Jeg er blevet den heldige ejer af denne Marantz Model 2015. Den er primært købt til hovedtelefonen AKG K340. Jeg er først og fremmest hovedtelefon-mand, og er ikke kun til vintage-grej. Men disse hovedtelefoner falder jo ind under kategorien. Jeg har haft lidt svært ved at finde et godt forstærker-match til denne hovedtelefon. Konstruktionen er speciel idet den både har en dynamisk enhed og en electret-enhed. Det er en tung hovedtelefon at drive med sine 400 ohm (hvilket jo ikke er usædvanligt for hovedtelefoner fra 1970'erne), men selve lydsignaturen er også speciel. De spiller en temmelig fyldig bas, der kan lyde lidt grødet uden den rigtige forstærkning, men som er meget underholdende at lytte til, hvis den er under kontrol. Jeg oplever ikke at bassen på nogen måde ødelægger mellemtonen, og electret-enheden sørger for, at der er god opløsning og lidt kant på de høje frekvenser. Med forstærkeren lige ud af papkassen lød sættet faktisk overbevisende godt:-) (på trods af en ret voldsom venstre-højre ubalance og en hel del skrat og knas i potmetrene. Og generelt en dårlig lugt...

Så i gang med pudsekludene. Trykluft på dåse, sprit, vatpinde, køkkenrulle, tandstikker, rengøringsmidler mm.
Tømte en hel dåse trykluft (gemte lidt til potmetrene, som kun kan tilgås fra bunden af forstærkeren)
Vatpinde, sprit, glasrens osv.
Kontaktrens i alle potmetre
Ren forstærker
Fandeme flot, synes jeg:-) Alle trykknapper og drejeknapper føles bedre. Stadig lidt skrat her og der, dog. Jeg bilder mig ind at den også lyder bedre. Jeg er i hvert fald meget glad for lyden sammen med K340.
Jeg tror jeg skal have givet den en omgang kontaktrens og have masseret det godt ind i alle potmetre endnu en gang. Men om det vil løse det største problem, ved jeg ikke. Der er stadig voldsom ubalance, og som det ses på billederne er balance-kontrollen indstillet 75% mod højre kanal... Er der mon håb?
Et bud er måske at det kan være udbrændte kondensatorer? Jeg må indrømme at min tekniske formåen ikke rækker til ret meget andet end rengøring af en forstærker. Og så satser jeg på, at jeg selv kan skifte lamper i min 2015, har i hvert fald bestilt et kit af en fra audiokarma.org. Er kondensatorer noget man kan få skiftet på værksted uden det koster en formue?