem er et dårligt match, mellem din forstærker og højttalerne.
Mine højttalere har normalt en følsomhed på 100db, og hvis jeg bruger min Hiraga 30W (Som har RET højt gain), så er der ikke noget problem med den nomale Denon Pra6000 forforstærker. Men hvis jeg istedet bruger min backup, som er en Harmen Kardon Citation 17, så er der rigeligt med sus. Hvis jeg istedet for min Hiraga bruger det normale effekttrin, som har lidt lavere følsomhed (Lectron JH60), så er problemet forsvindende lille. Hvis jeg monterer de alternative basser, som "kun" har en følsomhed på 96db (og skuer 4 db ned for mellemtone og diskant naturligvis), så reducers problemet med HK/Hiraga til forsvindende omfang.
Der er med andre ord, tale om et regnestykke med tre komponenter. 1: Forforstærkerdelens støj, 2: Effektdelens følsomhed (Hvor meget forstærkes forforstærkerens støj), samt egenstøj, samt 3: højttalerens følsomhed. Den enste af de tre faktorer du let kan ændre er nr 2, hvor en spændingsdeler mellem for og effekt kan reducere effekttrinets forstærkning af forforstærkerens egenstøj. Det er ifølge mine erfaringer mere normalt at det er forforstærkerdelen som støjer, end at det er effekttrinet. Jeg vil derfor mene, at der er god sandsynlighed for at problemet reduceres (Hvis ikke det forsvinder helt), såfremt du monterer en spændingsdeler mellem for og effekttrin. Dette er naturligvis lettest hvis din Sansui har pre out/power in bøsninger på bagsiden. Men ellers burde det være rimeligt let at lodde een ind, hvis du bare har et diagram over dyret.
Mvh. Lars.